Impacts of Covid-19 on the economic and financial inidcators of cyclical consumer companies listed on B3

Authors

  • Karolain Massoquetto Centro Universitário Campos de Andrade
  • Lorran Paganini de Souza Centro Universitário Campos de Andrade
  • Bruno Eduardo Slongo Garcia Universidade Federal do Paraná
  • Débora Cristine dos Santos Centro Universitário Campos de Andrade

DOI:

https://doi.org/10.23925/cafi.62.60494

Keywords:

financial econcomic indicators, cyclical consumption, covid-19

Abstract

This study aims to analyze the impact (or not) of the covid-19 pandemic on the financial indicators of cyclical consumer companies listed on Bolsa Balcão Brasil (B3). To achieve the proposed objective, a quantitative survey was carried out with data provided by cyclical service companies in (B3). The sample consisted of 29 companies and the quarterly psychological indicators of dry, immediate and current liquidity, gross revenue and debt, while the periodic indicators were profitability and return on assets (ROA). The public data were analyzed using Wilcoxon's non-parametric hypothesis test. The findings showed that the financial indicators of dry, current and immediate currency, profitability and ROA did not show demonstrated oscillations, an explanation for this inheritance in transmission and consumption strategies, as well as in the flexibility of loans and financing possible through public authorities. In contrast, other indicators such as gross revenue and debt showed fluctuations in one quarter, respectively, second and fourth. It is possible to explain the difference in the average of the gross income in the second quarter due to the closing of the businesses and restriction as diet activities. The indebtedness that showed the difference in the averages in the fourth quarter can be explained by the need to continue activities, since business was limited by the restrictions of the pandemic. As a result, companies received loans and financing to maintain their activities.

Author Biographies

Karolain Massoquetto, Centro Universitário Campos de Andrade

Bacharel em Ciências Contábeis. Centro Universitário Campos de Andrade – Uniandrade

Lorran Paganini de Souza, Centro Universitário Campos de Andrade

Bacharel em Ciências Contábeis. Centro Universitário Campos de Andrade – Uniandrade

Bruno Eduardo Slongo Garcia, Universidade Federal do Paraná

Atualmente é Doutorando em Administração pela Universidade Federal do Paraná (UFPR), Mestre em contabilidade pela Universidade Federal do Paraná (UFPR), Especialista em Gestão de Negócios pela Universidade Federal do Paraná (UFPR) e Bacharel em Administração pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUC/PR). Professor e pesquisador da área de Gestão na Uniandrade e tutor no MBA (UFPR), experiência nas áreas de Administração e contabilidade.

Débora Cristine dos Santos, Centro Universitário Campos de Andrade

Coordenadora do Curso de Ciências Contábeis presencial e EaD, no Centro Universitário Campos de Andrade - UNIANDRADE. Atua na docência do ensino superior desde 2011. Bacharel em Ciências Contábeis (2004), Mestra em Contabilidade (2018). Professora nos cursos de Ciências Contábeis e Administração - UNIANDRADE. Tutora no Curso de Ciências Contábeis e CST em Gestão Financeira na modalidade EaD. Avaliadora do INEP (2019). Experiência nas áreas financeiro/contábil em indústria e cooperativa de saúde. Prestação de serviços de consultoria em gestão empresarial, atuando na elaboração, implantação e acompanhamento de controles financeiros.

References

Bernardes, J. R., de Sousa Silva, B. L., & Lima, T. C. F. (2020). Os impactos financeiros da Covid-19 nos negócios. Revista da FAESF, v. 4, p. 43-47.

Bohoslavsky, J. P., & Rulli, M. (2020). COVID-19, international financial institutions and the continuity of androcentric policies in Latin America. Estudos Feministas, v. 28, n. 2, p. 1-17. Doi: 10.1590/1806-9584-2020v28n273510

Britez, L., Fernández, E., & Frank, Y. (2020). La evolución del e-commerce en tiempos de pandemia, del sector supermercadista en la zona norte de GBA. Escuela de Economía y Negocios, UNSAM, 2020, p. 1-68. Recuperado de: http://ri.unsam.edu.ar/bitstream/123456789/1466/1/TFPP%20EEYN%202020%20BL-FE-FY.pdf

Brito, C. S.; Borges, C. M.; Santos, W. F. & Brito, A. C. (2021).Efeitos da Pandemia COVID-19 no Segmento Varejista de Eletrodomésticos e Produtos Diversos da B3: Análise dos Indicadores a Partir das Demonstrações Contábeis. Revista da Graduação Unigoiás. Ano 2, n. 2, Jan/dez. p. 1-25. Recuperado de: https://anhanguera.edu.br/wp-content/uploads/Artigo-4.pdf

Brito, S. B. P., Braga, I. O., Cunha, C. C., Palácio, M. A. V., & Takenami, I. (2020). Pandemia da COVID-19: o maior desafio do século XXI. Vigilância Sanitária em Debate: Sociedade, Ciência & Tecnologia, v. 8, n. 2, p. 54-63. Doi: https://doi.org/10.22239/2317-269X.01531

Cardoso, R. C., & Tristão, P. A. (2021). O impacto da Pandemia do COVID-19 nos Indicadores Econômico-Financeiros e Retorno das Ações no setor de hotelaria: estudo de caso na Rede de Hotéis Othon SA. Navus: Revista de Gestão e Tecnologia, v. 11, n. 25, p. 1-14. Doi: http://dx.doi.org/10.22279/navus.2021.v11.p01-14.1638

Capp, E., & Nienov, O. H. (2020). Bioestatística quantitativa aplicada. Porto Alegre: FAMED – UFRGS.

