Using Discriminant Analysis to create a Dropout Prediction Thermometer for the Applied Social Sciences Field.
DOI:
https://doi.org/10.23925/2178-0080.2023v25i2.58599Palabras clave:
evasion, college education, discriminant analysisResumen
In Brazil, there is a vast discussion in the academic environment that seeks to understand/explain the elements that influence the dropout of higher education students. Thus, this article presents an "evasion thermometer" to indicate how close to evading the student may be or not. The discriminant analysis technique was applied, using academic data in the institution's database to suggest which elements contribute to the possible dropout of students. As a result of the study, a function was identified that discriminates which elements contribute to student dropout so that by knowing these elements in advance, the institution can take appropriate measures to promote student permanence.Citas
ASSOCIAÇÃO NACIONAL DOS DIRIGENTES DAS INSTITUIÇÕES FEDERAIS DE ENSINO SUPERIOR – ANDIFES. (1996). Comissão Especial de Estudos Sobre a Evasão nas Universidades Públicas Brasileiras. Brasília, DF. http://www.andifes.org.br/wp-content/files_flutter/Diplomacao_Retencao_Evasao_ Graduacao_em_IES_Publicas-1996.pdf.
BITTENCOURT, I., & MERCADO, L. (2014). Evasão nos cursos na modalidade de educação a distância: estudo de caso do Curso Piloto de Administração da UFAL/UAB. Ensaio: Avaliação e políticas públicas em educação, 22(83), 465-504. https://doi.org/10.1590/S0104-40362014000200009.
BRASIL. (1996). Comissão Especial de Estudos sobre a Evasão nas Universidades Públicas Brasileiras. ANDIFES/ ABRUEM, SESu, MEC, Brasília. https://bit.ly/34fHmdl.
CESPEDES, J., MINHOTO, M., OLIVEIRA, S., & ROSA, A. (2021). Avaliação de Impacto do Programa de Permanência Estudantil da Universidade Federal de São Paulo. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação. Rio de Janeiro. 29(113), 1067-1091. https://doi.org/10.1590/S0104-403620210002902418.
CONTINI, D., CUGNATA, F., & SCAGNI, A. (2018). Social selection in higher education. Enrolment, dropout and timely degree attainment in Italy. Higher Education, 75(5), 785–808. https://doi.org/10.1007/s10734-017-0170-9.
COSTA, F., BISPO, M., & PEREIRA, R. (2018). Dropout and retention of undergraduate students in management: a study at a Brazilian Federal University. RAUSP Management Journal, 53(1), 74–85. https://doi.org/10.1016/j.rauspm.2017.12.007.
CUNHA, J. (2015). Quem está ficando para trás? Uma Década de Evasão nos Cursos Brasileiros de Graduação em Administração de Empresas e Ciências Contábeis. Revista de Educação e Pesquisa em Contabilidade, 9(2), 124-142. DOI: https://doi.org/10.17524/repec.v9i2.1141.
GALLEGOS, J. et al. (2018). Factores determinantes en la deserción universitaria. caso facultad de ciencias económicas y administrativas de la Universidad Católica de la Santísima Concepción (Chile). Formación Universitaria, 11(3), 11-18, 2018. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062018000300011.
HENRIQUES, F. Evolução histórica, expansão e financiamento da educação superior no Brasil: das primeiras faculdades à expansão do início do século XXI. Comunicologia, 11(2), 124-145. http://dx.doi.org/10.31501/comunicologia.v11i2.10058.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO -TEIXEIRA - INEP. (2019). Sinopse estatística da educação superior 2018. Brasília: INEP. https://bit.ly/2UiK0fT
KANITZ, S. (1974). Como prever a falência de empresas. Revista Exame. https://pt.scribd.com/document/61123852/EXAME-ComoPreverFalenciaEmpresa-Kanitz.
LI, I., & CARROLL, D. (2019). Factors influencing dropout and academic performance: an Australian higher education equity perspective. Journal of Higher Education Policyand Management, 42(1), 14-30. https://doi.org/10.1080/1360080X.2019.1649993.
LOBO, R. & SILVA F. (2017). A Evasão No Ensino Superior Brasileiro – Novos Dados. Instituto Lobo. https://bit.ly/2XGVytl.
MANCEBO, D.; VALE, A. & MARTINS, T. (2015). Políticas de expansão da educação superior no Brasil 1995-2010. Revista Brasileira de Educação, 20(60), 31-50. DOI: 10.1590/S1413-24782015206003.
MARTINS, G.; & THEÓPHILO, G. (2016). Metodologia da investigação científica para ciências sociais aplicadas. 3 ed. São Paulo.
McCALLIN, A. & NAYAR, S. (2012). Postgraduate research supervision: a critical review of current practice. Teaching in Higher Education, 17 (1), 63-74. 10.1080/13562517.2011.590979
OLIVEIRA, R.; & BARBOSA, J. (2016). Retenção os discentes de administração da UFS: fatores condicionantes e ações da gestão acadêmica. Administração: Ensino e Pesquisa, 17 (2), 355-380. https://doi.org/10.13058/raep.2016.v17n2.428.
RESPONDEK, L. et al. (2017). Perceived Academic Controland Academic Emotions Predict Undergraduate University Student Success: Examining Effectson Dropout Intentionand Achievement. Frontiers in Psychology, 243 (8), 1-18. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.00243.
SANTOS JÚNIOR, J.; & REAL, G. (2017). A evasão da educação superior: o estado da arte das pesquisas no Brasil a partir de 1990. Avaliação (Campinas), 22 (2), 385-402. https://doi.org/10.1590/S1414-40772017000200007.
SILVA FILHO, R.; MOTEJUNAS, P.; HIPÓLITO, O. & LOBO, M. (2007). A evasão no ensino superior brasileiro. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, 37 (132), 641-659. https://doi.org/10.1590/S0100-15742007000300007.
SILVA JÚNIOR, J.; SCHUGURENSKY, D.; & ARAÚJO, J. (2015). Ciencia académica, intelectuales y el trabajo del professor universitario em Brasil: convergencia y hegemonia. Revista de la Educación Superior, 44 (173), 157-179. 10.1016/j.resu.2015.04.006.
SOUZA, T.; & SÁ, S. (2019). Evasão escolar no ensino superior: um estudo qualitativo via mapeamento de licenciaturas. Revista Lusófona de Educação, 44 (44), 63-82. 10.24140/issn.1645-7250.rle44.04.
THOMPSON, P. (2017). Deserción universitaria. Análisis de los egresados de la carrera de Administración. Cohorte 2011-2016. Población y Desarrollo, 23 (45), 107-112. 10.18004/pdfce/2076-054x/2017.023(45).107-112.
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2024 MARIA DENISE NUNES RODRIGUES, Mônica Carvalho Alves Cappelle, Luiz Flávio Felizardo de Morais
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución 4.0.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.