The Human Rights and yours noises
DOI:
https://doi.org/10.23925/2526-6284/2020.v7n7.55563Keywords:
Human rights; Right of Resistance; O Banquete dos Mendigos; Todos São Manos.Abstract
This article is the result of studies provided by the university extension course on Human Rights, Legislation and Educational Policies at PUC-SP. Its objective is to investigate and understand two distinct cultural productions, “O Banquete dos Mendigos” by Jards Macalé and “Todos São Manos” by RZO, both of sound genres and from different times but which dialogue in view of the guarantee of rights and the fight against their violations, thus composing historical, cultural, political and, potentially, legal spheres. It proposes to approach and relate the concepts of Human Rights and Resistance Law, in the light of Norberto Bobbio's perspective in his work A era dos direitos in parallel to the selected songs, thus bringing an interdisciplinary look between human rights in Brazil and sounds as a documentary source.
References
BOBBIO, Norberto. A Era dos Direitos. Tradução de Carlos Nelson Coutinho. Nova Edição. Rio de Janeiro: Campus. 2004.
BUZANELLO, José Carlos. Direito de Resistência. Revista Sequência - Revista do Curso de Pós-Graduação em Direito da UFSC, v. 22, n. 42, 2001. p. 12. Disponível em <https://periodicos.ufsc.br/index.php/sequencia/issue/view/1491> Acesso em 31 jul 2021.
EBLE, Laeticia Jensen. “A responsa de mudar o mundo com a ponta de uma caneta”: considerações sobre o rap nacional. Revista Brasileira de Estudos da Canção – ISSN 2238-1198. Natal, n.4, jul-dez 2013.
GONSALGO, Jonas de Souza. PEREIRA, Cilene Margarete. Educação em direitos humanos e rap: vozes periféricas no espaço escolar. Revista de Ciências Humanas, Frederico Westphalen - RS, v. 21, n.1 , p. 63-85, jan./abri. 2020.
MORAES, José Geraldo Vinci de. História e Música: canção popular e conhecimento histórico. Revista Brasileira de História. São Paulo, v. 20, nº 39, 2000.
ONU. Declaração Universal dos Direitos Humanos. 1948. Disponível em <https://www.unicef.org/brazil/declaracao-universal-dos-direitos-humanos> Acesso em: 31 jul 2021.
SILVA, José Carlos Gomes da. Rap, a trilha sonora do gueto: um discurso musical no combate ao racismo, violências e violações aos direitos humanos na periferia. Texto apresentado no colóquio Culturas Jovens Afro-Brasil Américas: Encontros e Desencontros, realizado entre 10 e 13 de abril de 2012. Evento organizado pela Faculdade de Educação da USP.
SILVA, José Carlos Gomes. Arte e Educação: A Experiência do Movimento Hip Hop Paulistano. In: Rap e educação, Rap é educação. Andrade, Elaine Nunes de (org.). Selo Negro. 1999.
VIOLA , Solon Eduardo Annes. Políticas de Educação em Direitos Humanos. São Paulo: Cortez, 2010.
REFERÊNCIAS SONORAS
XIS, Entre. São Paulo: 4p Discos. 1999. Disponível em <https://www.youtube.com/playlist?list=OLAK5uy_m6lwVtlvmOJ4CJ76OpyfqeNjIvTahUcEg> Acesso em: 31 jul. 2021
RZO, Grupo. Todos São Manos São Paulo: Cosa Nostra Fonográfica. 1999. Disponível em <https://www.youtube.com/watch?v=BaEUOcT7oNg&t=1193s> Acesso em: 31 jul 2021
MACALÉ, Jards. O Banquete dos Mendigos. Rio de Janeiro: RCA. 1973 Disponível em <https://www.youtube.com/watch?v=MHOKaI3VoME> Acesso em: 31 jul 2021