INSTAGRAM AS A PLACE OF CONFLICT BETWEEN PHOTOGRAPHY ART AND ALL OTHER PHOTOGRAPHIC MANIFESTATIONS THAT PERMANE THIS SOCIAL NETWORK

Authors

  • Juliana Andrade Leitão Universidade Federal de Pernambuco, Recife, UFPE

DOI:

https://doi.org/10.23925/2176-2767.2021v71p98-127

Keywords:

Photography, Instagram, Art

Abstract

The following article analyzes the photographic image and its interrelationships with the universe of art from profiles within the shared territory of Instagram. The text discusses some concerns in the field of photographic image produced today and permeates classical issues of the ontology of the technical image. The analysis falls on the social network and observes the incorporation of various styles of photography. In order to reflect on the displacements of artistic works spaces to the social network, we analyzed the profiles of Vera Holtz, Cindy Sherman, Yasmin Formiga and Amanda Pietra, to understand these processes.

Author Biography

Juliana Andrade Leitão, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, UFPE

Professora Adjunta dos Cursos de Comunicação Social e Design do Centro Acadêmico do Agreste da Universidade Federal de Pernambuco (CAA/UFPE). Doutora em Comunicação (PPGCOM-UFPE) com o projeto: Fotojornalismo e questões contemporâneas (2012-2016). Em 2014 foi Bolsista da Capes -Programa Institucional Doutorado Sanduíche Exterior - PDSE na Universitat Autònoma de Barcelona (UAB),(2014). Desenvolve Projetos Culturais no campo da imagem fotográfica. Atuou como fotojornalista de 2003 a 2011 nos jornais Diario de Pernambuco e Folha de Pernambuco. 

References

AUMONT, J. A Imagem. 2ªed. Campinas – SP. Papirus, 1995 – Coleção Ofício de Arte e Forma.

BARTHES, R. A Câmera Clara. Nota sobre a fotografia. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984. 185p.

CARTIER-BRESSON, H. O imaginário segundo a natureza. Editorial Gustavo Gili. S.A. Barcelona, 2004. 99p.

COTTON, C. A fotografia como arte contemporânea. 2ed.São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2013. 256p.

DUBBOIS, P. O Ato Fotográfico e Outros Ensaios. São Paulo: Papirus,1993. P. 362.

FLORES, L.G. Fotografia e pintura: dois meios diferentes? São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2011. 274p.

FONTCUBERTA, J. O beijo de Judas: Fotografia e verdade. Editorial Gustavo Gili, SL, Barcelona, Espanha, 2010. 134p.

GOMBRICH, E. H. A história da arte. Tradução Cristiana de Assis Serra – Rio de Janeiro: LTC, 2013. 1046p.

GOMBRICH, Ernst Hans. A história da Arte. Rio de Janeiro: LTC, 2013.1046p.

GOMPERTZ, W. Isto é arte? 150 anos de arte moderna do impressionismo até hoje. 1ed. – Rio de Janeiro: Zahar, 2013. 443p.

MACHADO, A. A Ilusão Especular. Uma teoria da fotografia. São Paulo: Gustavo Gili, 2015. 183p.

MACHADO, A. Arte e Mídia 3ed. Rio de Janeiro – Jorge Zahar ed. 2010

MUSSE, M. F. Narrativas fotográficas no Instagram. Autorrepresentação, identidades e novas sociabilidades. Florianópolis: Insular, 2017. 286p.

OXFORD, Dicionário. Selfie. Disponível em: https://en.oxforddictionaries.com/definition/selfie. Acesso em: 15 out. 2018.

PESAVENTO S. J. et al. Narrativas, imagens e práticas sociais: percursos em história cultural. Porto Alegre, RS: Asterisco, 2008

PICADO, B. De pastiches e perplexidades: limites e devires da discursividade visual no fotojornalismo. In: Jornalismo_contemporâneo: figurações, impasses e perspectivas/Gislene Silva ... et al. organizadores. - Salvador: EDUFBA; Brasília: Compós, 2011. 322p (157-179).

RANCIÈRE, J. O Espectador Emancipado. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2012. 128p.

SILVA, Armando. Álbum de família: a imagem de nós mesmos. São Paulo: editora Senac São Paulo: Edições SESC SP, 2008. 313p.

SONTAG, Susan. Sobre a Fotografia. São Paulo, Companhia das Letras, 2004

ZARZYCKA; KLEPPE, Martijn. Awards, archives, and affects: tropes in the World Press Photo contest 2009–11. Revista Media, Culture & Society. sagepub.co.uk/journalsPermissions.nav. DOI: 10.1177/0163443713501933. mcs.sagepub.com. Disponível em: http://mcs.sagepub.com/content/35/8/977.full.pdf. Acesso em: jul. 2013.

Published

2021-09-01

How to Cite

Leitão, J. A. (2021). INSTAGRAM AS A PLACE OF CONFLICT BETWEEN PHOTOGRAPHY ART AND ALL OTHER PHOTOGRAPHIC MANIFESTATIONS THAT PERMANE THIS SOCIAL NETWORK. Projeto História : Revista Do Programa De Estudos Pós-Graduados De História, 71, 98–127. https://doi.org/10.23925/2176-2767.2021v71p98-127