A DIDACTIC SEQUENCE BASED ON REPRESENTATIONAL, INTERACTIVE AND COMPOSITIONAL METAFUNCTIONS APPLICABLE TO THE 12th GRADE OF HIGH SCHOOL
DOI:
https://doi.org/10.23925/2316-3267.2024v13i2p176-196Keywords:
Metafunctions, Teaching Sequence, TeachingAbstract
This paper aims to present an intervention proposal based on representational, interactive and compositional metafunctions for Portuguese teachers of the 12th grade of high school. To support the research, we adopted the contributions of Visual Design Grammar (Kress; van Leeuwen, 2006), multimodality (Kress; van Leeuwen, 2001) and the Teaching Sequence model developed by Dolz, Noverraz and Schneuwly (2004). This work is characterized as an applied one and its approach is of a qualitative nature, since we did not use statistical methods and techniques. The didactic proposal that we elaborated proposes teaching with cartoons in a dynamic and attractive way through language metafunctions, which can be used in the classroom to reinforce the appreciation of texts that have more than one semiotic mode.
Metrics
References
BAKHTIN, Mikhail. A interação verbal. In.: BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e filosofia da linguagem. Tradução Machel Lahud e Yara Frateschi Vieira. 6. ed. São Paulo: Hucitec, 1992. p. 110 – 127.
BAKHTIN, Mikhail. Os gêneros do discurso. In.: BAKHTIN, Mikhail. Estética da Criação Verbal. Tradução de Maria Ermantina Galvão. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2000. p. 277 – 358.
BATEMAN, John. Multimodality and genre: A Foundation for the Systematic Analysis of Multimodal Documents. New York: Palgrave Macmillan, 2008.
BEZEMER, Jeff.; KRESS, Gunther Rolf. Multimodality, Learning and Communication: A Social Semiotic Frame. New York: Routledge, 2016.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do Ensino Fundamental - Língua Portuguesa. Brasília: MEC/SEF, 1998.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 28 ago. 2023.
BRONCKART, Jean Paul. Atividades de linguagem, textos e discursos. Por um interacionismo sócio-discursivo. Tradução de Anna Raquel Machado, São Paulo: Educ, 2003.
CALDAS, Maria Cilânia de Sousa. Multiletramentos e multimodalidade em livro didático de português de ensino médio. 2021, 208p. Tese (Doutorado em Linguística) – Universidade Federal do Ceará, Programa de Pós-Graduação em Linguística, Fortaleza, 2021.
COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Editora Contexto, 2016.
CORRÊA; Adriana Moreira de Souza; SILVA, Luana Ferreira de Araújo. Reflexões sobre o trabalho com os gêneros multimodais: perspectiva dos multiletramentos. In: MARCELINO, João Gabriel Carvalho et al. (Org.). Estudos linguísticos: língua, linguagem, ensino; estudos da tradução e interdisciplinaridade da linguagem. v.2, Paulo Afonso, Bahia, Centro Universitário do Rio São Francisco, 2023.
DIONÍSIO, Angela Paiva. Gêneros multimodais e multiletramento. In:. KARKOVSKI, Acir Mário.; GAYDECZKA, Beatriz.; BRITO, Karim Siebeneicher. (Org.). Gêneros textuais: reflexões e ensino. Rio de Janeiro: Lucerna, 2005. p. 131-144.
DIONISIO, Angela Paiva; VASCONCELOS Leila Janot de. Multimodalidade, gênero textual e leitura: Múltiplas linguagens para o ensino médio. São Paulo: Parábola, 2013.
DOLZ, Joaquim; NOVERRAZ, Michèle: SCHNEUWLY, Bernad. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In:. SCHNEUWLY, Bernard: DOLZ, Joaquim. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2004, p. 81- 108.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
HALLIDAY, Michel Alexander Kirkwood. An introduction to Functional Grammar. 2. ed. London: Edward Arnold, 1994.
HODGE, Roger.; KRESS, Gunther Rolf. Social Semiotics. London: Polity Press, 1988.
JEWITT, Carey.; KRESS, Gunther Rolf. Multimodal literacy. New York: Peter Lang, 2008.
KRESS, Gunther Rolf; VAN LEEUWEN, Theodore. Multimodal discourse: the modes and media of contemporary communication. London: Edward Arnold, 2001.
KRESS, Gunther Rolf. Literacy in the New Media Age. London: Routledge, 2003.
KRESS, Gunther Rolf.; VAN LEEUWEN, Theodore. Reading images: The Grammar of Visual Design. London; New York: Routledge, 2006.
KRESS, Gunther Rolf. Multimodality: A Social Semiotic Approach to Contemporary Communication. New York: Routledge, 2010.
MACHIN, David. Introduction to multimodal analysis. London: Hodder Arnold, 2007.
RIBEIRO, Ana Elisa. Multimodalidade, textos e tecnologias: provocações para a sala de aula. 1. ed. São Paulo: Parábola, 2021.
SANTOS, Záira Bomfante dos. A representação e a interação verbal e visual: uma análise de capas e reportagens de revistas na perspectiva da Gramática Sistêmico-Funcional e da Gramática do Design Visual. 2013. 257 p. Tese (Doutorado em Estudos Linguísticos) – Faculdade de Letras, Universidade Federal de Minas Gerais, Minas Gerais, 2013. Faculdade de Letras, 2013.
SANTOS, Zaíra Bomfante dos. A Linguística Sistêmico-Funcional: algumas considerações. SOLETRAS – Revista do Departamento de Letras da FFP/UERJ. Dossiê n. 28, s/p, 2014. Disponível em: http://dx.doi.org/10.12957/soletras.2014.12994. Acesso em: 19 ago. 2023.
SOUSA, Maria Margarete Fernandes de. A metafunção composicional no e-mail promocional. Revista de Letras, Fortaleza, v. 2, n. 35, p. 93-106, 2016.
SOUZA, Lídia Lerbach de. Multimodalidade e contexto na leitura de charge. 2020, 106 p. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2020.
VAN LEEUWEN, Theodore. The language of colour: an introduction. First published by Routledge. USA and Canada, 2011.
VIEIRA, Josenia; SILVESTRE, Carminda. Introdução à multimodalidade: Contribuições da Gramática Sistêmico-Funcional, Análise de Discurso Crítica, Semiótica Social. Brasília, DF: J. Antunes Vieira, 2015. 170p.
ZABALA, Antoni. A prática educativa como ensinar. Tradução de Ernani F. da F. Rosa. Reimpressão 2010. Porto Alegre: Artmed, 1998.