The IRPF as part of the curriculum grade of the courses of gradduatio in accounting sciences of the institutions of higher education in the state of São Paulo

Authors

  • Tatiana Moraes de Oliveira Santos PONTIFICIA UNIVERSIDADE CATÓLICA - PUC/SP
  • Alexandre Gonzales Programa de Estudos Pós-Graduados em Ciências Contábeis e Atuarias, vinculado a Faculdade de Economia, Administração, Contábeis e Atuariais FEA da PUC/SP

DOI:

https://doi.org/10.23925/cafi.v2i2.40910

Abstract

The individual tax payer, as an important part of the State's tax collection process, could better plan and organize its assets in order to make the tax burden less costly, within the legality. The society assumes that the professionals with knowledge to do such activity are the graduates in Accounting Sciences, however it is not known how our HEIs (higher education institutions) have trained this professional. Based on this, the research question answered here was: How do HEIs approach IRPF/DIRPF theme during the undergraduate course in accounting sciences? The research had a qualitative character, whose data collection was done through interviews with the four private educational institutions that have the best courses in accounting sciences of the State of São Paulo - quality of teaching - according to the university ranking of Folha 2017. The study allowed us to conclude that the positioning adopted by the IES evaluated currently creates a vacuum in the local market regarding the subject and that can be absorbed by professionals from other areas. Changes in the IES approaches could present to the students a new option in the market.

Author Biographies

Tatiana Moraes de Oliveira Santos, PONTIFICIA UNIVERSIDADE CATÓLICA - PUC/SP

Mestranda do Programa de Estudos Pós-Graduados em Ciências Contábeis e Atuarias, vinculado a Faculdade de Economia, Administração, Contábeis e Atuariais FEA da PUC/SP

Alexandre Gonzales, Programa de Estudos Pós-Graduados em Ciências Contábeis e Atuarias, vinculado a Faculdade de Economia, Administração, Contábeis e Atuariais FEA da PUC/SP

Docente do Programa de Estudos Pós-Graduados em Ciências Contábeis e Atuarias, vinculado a Faculdade de Economia, Administração, Contábeis e Atuariais FEA da PUC/SP.

References

Altbach, P, & Teichler, U. (2001). Internationalization and Exchanges in a Globalized University. Journal of Studies in International Education, 5(1), 5-25.

Alves, L.F., & Benegas, M. (2014, jul/dez). Uma análise sobre o efeito final do ICMS e do IRPF na distribuição de renda do estado do Ceará. Planejamento e políticas públicas (ppp), 43, 61-89.

Andrade, M. M. de. (2003) Introdução à Metodologia do Trabalho Científico. São Paulo, SP: Atlas.

Arenhard, R.L., Niveiros, S. I., Oliveira, J. R., & Silva, S. P. (2012, 05 de dezembro). Análise do Conhecimento dos docentes da UFMT/Campus Rondonópolis sobre IRPF. I seminário de contabilidade da FACE-UFG. Goiânia, GO.

Bardin, L (1979) Análise de Conteúdo. Lisboa, Portugal; Edições 70.

Bevilaqua, C. (1998). Imposto de Renda e contribuintes de camadas médias: notas sobre a sonegação. Cadernos de Campo (USP), 7(7).

Brito, C. A. O., Castro, R. C. S., & Echternacht, T. H. S. (2009, abr/jun). Desenvolvimento de habilidades e competências para a prática contábil: uma pesquisa empírica numa instituição pública brasileira. RIC - Revista de Informação Contábil, 3(2), 61-82.

Cassone, V. (2004). Direito tributário: fundamentos constitucionais da tributação, classificação dos tributos, interpretação da legislação tributária, doutrina, prática e jurisprudência, atualizado até a EC nº 42, de 19-12-2003. 16ª ed. São Paulo, SP: Atlas.

Deodato, A. (1987). Manual de ciência das finanças. 21. ed. São Paulo, SP: Saraiva. Fabretti, L. C. (2006). Código tributário nacional comentado. 6ª ed. São Paulo, SP: Atlas. Fabretti, L. C. (2007). Contabilidade tributária. 10ª ed. 2ª. Reimpr. São Paulo, SP: Atlas.

Gallicchio, V. S. (2007). Administration of an Innovative Program of International Cooperation: success across the pond. Journal of Research Administration, 38(2), 78-85.

IBPT – Instituto Brasileiro de Planejamento e Tributação. (2017). CNPL: Brasil é o País que proporciona pior retorno em serviços públicos à sociedade. Curitiba, PR. Recuperado de https://ibpt.com.br/noticia/2595/CNPL-Brasil-e-o-Pais-que-proporciona-pior-retorno-em- servicos-publicos-a-sociedade.

Instrução Normativa RFB nº 1.794. (2018, 23 de Fevereiro). Dispõe sobre a apresentação da Declaração de Ajuste Anual do Imposto sobre a Renda da Pessoa Física referente ao exercício de 2018, ano-calendário de 2017, pela pessoa física residente no Brasil. Brasília, DF: Receita Federal do Brasil.

Malhotra, N. K. (2001). Pesquisa de Marketing: uma orientação aplicada. (N. Montigelli Júnior, & A. A. de Farias, trad.). 3ª Edição. Porto Alegre, RS: Bookman.

Nova, S. P. C. C., & Machado, V. S. A. (2008, jan/abr). Análise comparativa entre os conhecimentos desenvolvidos no curso de graduação em contabilidade e o perfil do contador exigido pelo mercado de trabalho: Uma pesquisa de campo sobre educação contábil. REPeC - Revista de Educação e Pesquisa em Contabilidade, Brasília, 2(1), 1-23.

Receita Federal do Brasil. (2000). Análise Econômica da DIRPF 1999. Brasília, DF. Recuperado de http://idg.receita.fazenda.gov.br/dados/receitadata/estudos-e-tributarios-e- aduaneiros/estudos-e-estatisticas .

Receita Federal do Brasil. (2019). IRPF (imposto sobre a renda das pessoas físicas). Brasília, DF. Recuperado de http://idg.receita.fazenda.gov.br/acesso-rapido/tributos/irpf-imposto-de- renda-pessoa-fisica#calculo_mensal_IRPF.

Roesch, S. M. A. (1999). Projetos de Estágio e de Pesquisa em Administração: guia para estágios, trabalhos de conclusão, dissertações e estudos de caso. 2. ed. São Paulo, SP: Atlas.

Published

2019-07-01

How to Cite

Santos, T. M. de O., & Gonzales, A. (2019). The IRPF as part of the curriculum grade of the courses of gradduatio in accounting sciences of the institutions of higher education in the state of São Paulo. CAFI, 2(2), 165–179. https://doi.org/10.23925/cafi.v2i2.40910