A CENOGRAFIA LITERÁRIA PÓS-MODERNA EM SALVAR O FOGO DE ITAMAR VIEIRA JUNIOR
Abstract
This article analyzes the constitution of postmodern literary scenography in Salvar o fogo, by Itamar Vieira Júnior, focusing on the constitutive interactivity of the enunciator in the pursuit of self-knowledge and the legitimation of literary discourse amid contemporary identity fluidity. The study draws on key authors such as Bauman (1998, 2021), Lacan (1998), and Maingueneau (2015, 2018, 2020, 2025) to guide reflections on identity, truth, and discourse. Findings reveal that the multiplicity of voices, the fragmentation of the subject, and the ongoing reconstruction of identities configure a “liquid ethos,” which displaces the notion of a single truth and calls upon the reader to take on the role of co-enunciator. In this process, literary discourse incorporates memory, the unconscious, and interdiscursivity in order to legitimize itself through openness to multiple truths.
Keywords: Postmodernity. Discourse analysis. Scenography. Enunciator. Identity. Truth. Salvar o fogo.
References
BAUMAN, Zygmunt. O Mal-estar da pós-modernidade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1998.
_________________ Identidade: entrevista a Benedetto Vecchi. Rio de Janeiro: Jorge Zahar,
CHARAUDEAU, P.; MAINGUENEAU, D. Dicionário de análise do discurso. 3. ed. São Paulo: Contexto, 2024.
LACAN, Jacques. Escritos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1998.
MAINGUENEAU, Dominique. Análise de textos de comunicação. São Paulo: Cortez, 2001.
_________________ Discurso e análise do Discurso. São Paulo: Parábola Editorial, 2015.
_________________ Discurso Literário. São Paulo: Contexto, 2018.
_________________ Variações sobre o Ethos. São Paulo: Parábola, 2020.
_________________As margens do discurso. Organização de Nelson Barros da Costa, Maria das Dores Mendes, José Wesley Matos. São Paulo: Contexto, 2025.
VIEIRA JÚNIOR, Itamar. Salvar o fogo. 1. ed. São Paulo: Todavia, 2023.