Humorous Production and Psychological Suffering

Humor in School as a Survival Device

Authors

  • Fernanda Donnabella Orrico Tykhè Associação de Psicanálise
  • Ana Archangelo Universidade Estadual de Campinas

DOI:

https://doi.org/10.23925/2175-3520.2024i57p33-41

Keywords:

Humor, Psychoanalysis, Suffering, Survival, School

Abstract

This article aims to analyze the reciprocal influences between humor, suffering, and psychological survival. To do so, it will begin with a psychoanalytic reading of humor in Sigmund Freud’s works “Jokes and Their Relation to the Unconscious” (1905) and “Humor” (1927), as well as contemporary authors who update this discussion, such as Adilson Moreira (2019), Chaya Ostrower (2015), Ana Brancaleoni, and Daniel Kupermann (2021). This theoretical framework covers concepts such as: the unconscious, repression, psychic economy, defense mechanisms, trauma, the container-contained relationship, de-idealization, superiority theory, recreational racism, gender performativity, among others. After conceptually discussing the topic, the article presents some research data on jokes and humor produced daily in classrooms at a public school in the state of São Paulo – ranging from sixth to ninth grade in middle school – before reflecting on the potential relevance of humor as a device for psychological survival in the school setting.

Author Biographies

Fernanda Donnabella Orrico, Tykhè Associação de Psicanálise

Professora pesquisadora, diretora teatral e psicanalista. Doutora em Educação, área de Psicologia e Educação (UNICAMP). Membro da Tykhè Associação de Psicanálise. Bacharel em Artes Cênicas (USP).

Ana Archangelo, Universidade Estadual de Campinas

Ana Archangelo é Livre-Docente, Professora Associada II da Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas (Unicamp), onde leciona e orienta na graduação e na pós-graduação. Seus interesses de pesquisa se concentram em Exclusão Social, Psicanálise e Educação. É autora de capítulos e artigos acadêmicos, em livros e periódicos nacionais e internacionais, além de livros integrais. É também coautora da série "Escola significativa" (Ed Loyola). Seu último livro - Capacidade para não aprender: manejo e contribuições da psicanálise ao cotidiano escolar - foi publicado pela editora Zagodoni. É membro do International Advisory Board da coleção Psychoanalytic Studies: Clinical, Social, and Cultural Contexts, organizada por Michael OLoughlin e publicada pela Lexington Books/Bloomsbury. É membro associado da Sociedade Brasileira de Psicanálise de São Paulo, afiliada à International Psychoanalytical Association, membro do Editorial Board do periódico Psychoanalysis, Culture & Society, e membro da Association for the Psychoanalysis of Culture & Society.

References

Archangelo, A., & Villela, F. (2023). Ferenczi’s unwelcome child and psychic survival in schools after the Covid-19 pandemic. Comunicação apresentada na Conferência Ferenczi 150, Budapeste, Hungria.

Archangelo, A. (2020). Indisciplina na escola: uma aproximação à luz de Wilfred Bion. Revista Educação & Sociedade, 41. https://doi.org/10.1590/ES.235730

Bion, W. (2004). Elementos de psicanálise. Rio de Janeiro: Imago Ed.

Brancaleoni, A., & Kupermann, D. (2021). “No ar” e nas ruas: Pajubá e humor entre travestis do interior de São Paulo. Revista Psicologia Clínica, 33(1), pp. 57-77.

Castro, A. V. (2005). O elogio da bobagem: palhaços no Brasil e no mundo. Rio de Janeiro: Família Bastos.

Freud, S. (1996). O humor. Tradução (direção): J. Salomão. In. Obras completas de Sigmund Freud (Vol. XXI). Rio de Janeiro: Imago.

Freud, S. (2017). O chiste e sua relação com o inconsciente (1905). Tradução: F. C. Mattos & P. C. de Souza. São Paulo: Companhia das Letras.

Grotstein, J. S. (2007). A beam of intense darkness: Wilfred Bion’s legacy to psychoanalysis. London: Karnac.

Kupermann, D. (2003). Ousar rir: humor, criação e psicanálise. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.

Moreira, A. (2019). Racismo recreativo. São Paulo: Pólen.

Orrico, F. D. (2024). Leitura psicanalítica do humor e sobrevivência psíquica: investigações no contexto escolar (Tese de doutorado). Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP.

Ostrower, C. (2015). Humor as a defense mechanism during the Holocaust. Interpretation: A Journal of Bible and Theology, 69(2), 18-195.

Sobrevivência. In: Dicionário Online de Português Michaelis. São Paulo: Editora Melhoramentos, 2024. Disponível em: https://michaelis.uol.com.br/moderno-portugues/busca/portugues-brasileiro/sobrevivência. Acesso em: 20 ago, 2024

Villela, F., & Archangelo, A. (2014). Fundamentos da escola significativa. São Paulo: Loyola.

Published

2025-02-27

How to Cite

Orrico, F. D., & Archangelo, A. (2025). Humorous Production and Psychological Suffering: Humor in School as a Survival Device. Psicologia Da Educação, (57), 33–41. https://doi.org/10.23925/2175-3520.2024i57p33-41