TRANSFORMAÇÃO DA INDÚSTRIA CRIATIVA PELA INTERNET: O CASO DA INDÚSTRIA FONOGRÁFICA NO BRASIL
DOI:
https://doi.org/10.20946/rad.v17i1.15152Abstract
O objetivo desse trabalho foi descrever o modelo de negócio dos criadores e distribuidores de conteúdo da indústria fonográfica a partir do uso da Internet, entendida como inovação.. O método empregado foi o estudo de casos múltiplos, com quatro criadores de conteúdo (artistas) e dois distribuidores de conteúdo (uma major- Sony- e uma indie).Os resultados mostraram transformações no produto (digital ao invés de suporte físico), distribuição- feita por lojas virtuais, ocorrendo a desintermediação, possibilitando artistas conectarem-se diretamente a seus clientes, e faturamento aumentado para artistas e distribuidores indie, que se beneficiaram da divulgação pela Internet, enquanto que distribuidoras major não perceberam esse aumento, talvez devido à pirataria.
Metrics
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work licensed simultaneously under a Creative Commons Attribution License after publication, allowing the sharing of work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the and the citation of the published work (See The Effect of Free Access).