Exploring the role of images in the education of deaf students:
LEARNING AND SOCIALIZATION
DOI:
https://doi.org/10.23925/2176-2767.2025v83p46-73Keywords:
Inclusion, Visul resourses, Cultural identity, Bilingual educationAbstract
This study explores the role of images in the education of deaf individuals, analyzing their importance in the visibility of deafness, the identity of students, and pedagogical practices. The research, of a bibliographic nature, reviews the literature on visual resources in the education of deaf students. The visibility of deafness is essential for valuing diversity and impacting students' self-esteem. Images, as pedagogical tools, facilitate the understanding of complex content and communication between teachers and students, contributing to the formation of the cultural and visual identity of the deaf. The importance of developing accessible visual teaching materials is emphasized, promoting an inclusive environment that respects the voices of deaf communities. Public policies that support this approach are essential to ensure a bilingual education that values deaf culture.
References
BARBOSA, A. M. A imagem no ensino da Arte. São Paulo/SP: Editora Perspectiva, 2008.
BARBOSA, A. M. Tópicos Utópicos. Belo Horizonte/MG: Editora C/Arte, 1998.
BIZZO, N. Ciências: fácil ou difícil? 2. ed. São Paulo/SP: Editora Ática, 2007.
BRASIL. Decreto n. 5.626, de 22 de dezembro de 2005. Regulamenta a Lei n. 10.436, de 24 de abril de 2002, que dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais (LIBRAS), e o artigo 18 da Lei n. 10.098, de 19 de dezembro de 2000. Diário Oficial da União (DOU), Brasília/DF, dez. 2005.
BRASIL. Deficiência auditiva. Brasília/DF: Ministério da educação; Secretaria de Educação à Distância, 2001.
BRASIL. Educação Infantil: saberes e Práticas para a Inclusão – Dificuldade de Comunicação e Sinalização Deficiência Auditiva/Surdez. 4. ed. Brasília/DF: Ministério da Educação e Cultura; Secretaria de Educação Especial, 2006.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais (PCNs): Adaptações Curriculares estratégia para a educação de alunos com necessidades educacionais especiais. Brasília/DF: Ministério da Educação e Desporto (MEC/SEF/SEESP), 1998.
BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais (PCNs): arte. Brasília/DF: Secretaria de Educação Fundamental (MEC/SEF), 1997.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio (PCNEM). Brasília/DF: MEC. 1999.
BRASIL. Relatório sobre a Política Linguística de Educação Bilíngue – Língua Brasileira de Sinais e Língua Portuguesa. Portarias n. 1.060/2013 e n. 91/2013. Brasília/DF: Ministério da Educação; SECADI, 2014.
COSCARELLI, C. V. O uso da informática como instrumento de ensino aprendizagem. Presença Pedagógica, Belo Horizonte/MG, v. 4, n. 20, mar./abr. 1998.
DIZEU, L. de B.; CAPORALI, S. A. A Língua de Sinais constituindo o surdo como sujeito. Revista Educação & Sociedade, Campinas/SP, v. 26, n. 91, p. 583-597, maio/ago. 2005.
FALCÃO, L. A. A. B. Surdez, Cognição Visual e LIBRAS: estabelecendo novos diálogos. 3. ed. Recife/PE: Editora do Autor. 2012.
FERNANDES, S. Práticas de Letramentos na educação bilíngue para surdos. Curitiba/PR: Secretaria de estado da educação do Paraná; Superintendência em educação; Departamento de Educação Especial, 2006.
FRANCASTEL, P. Imagem, visão e imaginação. Lisboa/Portugal: Edições 70, 1983.
FUSARI, J. C. O planejamento do trabalho pedagógico: algumas indagações e tentativas de respostas. Série Ideias, [S.l.: s.n.], p. 44-53, 1990.
GOLDBACH, M. G. A criança surda. São Paulo/SP: Editora Pexus, 1997.
HERMANN, N. A imagem na educação das pessoas surdas In: A educação de surdos: histórias, questões e desafios. São Paulo/SP: Editora Cortez, 2009.
KASSAR, M. de C. Deficiência múltipla e educação no Brasil: discurso e silêncio na história de sujeitos. Campinas/SP: Editora Autores Associados. 1999.
LACERDA, C. B. F. de. O intérprete de Língua de Sinais no contexto de uma sala de aula de alunos ouvintes: problematizando a questão. In: LACERDA, C. B. F. de; GÓES, M. C. R. de (Orgs.). Surdez: Processo Educativos e Subjetividade. 1. ed. São Paulo/SP: Editora Lovise, 2000. p. 51-84.
LANE, H. A máscara da benevolência, a comunidade surda amordaçada. Lisboa/Portugal: Instituto Piaget, 1992.
LEBEDEFF, T. B. O povo do olho: uma discussão sobre a experiência visual e surdez. In: LEBEDEFF, T. B. (Org.). Letramento visual e surdez. 1. ed. Rio de Janeiro/RJ: WAK Editora, 2017, p. 226-251.
LIBÂNEO, J. C. Didática. 2. ed. São Paulo/SP: Editora Cortez, 1994.
MANGUEL, A. Lendo imagens: uma história de amor e ódio. São Paulo/SP: Editora Companhia das Letras, 2001.
MORAN, J. M. Mudar a forma de ensinar e de aprender com tecnologias. Portal José Moran – Educação transformadora, 2008. Disponível em: http://www.eca.usp.br/prof/moran/modificar.htm. Acesso em: 07 out. 2022.
