Doctors and advertising
When the profession endorses different products
DOI:
https://doi.org/10.23925/2176-2767.2025v84p293-321Keywords:
Doctors, Advertising, Health, ConsumptionAbstract
The 1950s represented a period of development and modernization for Brazil. The country was experiencing profound changes in the political and social spheres, with major implications for the population's daily habits and consumption habits. Some independent professionals stood out in this context, such as doctors, who were supported by significant advances in medicine. In this article, we seek to demonstrate the strength of the endorsement of doctors and health professionals in a variety of product advertisements. The magazines O Cruzeiro and Manchete from the 1950s were used for this analysis. In this sense, science and technology, in addition to advertisements for a variety of household appliances, use the impeccable image of doctors to boost their sales.
References
ACCIOLY NETO, A. O império de papel – os bastidores de O Cruzeiro. Porto Alegre: Sulina, 1998.
BAHIA, B. J. História, jornal e técnica: história da imprensa brasileira. Vol. 1. 5ª.ed. Rio de Janeiro: Mauad X, 2009.
BALINT, M. O médico, seu paciente e a doença. Rio de Janeiro: Atheneu, 1988.
BARRETO, I. F. Tabaco: a construção das políticas de controle sobre seu consumo no Brasil. História, Ciências, Saúde – Manguinhos, Rio de Janeiro, v.25, n.3, jul.-set. 2018, p.797-815.
BRANDÃO, D. Assim se combate o câncer. Manchete, n. 8612 dez. 1953, p. 24-26.
BUENO, E.; TAITELBAUM, P. Vendendo saúde: a história da propaganda de medicamentos no Brasil. Brasília: Anvisa, s.d.
CORBIN, A. Saberes e odores: O olfato e o imaginário nos séculos dezoito e dezenove. São Paulo: Companhia das Letras, 1987.
CRUZEIRO, O. Disponível em https://cpdoc.fgv.br/sites/default/files/verbetes/primeira-republica/CRUZEIRO%20O%20(DHBB).pdf. Acesso:12/04/2025.
FOUCAULT, M. O nascimento da clínica. Trad. Roberto Machado. 5ª. Ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2001.
GARDNER, M. N.; BRANDT, A. M. “The doctors’ choice is America’s choice”: The physician in US Cigarette Advertisements, 1930-1953. American Journal of Public Health, n. 2, vol. 96. Fev. 2006. P. 222-232.
GASPAR, C. Depois da penicilina, uma nova maravilha em comprimido. O Cruzeiro, n. 13, 13 ago. 1955, p. 16-18.
KOBAYASHI, E. M. Higiene e consumo: novas sensibilidades para um Brasil Moderno (décadas de 1940 a 1960). Tese (Doutorado em História das Ciências e da Saúde) – Fundação Oswaldo Cruz, Rio de Janeiro, Brasil, 2012.
KOBAYASHI, E. M.; HOCHMAN, G. O “CC” e a patologização do natural: higiene, publicidade e modernização no Brasil pós-Segunda Guerra Mundial. Anais do Museu Paulista. São Paulo. N. sér. v. 23. n. 1. p. 67-89. Jan-jun. 2015. Disponível em https://www.scielo.br/j/anaismp/a/zsRZrznx7FD7vdHzc6Zzh3v/?format=pdf&lang=pt. Acesso:15 abr. 2025.
KOBAYASHI, E. M.; HOCHMAN, G. De patológicos a higiênicos: os lares modernos e a imprensa no Brasil pós-Segunda Guerra Mundial. Interface. Botucatu. N. 20 (50). 2016. p. 967-979. Disponível em https://www.scielo.br/j/icse/a/JRrKsZp9Z5xP7zdprFxGW5s/?format=pdf&lang=pt. Acesso: 30 jun. 2025.
HOCHMAN, G. “O Brasil não é só doença”: o programa de saúde pública de Juscelino Kubitschek. História, Ciências, Saúde – Manguinhos, Rio de Janeiro, v.16, supl.1, jul. 2009, p.313-331.
LUM, K. L.; POLANSKY, J. R.; JACKLER, R. K.; GLANTZ, S. A. Signed, sealed and delivered: ‘‘big tobacco’’ in Hollywood, 1927–1951. Tobacco Control 2008;17: 313–323. Disponível em https://www.researchgate.net/publication/23281775_Signed_sealed_and_delivered_Big_tobacco_in_Hollywood_1927-1951. Acesso: 17 jun. 2025.
MELLO, J. M. C. de.; NOVAIS, F. A. Capitalismo tardio e sociabilidade moderna. In: História da vida privada no Brasil: contrastes da intimidade contemporânea. (Coord. Fernando A. Novais; Org. Lilia Moritz Schwarcz). São Paulo: Companhia das Letras, 1998. pp. 559-658.
NEGREIROS, J. Já pode o homem viver com órgãos artificiais. Manchete, Rio de Janeiro, n. 332, 30 ago. 1958. pp. 30-37.
PEREIRA, J. S. História da Pediatria no Brasil de final do século XIX a meados do século XX. Tese (Doutorado em História) - Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), 2006.
PEREIRA NETO, A. de F. Ser médico no Brasil: o presente no passado. Rio de Janeiro: Editora Fiocruz, 2001.
QUEIROZ, R. Os milagres da Medicina. O Cruzeiro, Rio de Janeiro, n. 43, 09 ago. 1952.
REZENDE JÚNIOR, G. C. Impacto das campanhas publicitárias contra o tabagismo no comportamento do consumidor. Dissertação (Mestrado em Publicidade e Marketing) - Instituto Politécnico de Lisboa. Lisboa, Portugal, 2013.
SA, E. F. de; RIBEIRO, B. de O. L. Assistir e educar: o Departamento Nacional da Criança e suas ações em Cuiabá-MT (1940-1948). Acta Educ., Maringá, v. 46, n. 1, e69040, 2024. Disponível em http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2178-52012024000100421&lng=pt&nrm=iso . Acesso:03 jun. 2025.
SASAKI, S. Consumindo discursos: alinhavos entre representação e imaginário através da publicidade na década de 1950 e 1960. II Seminário Nacional de Fontes Documentais e Pesquisa Histórica: Sociedade e Cultura. 07 a 10 novembro 2011. Disponível em http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/xmlui/bitstream/handle/riufcg/34817/CONSUMINDO%20DISCURSOS%20-%20ALINHAVOS%20-%20II%20SEMIN%C3%81RIO%20NACIONAL%20DE%20FONTES%20HIST%C3%93RICAS%20GT%203%202011.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso: 11 jun. 2025.
SLATER, D. Cultura do consumo & modernidade. Trad. Dinah de Abreu Azevedo. São Paulo: Nobel, 2002.
TONIOSSO, J. P. Darcy Evangelista: da medicina à imprensa, teatro e cinema. Gazeta de Bebedouro, Bebedouro (SP), 01 jun. 2022, s.p. Disponível em https://gazetadebebedouro.com.br/darcy-evangelista-da-medicina-a-imprensa-teatro-e-cinema/. Acesso: 03 jun. 2025.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Projeto História : Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados de História

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