Carvalho, F. J. (2020). O impacto econômico da COVID-19 na rentabilidade e no capital de giro nas empresas brasileiras listadas. Tese de doutorado, Fundação Getúlio Vargas, São Paulo, SP, Brasil. Recuperado de: https://bibliotecadigital.fgv.br/dspace/handle/10438/30004

Cervo, A. L.; Bervian, P. A. & Da Silva, R. (2007). Metodologia científica. Sexta edição. São Paulo: Pearson Prentice Hall.

Creswell, J. W. & Creswell, J. D. (2021). Projeto de pesquisa: - Métodos qualitativo, quantitativo e misto. Quinta edição. Porto Alegre: Penso Editora.

Dantas, M. (2020). Comportamento da bolsa de valores no Brasil diante das crises globais de 2008 e 2020. TCC do curso de ciências econômicas, Pontifícia Universidade Católica de Goiás, Goiânia, GO, Brasil. Recuperado de: https://repositorio.pucgoias.edu.br/jspui/handle/123456789/1251

Marcelino, J. A., Rezende, A., & Miyaji, M. (2020). Impactos iniciais da covid-19 nas micro e pequenas empresas do estado do Paraná-Brasil. Boletim de Conjuntura (BOCA), v. 2, n. 5, p. 101-112. Doi: http://doi.org/10.5281/zenodo.3757129

Martins, A. C.; Sinay, C. & Gonçalves, C. P. (2020). O Impacto da COVID-19 na Receita de Intermediação Financeira. Revista Razão Contábil & Finanças, v. 11, n. 2, jul/Dez. Recuperado de: http://institutoateneu.com.br/ojs/index.php/RRCF/article/view/275

Masacón, N. Ú. H., Terranova, K. T. T., & Ulloa, W. L. O. (2020). Impacto del COVID-19 en la planeación estratégica de las pymes ecuatorianas. RECIMUNDO, v. 4, n. 3, p. 76-85. Doi: https://doi.org/10.26820/recimundo/4.(3).julio.2020.76-85

Mendonça, H. G. (2016). E-commerce. Revista Inovação, Projetos e Tecnologias, v. 4, n. 2, p. 240-251. Doi: https://doi.org/10.5585/iptec.v4i2.68

Modesto, J. G.; De Souza, L. M. & Rodrigues, T. S. L. (2020) Esgotamento profissional em tempos de pandemia e suas repercussões para o trabalhador. PEGADA - A Revista da Geografia do Trabalho, v. 21, n. 2, p. 376-391. Doi: https://doi.org/10.33026/peg.v21i2

Pereira, A. G. (2018). Analise das demonstrações contábeis. UFBA, Faculdade de Ciências Contábeis, Superintendências de Educação a Distância - SEAD, Salvador, BA. 72 p. Recuperado de: http://repositorio.ufba.br/ri/handle/ri/30845

Rezende, A. A.; Marcelino, J. A. & Miyaji, M. (2020). A reinvenção das vendas: as estratégias das empresas brasileiras para gerar receitas na pandemia de covid-19. Boletim de Conjuntura (BOCA), v. 2, n. 6, p. 53-69, 2020. Doi: http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.3834095

Santos, J. S. L. D. (2020). Impacto Económico do COVID-19 nos Países e Empresas. Dissertação de Mestrado, Universidade de Coimbra, Murtede, Portugal. Recuperado de: https://eg.uc.pt/handle/10316/94425

Santos, A. R. S., Maia, A. J. R., Do Nascimento, Í. C. S., & De Melo, G. C. V. (2020). Responsabilidade Social, Reputação Corporativa e a Covid-19: Limites e Possibilidades a Partir da Pandemia. Trabalho apresentado noInternational Conference in Accounting-Congresso USP. São Paulo, SP, Brasil. Recuperado de: https://congressousp.fipecafi.org/anais/20UspInternational/ArtigosDownload/2895.pdf

Silva, M. L. & Silva, R. A. (2020). Economia brasileira pré, durante e pós-pandemia do covid-19: impactos e reflexões. UFSM - Observatório Socioeconômico da COVID-19. Recuperado de: https://www.ufsm.br/app/uploads/sites/820/2020/06/Textos-para-Discuss%C3%A3o-07-Economia-Brasileira-Pr%C3%A9-Durante-e-P%C3%B3sPandemia.pdf

Souza, M. C. C. (2021). O Estado e o turismo no Brasil: análise das políticas públicas no contexto da pandemia da COVID-19. Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo, v. 15,n. 1. p. 1-13. Doi: http://dx.doi.org/10.7784/rbtur.v15i1.2137

Published

2023-10-01

How to Cite

Massoquetto, K. ., Souza, L. P. de ., Garcia, B. E. S., & Santos, D. C. dos. (2023). Impacts of Covid-19 on the economic and financial inidcators of cyclical consumer companies listed on B3. CAFI, 6(2), 164–182. https://doi.org/10.23925/cafi.62.60494