Notable for canceling

Using humor to create a “mystical youth” identity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1677-1222.2023vol23i1a12

Keywords:

Magic, Spirituality, Religion, Mystical youth, Humor

Abstract

This research aims to comprehend how influencers and content creators use humor to create interpretations of a group called “mystical youth.” “Mystical youth” refers to young individuals belonging to Generation Z who, through their social media profiles, seek to (re)produce content about spiritualities and sacred practices disseminated since the New Age movement. To conduct this study, we chose to analyze the content of videos created by content creators on the online social media platform YouTube. In doing so, it became evident that laughter and cancellation humor ridicule this community and construct an “ideal type” of a “mystical youth.”

Author Biography

Hugo Weslley Oliveira Silva, Universidade Federal de Pernambuco

Titulação- Doutorando em Antropologia pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE); Mestre em Comunicação pela UFPE.

References

ALVIM, Davis Moreira. Foucault e Deleuze: deserções, micropolíticas, resistências. 2011. 159f. Tese (Doutorado em Filosofia), Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.

AZEVEDO, Jade Vilar de; BRASILEIRO, Fellipe Sá. Novas práticas de linchamento virtual: fachadas erradas e cancelamento de pessoas na cultura digital. Teorias e epistemologias da comunicação digital na América Latina. v. 19 n. 34. Mandelin, pp. 80-91. 2020.

BAKHTIN, Mikhail Mikhalovick. A cultura popular na idade média e no renascimento: o contexto de Francois Rabelais. São Paulo: Editora Hucitec. 1987.

BAUER, Martin W.; GASKELL, George. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: Um manual prático. Rio de Janeiro: Vozes. 2008.

CAMPANELLA, B.; CASTELLANO, M. Cultura terapêutica e Nova Era: comunicando a “religiosidade do self”. Comunicação Mídia e Consumo, [S. l.], v. 12, n. 33, São Paulo, pp. 171–191, 2015. Disponível em: https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/821. Acesso em: 14 fev. 2023.

CAMILLOTO, B.; URASHIMA, P. Liberdade de expressão, democracia e cultura do cancelamento. Revista de Direito da Faculdade Guanambi, v. 7, n. 02, Bahia, pp. 1-25. 2021. Disponível em: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/RDFG/article/view/13941. acesso em: 23 jun. 2023.

CORDOVIL, Daniela. Paganismos, religião e atuação pública: uma comparação de discursos e práticas neopagãs no Brasil e em Portugal. Religião & Sociedade , v. 40, pp. 203-220, 2020.

CORDOVIL, Daniela. Religiões de Nova Era em Belém, Pará: entre o cosmopolitismo e a identidade local. Rever: Revista De Estudos Da Religião, v. 15, pp. 126-143, 2015.

DE OLIVEIRA, Maria Cláudia Santos Lopes; CAMILO, Adriana Almeida; ASSUNCAO, Cristina Valadares. Tribos urbanas como contexto de desenvolvimento de adolescentes: relação com pares e negociação de diferenças. Temas psicol., Ribeirão Preto, v. 11, n. 1, pp. 61-75. 2003. Disponível em <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-389X2003000100007&lng=pt&nrm=iso>. acesso em 01º jul. 2023.

FREUD, Sigmund. Obras Completas volume 7: O chiste e sua relação com o inconsciente. São Paulo: Companhia das Letras; 1ª edição. 2017.

GALÃS FEIOS. O Jovem Místico Precisa Acabar? Youtube, 4 de julho de 2022. Disponível em:<https://www.youtube.com/watch?v=X5e-0iUrMfU> acesso em: 29 de setembro de 2022.

GRITO, Matando Mateus a. Provando que o Jovem Místico passou dos limites! Youtube. 1 de setembro de 2022. Disponível em: < https://www.youtube.com/watch?v=u6zVXPY9mD4> acesso em: 29 de setembro de 2022.

KARHAWI, Issaaf Santos. De blogueira à influenciadora: motivações, ethos e etapas profissionais na blogosfera de moda brasileira. 2018.331f. Tese (Doutorado em Teoria e Pesquisa em Comunicação), Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2018.

