The academic production of the humanities on the far-right production company Brasil Paralelo (2019-2024)

A sistematic revision of literature

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2176-2767.2025v83p8-45

Keywords:

Brasil Parelelo, Extreme-right, Revisionism

Abstract

The study investigates the academic production on Brasil Paralelo, a far-right content production company, in the fields of Applied Social Sciences, Humanities, Linguistics, Literature, and Arts. The aim is to map the key themes addressed by this scientific community when discussing the role of Brasil Paralelo, which challenges traditional educational institutions by promoting an "alternative truth." The methodology adopted is the Systematic Literature Review with the PICo protocol. The analysis highlighted the impact of Brasil Paralelo's productions on historical revisionism, education, and the formation of political subjectivities, emphasizing gaps in research related to the impact of these productions on formal education and legal issues.

Author Biography

Amanda Muniz Oliveira, Universidade Federal de Juiz de Fora

Professora Adjunta de Prática Penal e Processo Penal na Universidade Federal de Juiz Fora. Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora (PPGE/UFJF) e do Programa de Pós-Graduação em Ambiente Construído da Universidade Federal de Juiz de Fora (PROAC/UFJF). Doutora em Direito Política e Sociedade pela Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC e Mestra em Teoria e História do Direito pela mesma Universidade. Coordenadora do Contra Legem: Núcleo de Estudos em Direito e Humanidades (UFJF/CNPq). Membro da Italian Society for Law and Literature, da Rede Brasileira de Direito e Literatura (RDL), da Graphic Justice Research Alliance. E-mail: amanda.muniz@ufjf.br.

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Published

2025-09-10

How to Cite

Oliveira, A. M. (2025). The academic production of the humanities on the far-right production company Brasil Paralelo (2019-2024): A sistematic revision of literature. Projeto História : Revista Do Programa De Estudos Pós-Graduados De História, 83, 8–45. https://doi.org/10.23925/2176-2767.2025v83p8-45

Issue

Section

Artigos Dossiê