THE WRITING CONCEPTIONS OF EMPLOYEES FROM A PUBLIC UNIVERSITY

Authors

  • Lyra Maria Leite Universidade Federal de Campina Grande https://orcid.org/0000-0002-4315-3336
  • Manassés Morais Xavier Universidade Federal de Campina Grande

DOI:

https://doi.org/10.23925/2316-3267.2022v11i3p196-212

Keywords:

Dialogical Theory of Language, Writing, Writing concepts, Social practice

Abstract

This article investigates, based on the answers to a questionnaire, the conceptions of writing of technical-administrative servants, belonging to the staff of a federal university in the northeast region of the country. We undertook a field research that had exploratory objectives and qualitative naturee. The analysis was carried out based on contributions from the Bakhtin Circle about language; the conceptions of writing were based on the authors Koch and Elias (2011). The results converge to the three conceptions theorized by Koch and Elias (2011), with the second conception, written as a communication instrument, being the most referenced. 

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Lyra Maria Leite, Universidade Federal de Campina Grande

Mestranda em Linguagem e Ensino pelo Programa de Pós-Graduação em Linguagem e Ensino –PPGLE/UFCG.

Manassés Morais Xavier, Universidade Federal de Campina Grande

Doutor em Linguística. Professor do Programa de Pós-Graduação em Linguagem e Ensino –PPGLE/UFCG.

References

BAKHTIN, Mikhail. Os gêneros do discurso. Organização, tradução, posfácio e notas de Paulo Bezerra. São Paulo: 34, 2016.

BAZERMAN, Charles. Escrita, Gênero e Interação Social. Organização e tradução de Judith Chambliss Hoffnagel e Angela Paiva Dionísio. São Paulo: Cortez, 2007.

CHARTIER, Roger. Os desafios da escrita. Tradução de Fulvia M. L. Moretto. São Paulo: Editora UNESP, 2002.

FISCHER, Steven Roger. História da Escrita. Tradução de Mirna Pinsky. São Paulo: Editora Unesp, 2009.

FLUSSER, Vilém. A escrita: Há futuro para a escrita? Tradução de Murilo Jardelino da Costa. São Paulo: Annablume, 2010.

GARCEZ, Lucília Helena do Carmo. Técnica de redação: O que é preciso saber para bem escrever. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

HAVELOCK, Eric A. A revolução da escrita na Grécia e suas consequências culturais. Tradução de Ordep José Serra. São Paulo: Editora UNESP; Rio de Janeiro: Paz e terra, 1996.

KOCH, Ingedore Villaça; ELIAS, Vanda Maria. Ler e Escrever: estratégias de produção textual. 2ed. São Paulo: Contexto, 2011.

MEDVIÉDEV, Pável Nikoáievitch. O método formal nos estudos literários: introdução crítica a uma poética sociológica. São Paulo: Contexto, 2019.

VOLÓCHINOV, Valentin Nikolaevich. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução, notas e glossário de Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. São Paulo: 34, 2018.

VOLÓCHINOV, Valentin Nikolaevich. A palavra na vida e a palavra na poesia. Organização, tradução, ensaio introdutório e notas de Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. São Paulo: 34, 2019.

Published

2022-10-31 — Updated on 2023-02-09

Versions