Black Women and Teaching in Higher Education
Trajectories and Ruptures
DOI:
https://doi.org/10.23925/2175-3520.2024i57p62-71Keywords:
Teaching work, Racial and ethnic relations, Women, Higher education institutions, CollegesAbstract
The construction of this article is a collective achievement, orchestrated by a group of black women, who, through writing, get along. We start from the consideration that the intersectional issues of race and gender permeate the personal and professional construction of black women in different social contexts, thus characterizing our research problem, which is the (non) presence of black women in universities as outsiders. We therefore propose to reflect on black women in teaching based on a bibliographical review of scope in two Brazilian databases, using the keywords: “black woman” and “university” or “academy”, with a view to finding productions that contemplated the trajectories and narratives of these women, in order to identify the identity, scientific, relational and institutional nuances that position (or not) black teachers as producers of valid and influential knowledge in the environment in which they work. find. Therefore, 25 articles were initially included and, applying the exclusion criteria, the sample was reduced to eight articles. The results demonstrate that, despite the small number of articles found and the challenging circumstances faced by these black women, their presence moved the institutional structure in which they find themselves, whether in the constitution of intersectional scientific perspectives, or in the rupture of the masculine, white, ideal. supposedly universal linked to the academic scientific standard.
References
Andrade, T. G. V. de; Almeida, V. M.; Miranda, V. S., & de Oliveira, R. S. (2024). Gênero, raça e suas interseccionalidades na academia: o que está sendo produzido sobre a mulher negra? Revista Serviço Social em Perspectiva, 8(1), 178–204. https://doi.org/10.46551/rss202410
Akotirene, C. (2019). Interseccionalidade. São Paulo, SP: Sueli Carneiro: Pólen.
Almeida, S. (2020). Racismo Estrutural. São Paulo, SP: Sueli Carneiro: Jandaia.
Arksey, H., & O’Malley, L. (2005). Scoping studies: towards a methodological framework. International Journal of Social Research Methodology, 8 (1), pp. 19- 32. https://doi.org/10.1080/1364557032000119616
Azevedo, L. C. L., & Sacramento, A. C. R. (2022). Mulheres negras professoras universitárias e suas trajetórias socioespaciais no ensino de Geografia. Caminhos De Geografia, 23(87), pp. 53–69. https://doi.org/10.14393/RCG238758866
Bairros, L. (2000). Lembrando Lélia Gonzalez 1935-1994. Afro-Ásia, (23). https://doi.org/10.9771/aa.v0i23.20990
Brasil (2016). Censo da Educação Superior. Brasília, DF, INEP. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br
Brasil (2022). Informe Mir: Monitoramento e avaliação. Ministério da Igualdade Racial. Edição nº 3. Recuperado de: Informe-edicao-censo-demogrfico2022.pdf
Brasil (2024). Estatística de gênero: Indicadores sociais das mulheres no Brasil. Brasília, DF. Recuperado de: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/media/com_mediaibge/arquivos/9ac298aaf1203418036ae00bf1272e92.pdf
Carneiro, S. (2023). Dispositivo de racialidade: a construção do outro como não ser como fundamento do ser. Rio de Janeiro, RJ: Zahar.
Carvalho, M. P. de, & Silva, V. A. (2014). Ser docente negra na USP: gênero e raça na trajetória da professora Eunice Prudente. Revista POIÉSIS, 8(13),30 – 56. https://doi.org/10.19177/prppge.v8e13201430-56
Casagrande, L. S., & Freitas, L. B. de (2018). Entrevista com Katemari Diogo Rosa. Cadernos de Gênero e Tecnologia, 11(38), p. 80-89. doi: 10.3895/cgt.v11n38.9102
Collins, P. H. (2016). Aprendendo com a outsider within: a significação sociológica do pensamento feminista negro. Revista Sociedade e Estado. 31(1). https://doi.org/10.1590/S0102-69922016000100006
Crisostomo, M. A. dos S., & Reigota, M. A. dos S. (2010). Professoras universitárias negras: trajetórias e narrativas. Avaliação (Campinas), 15(2), 93-106. https://doi.org/10.1590/S1414-40772010000200005
Fanon, F. (2008). Pele negra, máscaras brancas. Salvador, BA: EDUFBA.
Gemaa (2023). Grupos de estudo multidisciplinares de ação afirmativa. Desigualdades raciais na ciência brasileira. Recuperado de: https://gemaa.iesp.uerj.br/infografico/desigualdades-raciais-na-ciencia-brasileira.
Gife, (2022). Notícia para os dados da Liga da Ciência Preta. Recuperado de: https://gife.org.br/apesar-do-aumento-de-pessoas-negras-nas-universidades-cenario-ainda-e-de-desigualdade/.
hooks, b. (2020). Negra, mulher e acadêmica. In: hooks, b. Ensinando pensamento crítico: sabedoria prática. São Paulo: Elefante. p.356.
Lei n. 12.711, de 29 de Agosto de 2012. (2012). Brasília, DF. Disponível em: L12711
Lei n. 14723 de 13 de novembro de 2023. (2023), Altera a Lei 12.711/2012., Brasília, DF Disponível em: L14723
Lei n. 12.990, de 09 de junho de 2014.(2014). Brasília, DF. Disponível em: L12990
Lorde, A. (2019). Irmã Outsider: Ensaios e Conferências. Belo Horizonte, MG: Autêntica Editora.
Mello, L.; Resende, U. P. (2019). Concursos públicos para docentes de universidades federais na perspectiva da Lei 12.990/2014: desafios à reserva de vagas para candidatas/os negras/os. Sociedade e Estado, Brasília, 34(1), 161-184. https://doi.org/10.1590/s0102-6992-201934010007
Menezes, M. B. (2023). Eliza: trajetória e estratégias de sobrevivência de uma outsider/within na Matemática. Bolema, 37(76), 407-426. https://doi.org/10.1590/1980-4415v37n76a03
Oliveira, C. B. F. de (2021). Por um olhar interseccional na universidade durante e pós-pandemia: entrevista com a Dra Joana Angélica Guimarães da Luz. SCIAS - Educação, Comunicação E Tecnologia, 2(2), 52-58. https://doi.org/10.36704/sciaseducomtec.v2i2.5007
Santos, L. L. dos, & Ziliotto, D. M. (2022). Sob o espectro da interseccionalidade: mulher, negra e professora. Revista Interinstitucional Artes De Educar, 8(3), 941–961. https://doi.org/10.12957/riae.2022.59478
Soares. C. G. (2021). Educação antirracista e democratização do ensino superior. Revista Contemporânea de Educação, 16(37), 65-83. https://doi.org/10.20500/rce.v16i37.45015
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Psicologia da Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.