The Formation of the Administrator in the New Curricular Guidelines: A Discussion Under the Context on Rationalities
DOI:
https://doi.org/10.23925/2178-0080.2023v25i2.58012Keywords:
Administration, Education, Curriculum guidelines, Sustainability, RationalitiesAbstract
Assuming that the director holds management positions, this essay investigated whether the changes pointed out in the National Curriculum Guidelines of the Administration Course would be able to form a professional imbued with visions that may face today’s problems, such as climate and overpopulation. Usually, these issues are irrelevant in decision-making due to the adoption of theoretical perspectives that exclude or do not give importance to these phenomena. Instead, observers noted changes in the Course Curriculum over time. However, there was no change in the theoretical bases that underlie it. Therefore, the last change continues to guide the development of new skills that respond to and correspond with the needs driven by economic rationality.
Metrics
References
Aktouf, O. (2004). Pós-globalização, administração e racionalidade econômica: a síndrome do avestruz. Atlas.
Barros, M. J. F. de, & Passos, E. S. (2000). Remando a favor da maré: racionalidade instrumental no curso de administração de empresas. Organizações & Sociedade, 7(19), 161–174. https://doi.org/10.1590/S1984-92302000000300011
Boeira, S. L. (2002). Ecologia política: Guerreiro Ramos e Fritjof Capra. Ambiente & Sociedade, 10, 85–105. https://doi.org/10.1590/S1414-753X2002000100006
Brasil. (1965). Lei no 4.769 de 9 de Setembro de 1965 - Dispõe sobre o exercício da profissão de Técnico de Administração, e dá outras providências. Diário Oficial Da União.
Brasil, M. da E.-M. (2005). Resolução No 4, de 13 de Julho de 2005 - Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Administração, bacharelado, e dá outras providências. Conselho Nacional de Educação. http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rces004_05.pdf
Brasil, M. da E.-M. (2020). Parecer CNE/CES No 438/2020 - Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Administração. Conselho Nacional de Educação. http://portal.mec.gov.br/docman/agosto-2020-pdf/154111-pces438-20-1/file
Brasil, M. da E.-M. (2021). Resolução No 5 de 14 de outubro de 2021 - Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Administração. União, Diário Oficial Da. https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/resolucao-n-5-de-14-de-outubro-de-2021-352697939
Capra, F. (2012). O ponto de mutação: a Ciência, a Sociedade e a Cultura emergente (30a). São Paulo: Cultrix.
Diamond, J. M. (2005). Colapso: como as sociedades escolhem o fracasso ou o sucesso (15a•). Rio de Janeiro: Record.
Fernandez, B. P. M., & Bêrni, D. de A. (2014). Sobre o Estatuto Epistemológico da Racionalidade Econômica segundo Karl Popper. Estudos Econômicos (São Paulo), 44(4), 847–880.
Filha, L. G. F. (2020). Eu em casa e os animais nas ruas em tempo de COVID-19. Revista Gestão & Tecnologia, 1(30), 25–32.
Fischer, T. (2003). Alice através do espelho ou Macunaíma em campus papagalli? Mapeando rotas de ensino dos estudos organizacionais no Brasil. Organizações & Sociedade, 10(28), 47–62. https://doi.org/10.1590/S1984-92302003000400004
Habermas, J. (1987). Teoria de la acción comunicativa I. Madri: Taurus.
Leff, E. (2009). Ecologia, capital e cultura: A territorialização da racionalidade ambiental (1a). São Paulo: Vozes.
Lourenço, C. D. da S., Tonelli, D. F., & Mafra, F. L. N. (2009). Reconciliação entre o econômico e o social: um desafio para o ensino de Administração. II Encontro de Ensino e Pesquisa Em Administração e Contabilidade, 1–16.
Nicolini, A. (2003). Qual será o futuro das fábricas de administradores? Revista de Administração de Empresas, 43(2), 44–54. https://doi.org/10.1590/s0034-75902003000200003
Oliveira, A. L. de, Lourenço, C. D. da S., & Castro, C. C. de. (2013). Ensino de Administração nos EUA e no Brasil: evidências de um ensino com problemas. In XXXVII EnANPAD. Anais EnANPAD 2013.
Oliveira, F. B. de, & Sauerbronn, F. F. (2007). Trajetória, desafios e tendências no ensino superior de administração e administração pública no Brasil: uma breve contribuição. Revista de Administração Pública, 41(spe), 149–170. https://doi.org/10.1590/s0034-76122007000700009
Pitanga, Â. F. (2015). O Enfrentamento da crise socioambiental: Um diálogo em Enrique Leff sobre a racionalidade e o saber ambiental. REMEA - Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental, 32(1), 158–171. http://marefateadyan.nashriyat.ir/node/150
Ramos, A. G. (1989). A Nova Ciência das Organizações (2.ed.). Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas.
Serva, M. (1997). A racionalidade substantiva demonstrada na prática administrativa. Revista de Administração de Empresas, 37(2), 18–30. https://doi.org/10.1590/S0034-75901997000200003
Silva, M. R. da. (2007). Ensino de Administração: Um Estudo da Trajetória Curricular do Curso de Graduação. In I Encontro de Ensino em Administração e Contabilidade. Anais....Anpad 2007.
Silveira, V. N. S. (2008). Racionalidade e organização: as múltiplas faces do enigma. Revista de Administração Contemporânea, 12(4), 1107–1130. https://doi.org/10.1590/S1415-65552008000400010
Skinner, B. F. (1987). Why we are not acting to salve the world. In Upon Further reflection. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
Soares, S. F., & Pinto, G. B. da R. (2020). A pandemia da COVID-19 e a questão ambiental. DIVERSITATES International Journal, 12(1), 116. https://doi.org/10.53357/PZLI9673
Weber, M. (1994). Economia e Sociedade: Fundamentos da sociologia compreensiva. Editora UnB.
Wood Jr., T., & Paula, A. P. P. de. (2004). O fenômeno dos MPAs brasileiros: hibridismo, diversidade e tensões. Revista de Administração de Empresas, 44(1), 116–129. https://doi.org/10.1590/S0034-75902004000100007
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Administração em Diálogo - RAD
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work licensed simultaneously under a Creative Commons Attribution License after publication, allowing the sharing of work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the and the citation of the published work (See The Effect of Free Access).