AN ANALYSIS OF THE MINUTES GENRE BASED ON BAKHTINS’S CIRCLE THEORY
Keywords:
Speech genres, Professional genres, MinutesAbstract
In this article, we aim to characterize the minutes genre based on the Bakhtin Circle theory regarding discourse genres. For this, we chose a copy of a minutes from a public university in the interior of the northeast for investigation. Our analysis was carried out based on contributions from the Bakhtin Circle on language, especially in the text The speech genres (2016). The results indicate that, even though it is a technical genre, with specific formalities and less conducive to personal brands, it meets the three elements of the speech genres proposed by Bakhtin, namely: thematic content, style and compositional construction.
References
BAKHTIN, Mikhail. Os gêneros do discurso. São Paulo: Editora 34, 2016.
BRASIL, Presidência da República. Manual de Redação da Presidência da República. 3 ed. Brasília: Presidência da República, 2018. Disponível em: <http://www4.planalto.gov.br/centrodeestudos/assuntos/manual-de-redacao-da-presidencia-da-republica/manual-de-redacao.pdf> Acesso em 23 abr. 2020
FERREIRA, Eric Duarte; CAMBRUSSI, Morgana Fabíola. Redação oficial. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES); Universidade Aberta do Brasil (UAB). Florianópolis: Departamento de Ciências da Administração/UFSC, 2009. Disponível em: <https://docplayer.com.br/27270595-Redacao-oficial-eric-duarte-ferreira-morgana-fabiola-cambrussi.html> .Acesso em: 06 mar.2021.
FIORIN, José Luiz. Introdução ao pensamento de Bakhtin. São Paulo: Contexto, 2020.
XAVIER, Manassés Morais. Educomunicação em perspectiva dialógico-discursiva: Leituras Do Jornalismo Político No Ensino Médio. Tese (Programa de Pós-Graduação em Linguística). Universidade Federal da Paraíba, 2018. Disponível em:
<https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/13775> Acesso em 03 mai. 2020.
XAVIER, Manassés Morais; SERAFIM, Maria Lúcia. O whatsapp impactando novas possibilidades de ensinar e de aprender no contexto acadêmico. São Paulo: Mentes Abertas, 2020.