The influence of the mass media on the public opinion in the political system
DOI:
https://doi.org/10.23925/ddem.v0i2.50544Keywords:
Mass communication, Information, Public opinion, PoliticsAbstract
The mass media, such as radio, newspaper, television, internet, in a democratic state of law, are holders of power, because they hold information. They influence private and public opinion because, of what is conveyed by the media through the emission of the message, the news, the information, is received by those people who are connected to them. There is a wide range of information transmitted and it will focus on those that are linked to politics. The problem that the research seeks to answer is: how can the mass media influence public opinion in the political system? The investigation will use documentary and bibliographic research, establishing the exploitation of the means of communication in the industrial context as a path, after analyzing the means of communication and their relationship with the media and, finally, understanding what public opinion is and its interaction with the political system. The result of the research shows that there was a historical process of formation of the means of communication and that the use of these can have an effective influence on the political system.
References
AFFONSO, Annibal. Você está preparado para a quarta revolução industrial? 2017. Disponível em: <https://professorannibal.com.br/2017/05/09/voce-esta-preparado-para-aquarta-revolucao-industrial/>. Acesso em: 21 abr. 2019.
BERCHOLC, Jorge. La opinión pública de los estudiantes de la Universidad de Buenos Aires. Opinión pública y medios de comunicación. Buenos Aires: La Ley, 2003, p.3.
BERCHOLC, Jorge Del diario como foro al diario televisivo: La influencia de la televisión en los diarios. Opinión pública y medios de comunicación. Buenos Aires: La Ley, 2003, p.45.
BERCHOLC, Jorge. Opinión pública y democracia. Buenos Aires: Lajouane, 2015 p.37.
CONGRESSIONAL MANAGEMENT FOUNDATION. Communicating with congress: how capitol hill is coping with the surge in citizen advocacy. 2007. Disponível em: <http://www.congressfoundation.org/storage/documents/ CMF_Pubs/cwc_capitolhillcoping.pdf>. Acesso em: 06 mai. 2019.
FERREIRA, Fernanda Vasques. Raízes históricas do conceito de opinião pública em comunicação. Em Debate, Belo Horizonte, v.7, n.1, p.50-68, jan. 2015.
GENESINI, Silvio. A pós-verdade é uma notícia falsa. Revista USP • São Paulo • n. 116 • p. 45-58 • janeiro/fevereiro/março 2018. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/revusp/article/download/146577/140223/. Acesso em: 04 set. 2020.
GOLBECK, Jennifer; GRIMES, Justin; ROGERS, Anthony. Twitter use by U.S. Congress. Journal of the American Society for Information Science and Technology, v. 61, n. 8, p. 1612-1621, 2010.
GROSSI, Giorgio. La opinión pública: teoría del campo demoscópico. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas, 2007.
GUAZINA, L. O conceito de mídia na comunicação e na ciência política: desafios interdisciplinares. In: Revista Debates, Porto Alegre, v. 1, n. 1, p. 49-64, jul.- dez.2007.
GUO, Yan-Rong; CAO, Qingp Dong; HONG, Zhong-Si; TAN, Yuan-Yang; CHEN, Shou-Dengm; JIN, Hong-Jun; TAN, Kai-Sen; WANG, De-Yun; YAN, Yan. The Origin, Transmission in Clinical Therapies on Coronavirus Disease 2019 (CONVI-19) Outbreak – In Update on the Status. Published online 2020 Mar 13. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7068984/. Acesso em: 01 abr. 2020.
LIMA, V. A. Mídia: teoria e política. São Paulo: Editora Fundação Perseu Abramo, 2001.
LIMA, V.A. Sete teses sobre a relação mídia e política. Revista USP, São Paulo, n .61, p. 48-57, 2003.
MANIN, Bernard. A democracia do público reconsiderada. Novos estudos CEBRAP, n. 97, p. 115-127, 2013. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-33002013000300008&lng=en&nrm=iso&tlng=pt>. Acesso em: 06 abr. 2019.
MIGUEL, Luis Felipe. Os meios de comunicação e a prática política. Lua Nova Revista de Cultura e Política, n.55-56, p.155-184, 2002. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0102-64452002000100007&script=sci_abstract&tlng=pt> Acesso em: 06 abr. 2019.
MITOZO, I. B. Participação e deliberação em ambiente online: um estudo do Portal e-Democracia. 2013. 105 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2013. Disponível em: http://www.repositorio. ufc.br/ri/bitstream/riufc/7895/1/2013-DIS-ibmitozo.pdf. Acesso em: 08 abr. 2019.
RODRIGUES, Malena Rehbein; BARROS, Antonio Teixeira de; BERNARDES, Cristiane Brum. Vozes Sociais na Imprensa: a sociedade no noticiário político. Revista de Ciências Sociais, v. 47, n. 2, p. 16-62, 2016. Disponível em: <http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/6341>. Acesso em: 13 mai. 2019.
SAPERAS, E. Os efeitos cognitivos da comunicação de massas. Lisboa: Edições Asa, 2000.
SCHWAB, Klaus. A quarta revolução industrial. Tradução de Daniel Moreira Miranda. São Paulo: Edipro, 2016.
SCHWAB, Klaus; DAVIS, Nicholas. Aplicando a quarta revolução industrial. Tradução de Daniel Moreira Miranda. São Paulo: Edipro, 2018.
VOLPATTI, Leonardo; LIMA, Fábio Monteiro. A eleição das redes sociais: análise dos principais fatores políticos da eleição de 2018. Disponível em: <http://www.levels.guru/a-eleicao-das-redes-sociais/>. Acesso em: 03 mai. 2019.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Democratic Rights & Modern State
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a License Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.
The authors grant the journal all copyrights relating to the published works. The concepts issued in signed articles are the absolute and exclusive responsibility of their authors.
DD&EM Magazine - ISSN 2675-7648