KÜSTER, Maicon. Não Suporto o Jovem Místico, 6 de julho de 2019.Disponivel em: <https://www.youtube.com/watch?v=GynbubHuxcU> acesso em: 29 de setembro de 2022.

LEAL, Marinna Cardoso. Movimentos New Age e a Espiritualidade da Nova Era no Contexto Digital: Estudo de Caso do “Movimento Natural Vibe”. Dissertação (mestrado em Ciência da Comunicação, Cultura e Ciência) 142 p. Faculdade de Letras, Universidade do Porto, 2019.

LUBATV. O Jovem Místico não tem limites. Youtube, 11 de julho de 2022. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=GDxMuQ1wUSE> acesso em: 29 de setembro de 2022.

LUBATV. O Jovem Místico precisa acabar. Youtube, 1º de julho de 2021. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=8nMdysLKOX4> acesso em: 29 de setembro de 2022.

MINOIS, Georges. História do riso e do escárnio. São Paulo: Editora UNESP. 2003.

MACHIAVELLI, Niccolò, 1496-1527. O príncipe / Maquiavel; com notas de Napoleão Bonaparte e Cristina da Suécia; tradução de Mário e Celestino da Silva. Brasília: Senado Federal, Conselho Editorial, 2019.

MAGNANI, J. G. C.. De perto e de dentro: notas para uma etnografia urbana. Revista Brasileira De Ciências Sociais, v.17, n. 49, pp. 11–29. 2002.

MAGNANI, J. G. C.. O Brasil da Nova Era. Rio de Janeiro: Jorge Zahar. 2000.

MONTEIRO, J. Cauby S; CARDOSO, Adalberto Trindade. Weber e o Individualismo Metodológico. In. 3o Encontro Nacional da ABPC, Associação Brasileira de Ciência Política. Rio de Janeiro. 2002. Anais.

MOURA, Caue. jovens místicos foram longe demais. Youtube, 9 de julho de 2022. Disponível em: < https://www.youtube.com/watch?v=JN__eyH7dHc> acesso em: 29 de setembro de 2022.

PORTO, Lilian Mara Dal Cin. Memes: construção de sentidos e efeito de humor. 2018. 189 f. Tese (Doutorado em Língua Portuguesa), Programa de Estudos Pós-Graduados em Língua Portuguesa, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2018.

PARTRIDGE, Esmé Lily Katherine. Digital Spirituality: Technological Re-Enchantment in 2020/1? An exploration of Witchcraft and Reality Shifting on TikTok as (post)modern spiritualities existing in Wouter Hanegraaff’s ‘mirror of secuar tought’. Independet Study Project in Religion, Culture and Society, University of London, pp. 01-30. 2021.

RECUERO, R. Redes Sociais na Internet. Porto Alegre: Sulina, 2013.

SAGREDO, Raisa. “WitchTok”: reflexões sobre bruxaria e práticas ocultistas virtuais na pandemia. In. 33º Reunião Brasileira de Antropologia.. 2022. Evento virtual. Anais. Disponivel em: <https://www.33rba.abant.org.br/trabalho/view?ID_TRABALHO=1424> Acesso em: 23 jun. 2023.

SOUZA AGUIAR, C. E. Imaginário Tecnológico E A Religiosidade Das Redes Digitais. Tropos: Comunicação, Sociedade E Cultura. v. 10, n. 1, São Paulo, pp. 01-19, 2021. Disponível em: (https://periodicos.ufac.br/index.php/tropos/article/view/4533>. Acesso em: 14 fev. 2023.

WEBER, Max. A objetividade do conhecimento nas ciências sociais. In: COHN, Gabriel (Org.). FERNANDES, Florestan (Coord.). Weber – Sociologia. Coleção Grandes Cientistas Sociais, 13. São Paulo: Ática, pp. 79-127.1999.

WEBER, Max. A ética protestante e o espírito do capitalismo. São Paulo. Promo. 2020.

Published

2023-07-27

Issue

Section

Seção Temática