The Formation of the Administrator in the New Curricular Guidelines: A Discussion Under the Context on Rationalities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2178-0080.2023v25i2.58012

Keywords:

Administration, Education, Curriculum guidelines, Sustainability, Rationalities

Abstract

Assuming that the director holds management positions, this essay investigated whether the changes pointed out in the National Curriculum Guidelines of the Administration Course would be able to form a professional imbued with visions that may face today’s problems, such as climate and overpopulation. Usually, these issues are irrelevant in decision-making due to the adoption of theoretical perspectives that exclude or do not give importance to these phenomena. Instead, observers noted changes in the Course Curriculum over time. However, there was no change in the theoretical bases that underlie it. Therefore, the last change continues to guide the development of new skills that respond to and correspond with the needs driven by economic rationality.

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Author Biographies

Flávio Sérgio Linhares, UFR - Universidade Federal de Rondonópolis

Doutorando em Administração pelo Programa de Pós Graduação em Administração da Universidade Federal de Lavras - UFLA na linha de pesquisa sobre Finanças e Estratégias de Negócios Internacionais; Mestre em Ciências Contábeis pela FUCAPE BUSINESS SCHOOL(2015), Especialista em Gestão Estratégica em Controladoria( 2005) e em Contabilidade (2004). Possui graduação em CIÊNCIAS CONTÁBEIS pela Fundação Universidade de Itaúna (2002). Experiência em docência no Ensino Superior desde 2006 e coordenação de ensino de graduação em Ciências Contábeis desde 2012. Docente lotado na Faculdade de Ciências Aplicadas e Políticas - FACAP da Universidade Federal de Rondonópolis desde 2016. Coordenador de Ensino de Graduação do Curso de Ciências Contábeis da Faculdade de Pará de Minas no período de 2012 a 2016; Coordenador de Ensino de Graduação do Curso de Ciências Contábeis da UFMT/CUR no período de 2018/2019; Membro da Câmara de Extensão do Campus Universitário de Rondonópolis/UFMT no período de 2016 a 2019; Tem experiência nas áreas de Contabilidade, Controladoria e Finanças, atuando principalmente nos seguintes temas: Controladoria; Jogos de Empresas; Finanças Corporativas; Internacionalização, Gerenciamento de Risco Corporativo; Fusões & Aquisições e Criação de Valor

Nélida Reis Caseca Machado, Universidade Federal de Lavras - UFLA

Professora Titular do Centro Universitário de Formiga - UNIFOR

Doutoranda em Administração pela Universidade Federal de Lavras – UFLA

Mestre em Direito pela Faculdade de Direito do Sul de Minas

Lucas Carrilho do Couto, Universidade Federal de Lavras - UFLA

Professor universitário no Centro Universitário de Formiga – Unifor

Doutorando em Administração pela Universidade Federal de Lavras – UFLA

Mestre em Administração Pública pela Universidade Federal de Alfenas –

Sabrina Soares da Silva, Universidade Federal de Lavras - UFLA

Professora Adjunta no Departamento de Administração Pública da Universidade Federal de Lavras – UFLA

Doutora em Administração pela Universidade Federal de Lavras – UFLA

José Roberto Pereira, Universidade Federal de Lavras - UFLA

Professor Titular em Administração Pública e Gestão Social da Universidade Federal de Lavras – UFLA

Pós-doutorado em Ciências Sociais pelo Centro de Estudos Sociais da Universidade de Coimbra

Doutor em Sociologia pela Universidade de Brasília

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Published

2023-05-01

How to Cite

Linhares, F. S., Reis Caseca Machado, N., Carrilho do Couto, L., Soares da Silva, S., & Roberto Pereira, J. . (2023). The Formation of the Administrator in the New Curricular Guidelines: A Discussion Under the Context on Rationalities. Management in Dialogue Review, 25(2), 35–52. https://doi.org/10.23925/2178-0080.2023v25i2.58012