O ETHOS REPRESENTADO NA ENUNCIAÇÃO JORNALÍSTICA

Authors

  • Anderson Ferreira Pontifícia Universidade Católica de São Paulo -PUC-SP
  • Creone Coutinho
  • Jarbas Vargas Nascimento
  • Micheline Mattedi Tomazi

DOI:

https://doi.org/10.23925/2316-3267.2022v11i3p258-275

Abstract

This article examines the discursive ethos represented in journalistic enunciation. The objective is to verify the way in which journalistic enunciation attributes physical and character traits that embody religious actors when they are incited to talk about the COVID-19 pandemic. To do so, two text-news are analyzed as a result of the computational analysis of data carried out on the social network Facebook. It is based on Discourse Analysis, in particular, on Maingueneau's studies (2016, 2020) in his critical return to the notion of discursive ethos. The results reveal that, according to the religious actor enrolled in the enunciation, his representation will boo negatively or positively

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Author Biography

Anderson Ferreira, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo -PUC-SP

Doutor em Língua Portuguesa pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC-SP, com estágio sanduíche pela Universidade do Minho – ILCH, Portugal. Bacharel em Filosofia pela Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP. Graduado em Letras/Literatura pela Universidade Guarulhos - UNG.  Desenvolve pesquisa na área de Língua Portuguesa, tendo como enfoques o estudo do texto e do discurso nas modalidades oral e escrita e a leitura como prática discursiva. No momento, é membro do grupo de pesquisa "Memória e Cultura da Língua Portuguesa escrita no Brasil" do Programa de Estudos Pós-graduados em Língua Portuguesa da PUC-SP

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Published

2022-10-31 — Updated on 2023-02-09

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