Intellectual Capital Management in Trading Companies

Authors

  • Leonardo Fabris Lugoboni Universidade Federal de São Paulo e Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado
  • Karina Souza Cunha Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado, FECAP
  • Marcus Vinícius Moreira Zittei Centro Universitário das Faculdades Metropolitanas Unidas, FMU, Brasil https://orcid.org/0000-0001-8398-6941
  • Gabriel de Aguiar Klein Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado, Brasil https://orcid.org/0000-0003-2499-0355

DOI:

https://doi.org/10.23925/cafi.v5i1.57653

Keywords:

intellectual capital, trading companies, indicators

Abstract

Intellectual Capital is a topic that has been widely discussed in recent years, and has become a source of relevant competitive advantage for organizations. The purpose of this study is to understand how Trading Companies manage their Intellectual Capital. This research was carried out in companies from Espírito Santo where a survey was carried out with 8 organizations. In addition, in order to go deeper into the topic, interviews were carried out with 2 companies. It is concluded that, in general, companies place greater value on relational capital, and the focus of management is on their customers. Among the aspects related to Structural Capital, the aspects related to the quality of processes and process efficiency stand out. The main contribution of this research is a discussion of the most present indicators, the most used indicators, the most important indicators and the indicators with more availability of information, when we approach intellectual capital management in Trading Companies

Author Biographies

Leonardo Fabris Lugoboni, Universidade Federal de São Paulo e Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado

Pós-Doutorado em Administração pelo Mackenzie. Doutor em Administração pela FEA-USP. Mestre em administração de empresas pela USCS. Graduado em Administração de empresas pela Fundação Santo André. Professor de programas de mestrado em administração desde 2017 (Universidade Ibirapuera-SP e Unialfa-GO). Atuei como membro do Grupo de Excelência em Gestão de Instituições de Ensino Superior do Conselho regional de Administração - GEGIES-CRA e da Associação nacional dos MBAs (ANAMBA). Atualmente sou membro do GRMD ? Guia de Referência para Medição do Desempenho das empresas de Saneamento do Brasil. Sou Editor-Chefe da Revista Liceu On-Line e editor associado da Revista Brasileira de Gestão de Negócios. Consultor do Sindipeças. Consultor na área de planejamento estratégico e gestão do desempenho. Pesquisa controladoria, gestão da performance e indicadores, sistemas de informações, sustentabilidade e governança.

Marcus Vinícius Moreira Zittei, Centro Universitário das Faculdades Metropolitanas Unidas, FMU, Brasil

Possui graduação em Ciências Contábeis pelo Centro Universitário FIEO (2000), mestrado em Ciências Contábeis pelo Centro Universitário FECAP (2008) e doutorado em Doutorado em Ciências Contábeis e Administração pela Fundação Universidade Regional de Blumenau (2016). Atualmente é professor e coordenador do Mestrado em Governança Corporativa do Centro Universitário das Faculdades Metropolitanas Unidas, professor visitante da Universidade Federal de São Paulo, Membro do Comitê Institucional de Iniciação Científica do Centro Universitário FECAP, avaliador Basis do INEP-MEC, avaliador especialista do Conselho Estadual de Educação de São Paulo, associado - System Dynamics Society, associado - The International Family Enterprise Research Academy, associado - Asociacion Iberoamericana de Control de Gestión, sócio - Escritório Contábil JL Zittei SS Ltda, atuando principalmente nos seguintes temas: governança corporativa, governança pública, governo digital e sustentabilidade.

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Published

2022-01-01

How to Cite

Lugoboni, L. F., Cunha, K. S., Zittei, M. V. M., & Klein, G. de A. (2022). Intellectual Capital Management in Trading Companies. CAFI, 5(1), 39–53. https://doi.org/10.23925/cafi.v5i1.57653