Home office: percentage of savings in specialized insurers, considering 100% activities in home office

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/cafi.v4i2.53986

Keywords:

Home Office, Teleworking, Life Insurers, Administrative Expenses

Abstract

The Home Office is a work format that has gained prominence in recent years, mainly because it is a flexible way of working, in addition to providing some advantages for employees and managers, such as time savings and operational efficiency, when related to expense management . This article used information available on the ANS website for the years 2014 to September 2020 in the lines of administrative expenses and their respective accounts such as Transportation voucher, Rent, Condominium, Water, Light and Gas, Cleaning, Repair, and others location and maintenance expenses, in order to measure the impact of these accounts on administrative expenses. the objective of this work was to analyze the percentage of administrative expenses, which can be reduced, with the implementation of the home office, in insurance companies specialized in Life, considering the average expenditure of the last 6 years, together with their respective% of opportunity of savings and the ratio of this indicator to GDP - Gross Domestic Product. This research contributes to the insurance market and possible studies for the viability of remote work. if the 6 insurance companies specialized in life, opt for their home office activities. Regarding the correlation of the% savings indicator, it was evidenced that 3 specialized health insurers showed a very strong negative correlation in some quarter, together with 4 specialized health insurers showed a strong negative correlation in some quarter, 4 insurers in a certain quarter presented a correlation. very strong positive and 2 companies showed a strong positive correlation in the quarterly statements. It was noted that there is an average savings potential of R $ 68.7 million in this market when considering the closed year 2019, however this average increases, when added the 3rd Quarter of 2020 to R $ 70.6 million.

References

BRASIL, Lei nº 9.656, de 3 de Julho de 1998. Dispõe sobre os planos e seguros privados de assistência de saúde Diário Oficial da União, Brasília, DF, 3 jul. 1998.

BORNIA, A.C. Análise Gerencial de Custos – Aplicação em Empresas Modernas. São Paulo: Artmed, 2001.

CRESWEL, J. W. Projeto de pesquisa: método qualitativo, quantitativo e misto. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2007.

FIGUEREDO FILHO, Dalson Brito; SILVA JÚNIOR, José Alexandre. Desvendando os mistérios do coeficiente de correlação de Pearson (r). Revista Política Hoje, v. 18, n. 1, 2009. Disponívelem:<http://www.revista.ufpe.br/politicahoje/index.php/politica/issue/view/1/shoToc>. Acesso em: 07 jan. 2021.

GOULART, Joselma Oliveira. Teletrabalho: alternativa de trabalho flexível. Brasília: Senac, 2009.

IGBARIA, M.; TAN, M. The Virtual Workplace, Idea Group Publishing, London – 1998.

IUDÍCIBUS, Sérgio; MARTINS, Eliseu; GELBCKE, Ernesto R.; Santos, Ariosvaldo. Manual de Contabilidade Societária. Atlas. São Paulo. 2010.

LEONE, G. S G; LEONE, R. J. G. Curso de Contabilidade de Custo. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2010.

LEVINE, D. M.; BERENSON, M. L.; STEPHAN, D. Estatística: teoria e aplicações usando Microsoft Excel em português. Rio de Janeiro: LTC, 2000.

LIMONGI-FRANÇA, A. C. Qualidade de vida no trabalho (QVT): conceitos, e práticas nas empresas da sociedade pós-industrial. São Paulo: Atlas, 2001.

MARTINS, Eliseu. Contabilidade de custos. 10. ed. São Paulo: atlas, 2010.

MARTINS, A. A. V.; HONÓRIO, L. C. Clima Organizacional: uma questão estratégica de desenvolvimento em benefício da produtividade. Revista Pensar Gestão e Administração, v. 1 n.2, 2012

NG. C. F. Teleworker’s home office: An extension of corporate office? Facilities. 2010

NILLES, Jack M. Telecommunications transportation trade off: options for tomorrow (paperback). 1976-2007. Disponível em: <https://www.amazon.com/reader/1419667297?_encoding=UTF8&page=22>. Acesso em: 25 jun. 2020.

PRAT, J. H. Home Teleworking: A study of its pioneers. Technological Forecasting a Social Change, 25(1), 1-14. 1984

REIS, Tiago. O que são despesas administrativas? Saiba analisá-las. Suno Artigos, 2018. Disponível em: < https://www.sunoresearch.com.br/artigos/despesas-administrativas/>. Acesso em: 05 jan. 2021

SANTOS, J. J. Contabilidade e análise de custos: modelo contábil, Métodos de depreciação, ABC: Custeio Baseado em Atividades, análise atualizada de encargos sociais sobre salários. 5 ed. São Paulo: Atlas, 2009.

SALLES, O. R. Adaptação das Operadoras de Planos de Saúde de Pequeno Porte ao Plano de Contas Padrão da ANS. 2004. Dissertação de Mestrado Profissional, ENSP Escola Nacional de Saúde Pública, Rio de Janeiro, RJ, Brasil. Recuperado em: 24 junho, 2017, de <https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/4789>

SILVIA, E Shikamura. Linearidade e normalidade. Universidade Federal do Paraná, 2006. Disponível em: < http://leg.ufpr.br/~silvia/CE003/node74.html>. Acesso em: 08, jan 2021

SHIRIGATTI, Elisangela Lobo; KASPRZAK, Luis Fernando Fonseca. Home ffice: origem, conceito e inferências sobre o significado social do novo modelo de trabalho flexível. Revista Cientifica de administração, Paraná, v.8, n.8. jan./jun. 2007. Disponível em:

<http://www.faculdadeexpoente.edu.br/upload/noticiasarquivos/1208992587.PDF> Acesso: 21 jun. 2020.

Published

2021-07-01

How to Cite

Silva, A. D., Ribeiro, C. A., Santos, F. de A., & Iudicibus, S. D. (2021). Home office: percentage of savings in specialized insurers, considering 100% activities in home office. CAFI, 4(2), 135–149. https://doi.org/10.23925/cafi.v4i2.53986