Black Women and Teaching in Higher Education

Trajectories and Ruptures

Authors

  • Ana Carolina Silva dos Santos Universidade Estadual de Campinas
  • Bruna Oliveira dos Santos Universidade Estadual de Campinas
  • Lia Teodoro Martins Ferreira Universidade Estadual de Campinas
  • Jaciara Cristina da Silva Universidade Estadual de Campinas
  • Elisabete Figueroa dos Santos Universidade Estadual de Campinas

DOI:

https://doi.org/10.23925/2175-3520.2024i57p62-71

Keywords:

Teaching work, Racial and ethnic relations, Women, Higher education institutions, Colleges

Abstract

The construction of this article is a collective achievement, orchestrated by a group of black women, who, through writing, get along. We start from the consideration that the intersectional issues of race and gender permeate the personal and professional construction of black women in different social contexts, thus characterizing our research problem, which is the (non) presence of black women in universities as outsiders. We therefore propose to reflect on black women in teaching based on a bibliographical review of scope in two Brazilian databases, using the keywords: “black woman” and “university” or “academy”, with a view to finding productions that contemplated the trajectories and narratives of these women, in order to identify the identity, scientific, relational and institutional nuances that position (or not) black teachers as producers of valid and influential knowledge in the environment in which they work. find. Therefore, 25 articles were initially included and, applying the exclusion criteria, the sample was reduced to eight articles. The results demonstrate that, despite the small number of articles found and the challenging circumstances faced by these black women, their presence moved the institutional structure in which they find themselves, whether in the constitution of intersectional scientific perspectives, or in the rupture of the masculine, white, ideal. supposedly universal linked to the academic scientific standard.

Author Biographies

Ana Carolina Silva dos Santos, Universidade Estadual de Campinas

Graduada em Psicologia pelo UNISAL Campinas. Mestranda em Educação pelo Programa de Pós Graduação em Educação da Faculdade de Educação da UNICAMP.

Bruna Oliveira dos Santos, Universidade Estadual de Campinas

Graduada em psicologia (UFRRJ) Mestranda em Psicologia e Educação (UNICAMP)

Lia Teodoro Martins Ferreira, Universidade Estadual de Campinas

Mestranda em Educação (UNICAMP), graduada em Letras (UNESP), pedagoga e especialista em educação e relações étnico-raciais.

Jaciara Cristina da Silva, Universidade Estadual de Campinas

Graduada em psicologia (UNIP-Swift), especialista em psicologia analitica junguiana (UNICAMP), aprimoramento clinica adultos em psicologia analitica junguiana (PUC-SP), mestranda em Educação (UNICAMP).

Elisabete Figueroa dos Santos, Universidade Estadual de Campinas

Elisabete Figueroa dos Santos é professora do Departamento de Psicologia Educacional (DEPE) e do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE); é vice-líder do Grupo de Estudos e Pesquisas "Diferenças e Subjetividades em Educação" (DiS) da Faculdade de Educação (FE/UNICAMP); coordenadora associada do Núcleo de Estudos Afrobrasileiros (NEAB); co-coordenadora da CAVU (Comissão de Averiguação da Unicamp) e membro da Comissão Assessora de Diversidade Étnico-Racial (CADER/UNICAMP), https://orcid.org/0000-0003-2017-8845

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Published

2025-02-27

How to Cite

Santos, A. C. S. dos, Santos, B. O. dos, Ferreira, L. T. M., Silva, J. C. da, & Santos, E. F. dos. (2025). Black Women and Teaching in Higher Education: Trajectories and Ruptures. Psicologia Da Educação, (57), 62–71. https://doi.org/10.23925/2175-3520.2024i57p62-71