Psychology In Difference

Latin America And Afro-Brazilian Perspectives

Authors

  • Ângela Fátima Soligo Universidade Estadual de Campinas
  • Edgar Barrero Cuellar Universidade de Salamanca

DOI:

https://doi.org/10.23925/2175-3520.2024i57p7-12

Keywords:

Psychology, Knowledge, Decolonial, Afrocentric, Latin America

Abstract

This article is based on a critique of the knowledge traditionally disseminated and taught in Psychology courses, which is based on knowledge produced in Western Europe and the United States and reflects the vision of the human coined in Western modernity, of an individualistic nature, supposedly universal, objective and neutral. From this perspective, the knowledge produced in Africa and Latin America has been historically denied or erased. To understand the connection between the traditional knowledge of psychological science and the vision of man that it carries, a historical recovery of the constitution of the universal “Other”, the white man, in opposition to the dehumanized “others”, is carried out, starting from the European invasions of the African and American continents. Based on the critique of colonized psychological knowledge, which carries a eugenicist and exclusionary perspective, other possibilities for understanding the human being are pointed out, especially from the African and Afro-Brazilian perspective, presenting as an alternative to the individual subject, the collective subject and community connectivity as organizing principles of knowledge. Some Afrocentric contributions to Psychology and two examples of the production of know-how from a decolonial and Afro-referenced perspective are presented.

Author Biographies

Ângela Fátima Soligo, Universidade Estadual de Campinas

Doutora em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-Campinas). É docente/pesquisadora da Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas (Unicamp), Departamento de Psicologia Educacional; membro do Grupo de Pesquisa de Estudos e Pesquisas Diferenças e Subjetividades em Educação: estudos surdos, do racismo, gênero e infância (DiS). Ex-presidente da Associação Brasileira de Ensino de Psicologia (Abep), ex-presidente da Associação Latino-americana de Formação e Ensino de Psicologia (Alfepsi).

Edgar Barrero Cuellar, Universidade de Salamanca

Psicólogo Social y Magister en Filosofía. Escritor, investigador, profesor y
conferencista magistral internacional. Doctorando en Filosofía de la Universidad de Salamanca España.
Director de Cátedra Libre Ignacio Martín-Baró en Colombia. Exsecretario general de la Unión Latinoamericana de Entidades de Psicología -Ulapsi-.

References

Alves, I. A. (2024) Malungas numa tese. Appris.

Bento, C. A. (2021). Pacto da Branquitude. Companhia das Letras.

Cuellar, E. B. (2017). La Psicología como engaño: ¿adaptar o subvertir? Cátedra Libre.

Cuellar, E. B. (2020). Clínica psicopolítica: hacia una Psicología de la subversión en tiempos del horror neoliberal. Cátedra Libre.

Cuellar, E. B. (2022). Psicopolítica y Otredad. Breve diálogo con Enrique Dussel y Byung-Chul Han. Teoría y Crítica de la Psicología, 18, 187-200.

Dussel, E. (1973). Para una ética de la liberación latinoamericana. Siglo Veintiuno.

Dussel, E. (2012). 1942: el encubrimiento del Otro. Editorial Docencia.

Espinha, T. G. (2017). A temática racial na formação em Psicologia a partir da análise de Projetos Político Pedagógicos: silêncio e ocultação. Tese de Doutorado. Universidade Estadual de Campinas. Repositório Unicamp: https://research.ebsco.com/linkprocessor/v2-external?opid=7zh5jk&recordId=vwtg3nrxbr&url=https%3A%2F%2Fhdl.handle.net%2F20.500.12733%2F1631120

Fanon, F. (2008). Pele negra, máscaras brancas. EDUFBA.

Figueiredo. L. C. M., & Santi, L. R. (2008). Psicologia: uma nova introdução. EDUC.

Fraginals, M. M. (2017). Aportes culturales y deculturación. Raza y racismo. Editorial Caminos.

Freud, S. (1969/1997). O mal-estar da civilização. Imago.

Kilomba, G. (2024). Memórias da plantação: episódios de racismo cotidiano. Cobogó.

Molina, J. A. (2011). O que Freud dizia sobre as mulheres. Cultura Acadêmica.

Molina, J. A. (2021). Freud – como vejo a vida: uma entrevista. iPerfil.

Nogueira, I. B. (2021). A cor do inconsciente: significações do corpo negro. Perspectiva.

Patto, M. H. S. (1984). Psicologia e ideologia: uma introdução crítica à Psicologia Escolar. T.A. Queiroz.

Rouanet, S. P. (1985) A razão cativa: as ilusões da consciência – de Platão a Freud. Brasiliense.

Santos. C. J. F. ( 1998/2017). Nem tudo era italiano: São Paulo e pobreza (1980-1915). Annablume.

Santos, A. O., & Oliveira, L. R. (2023). A metodologia do espelho de Oxum na Psicologia. Revista da ABPN, 16 (Ed. Especial), p. 102-132.

Silva, G. C.; Soligo, A. F., & Ribeiro, M. E. (2024). Espelho, espelho meu: a lei 10.639/03 – infâncias negras e memórias. (Re)construindo saberes: raça, racismo e educação antirracista. Schreiben.

Soligo, A. F. (2015). A formação em Psicologia no Brasil: em busca de novos olhares. Formación em Psicología: reflexiones y propuestas desde América Latina. ALFEPSI Editorial.

Soligo, A. F., & Urt, S. C. (2024). Caminhos que contam histórias: contribuições de pesquisadoras da Educação. Psicologia e Educação: divulgando o conhecimento científico. Appris.

Souza, N. S. (2021). Tornar-se negro: os as vicissitudes do negro brasileiro em ascensão social. Zahar.

Published

2025-02-27

How to Cite

Soligo, Ângela F., & Cuellar, E. B. (2025). Psychology In Difference: Latin America And Afro-Brazilian Perspectives. Psicologia Da Educação, (57), 7–12. https://doi.org/10.23925/2175-3520.2024i57p7-12