Impacts of Covid-19 on the economic and financial inidcators of cyclical consumer companies listed on B3

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/cafi.62.60494

Keywords:

financial econcomic indicators, cyclical consumption, covid-19

Abstract

This study aims to analyze the impact (or not) of the covid-19 pandemic on the financial indicators of cyclical consumer companies listed on Bolsa Balcão Brasil (B3). To achieve the proposed objective, a quantitative survey was carried out with data provided by cyclical service companies in (B3). The sample consisted of 29 companies and the quarterly psychological indicators of dry, immediate and current liquidity, gross revenue and debt, while the periodic indicators were profitability and return on assets (ROA). The public data were analyzed using Wilcoxon's non-parametric hypothesis test. The findings showed that the financial indicators of dry, current and immediate currency, profitability and ROA did not show demonstrated oscillations, an explanation for this inheritance in transmission and consumption strategies, as well as in the flexibility of loans and financing possible through public authorities. In contrast, other indicators such as gross revenue and debt showed fluctuations in one quarter, respectively, second and fourth. It is possible to explain the difference in the average of the gross income in the second quarter due to the closing of the businesses and restriction as diet activities. The indebtedness that showed the difference in the averages in the fourth quarter can be explained by the need to continue activities, since business was limited by the restrictions of the pandemic. As a result, companies received loans and financing to maintain their activities.

Author Biographies

Karolain Massoquetto, Centro Universitário Campos de Andrade

Bacharel em Ciências Contábeis. Centro Universitário Campos de Andrade – Uniandrade

Lorran Paganini de Souza, Centro Universitário Campos de Andrade

Bacharel em Ciências Contábeis. Centro Universitário Campos de Andrade – Uniandrade

Bruno Eduardo Slongo Garcia, Universidade Federal do Paraná

Atualmente é Doutorando em Administração pela Universidade Federal do Paraná (UFPR), Mestre em contabilidade pela Universidade Federal do Paraná (UFPR), Especialista em Gestão de Negócios pela Universidade Federal do Paraná (UFPR) e Bacharel em Administração pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUC/PR). Professor e pesquisador da área de Gestão na Uniandrade e tutor no MBA (UFPR), experiência nas áreas de Administração e contabilidade.

Débora Cristine dos Santos, Centro Universitário Campos de Andrade

Coordenadora do Curso de Ciências Contábeis presencial e EaD, no Centro Universitário Campos de Andrade - UNIANDRADE. Atua na docência do ensino superior desde 2011. Bacharel em Ciências Contábeis (2004), Mestra em Contabilidade (2018). Professora nos cursos de Ciências Contábeis e Administração - UNIANDRADE. Tutora no Curso de Ciências Contábeis e CST em Gestão Financeira na modalidade EaD. Avaliadora do INEP (2019). Experiência nas áreas financeiro/contábil em indústria e cooperativa de saúde. Prestação de serviços de consultoria em gestão empresarial, atuando na elaboração, implantação e acompanhamento de controles financeiros.

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Published

2023-10-01

How to Cite

Massoquetto, K. ., Souza, L. P. de ., Garcia, B. E. S., & Santos, D. C. dos. (2023). Impacts of Covid-19 on the economic and financial inidcators of cyclical consumer companies listed on B3. CAFI, 6(2), 164–182. https://doi.org/10.23925/cafi.62.60494