MOREIRA, M. A. Pesquisa em ensino: o Vê epistemológico de Gowin. São Paulo/SP: Editora Pedagógica Universitária, 1990.
MOREIRA, M. A.; CANDAU, V. Currículo, Conhecimento e Cultura. In: BRASIL. Indagações sobre currículo. Brasília/DF: Ministério da Educação; Secretaria de Educação Básica; Departamento de Políticas de Educação Infantil e Ensino Fundamental, 2007.
NERY, C. A.; BATISTA, C. G. Imagens visuais como recursos pedagógicos na educação de uma adolescente surda: um estudo de caso. Paidéia, Ribeirão Preto/SP, v. 14, n. 29, p. 287-299, dez. 2004.
OLIVEIRA, L. A. Fundamentos Históricos, Biológicos e Legais da surdez. Curitiba/PR: Editora IESDE Brasil S.A. 2001.
PAGNI, P. A Ontologia da Pessoa Surda e a Ética da Diferença. In: ALMEIDA, W.; LOPES, M. C. (Orgs.). Perspectivas Filosóficas e Socioculturais da Educação de Surdos. Porto Alegre/RS: Editora Mediação, 2010. p. 23-40.
PAGNI, P. A Visibilidade da Surdez: Identidade, Cultura e Educação In: BASTOS, L. S. de; CAIADO, K. de F. (Orgs.). Educação e Surdez: Políticas e Práticas Educacionais. São Paulo/SP: Plexus Editora, 2007. p. 45-62.
PARMEGIANI, R. de F. O lugar das iluminuras medievais nas bibliotecas de obras raras. Com Ciência, Campinas/SP, n. 127, abr. 2011.
PERLIN, G.; MIRANDA, W. Surdos: o Narrar e a Política. Estudos Surdos – Revista de Educação e Processos Inclusivos, Florianópolis/SC, n. 5, p. 217-226, 2003.
POLITO, R. Recursos Audiovisuais nas Apresentações de Sucesso. 3. ed. São Paulo/SP: Editora Saraiva, 1997.
QUADROS, R. M. de; KARNOPP, L. B. Língua de Sinais Brasileira: estudos linguísticos. Porto Alegre/RS: Editora Artmed, 2004.
RAMOS, P. Como tornar-se um professor inesquecível na metadisciplinaridade. 6. ed. Blumenau/SC: Editora Odorizzi, 2008.
REILY, L. As imagens: o lúdico e o absurdo no ensino de arte para pré-escolares surdos. In: SILVA, I. R.; KAUCHAKJE, S.; GESUELI, Z. M. Cidadania, surdez e linguagem: desafios de realidades. São Paulo/SP: Plexus Editora, 2003. p. 161-192.
REILY, L. Escola inclusiva: Linguagem e mediação. 4. ed. Campinas/SP: Editora Papirus, 2015.
ROSSI, M. H. W. Imagens que falam: leitura da arte na escola. Porto Alegre/RS: Editora Mediação, 2009.
SACKS, O. Vendo Vozes: Uma viagem ao mundo dos surdos. São Paulo/SP: Editora Companhia de Bolso, 2010.
SANT’ANNA, D. B. de. Cultos e enigmas do corpo na história In: STREY, M. N.; CABEDA, S. T. L. (Org.). Corpos e subjetividade em exercício interdisciplinar. Porto Alegre/RS: Editora EDIPUCRS, 2004.
SILVA, A. C. A representação social da surdez: entre o mundo acadêmico e o cotidiano escolar In: FERNANDES, E. (Org.). Surdez e bilinguismo. Porto Alegre/RS: Editora Mediação, 2005.
SILVA, A. B. P.; PEREIRA, M. C. da C. A Imagem que professoras de escola regular têm em relação à aprendizagem do aluno surdo. Revista Estudos de Psicologia, Campinas/SP, v. 20, n. 2, p. 5-13, maio/ago. 2003.
SILVA, I. R.; KAUCHAKJE, S.; GESUELI, Z. M. (Org.). Cidadania, surdez e linguagem: desafios e realidades. 2. ed. São Paulo/SP: Editora Plexus, 2003.
SILVA, M. da P. M. A construção de sentidos na escrita do aluno surdo. São Paulo/SP: Editora Plexus, 2001.
SILVA, T. T. da. Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. 7. ed. Petrópolis/RJ: Editora Vozes, 2007.
SKLIAR, C. A surdez: um olhar sobre as diferenças. 6. ed. Porto Alegre/RS: Editora Mediação, 2013.
STROBEL, K. L. Surdos: Vestígios Culturais não Registrados na História. 2008, 176f. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis/SC, 2008.
STROBEL, K. L.; FERNANDES, S. As Imagens do outro sobre a Cultura Surda. Florianópolis/SC: Editora da UFSC, 2008.
VEIGA NETO, A. Educação e Diferença: Problematizando a Inclusão. Belo Horizonte/MG: Editora Autêntica, 2008.
VEIGA NETO, A. Educação Inclusiva: Práticas Pedagógicas e Modos de Subjetivação. Porto Alegre/RS: Editora Mediação, 2001.
VYGOTSKY, L. S. Interação entre aprendizado e desenvolvimento. In: VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. São Paulo/SP: Editora Martins Fontes, 1989. p. 53-60.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Projeto História : Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados de História

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

