The mediatized society
Theoretical-methodological reflections on the media panorama
DOI:
https://doi.org/10.23925/2675-8253.2021v2IiE1Keywords:
Society, Convergence, Media, Communication, MediatizationAbstract
This article addresses digital media as a transforming agent in today's society, and its potential contributions to the transformation of reality. In general, this study aims to highlight the main nuances of the media landscape, and how society is shaped according to technological trends, especially the new modes of social communication. Through the survey of the main assumptions about the relationship between media and society, focusing on the bibliography of the first authors who worked on this topic, theoretical and methodological reflections on the advent of the internet were developed as a guiding principle for the potential of digital media, being the main reflection of mediatized society.
References
CASTELLS, Manuel. A Sociedade em Rede (13º reimpressão). São Paulo: Editora Paz e Terra, 2009.
FAUSTO NETO, A. Fragmentos de uma «analítica» da midiatização. MATRIZes, [S. l.], v. 1, n. 2, p. 89-105, 2008. DOI: 10.11606/issn.1982-8160.v1i2p89-105. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/38194. Acesso em: 8 jan. 2021.
GOMES, Pedro Gilberto. Midiatização: um conceito, múltiplas vozes, Revista Famecos, v.23, n.2, 2016.
HJARVARD, S. Midiatização: teorizando a mídia como agente de mudança social e cultural. MATRIZes, [S. l.], v. 5, n. 2, p. 53-91, 2012. DOI: 10.11606/issn.1982-8160.v5i2p53-91. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/38327. Acesso em: 14 jan. 2021.
HJARVARD, Stig. Da mediação à midiatização: a institucionalização das novas mídias. Parágrafo, v. 3, n. 2, p. 51-62, 2015.
HEPP, A. As configurações comunicativas de mundos midiatizados: pesquisa da midiatização na era da “mediação de tudo”. MATRIZes, [S. l.], v. 8, n. 1, p. 45-64, 2014. DOI: 10.11606/issn.1982-8160.v8i1p45-64. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/82930. Acesso em: 14 jan. 2021.
HEPP, Andreas; HASEBRINK, Uwe. Interação humana e configurações comunicativas: transformações culturais e sociedades midiatizadas. Parágrafo, v. 3, n. 2, p. 75-89, 2015.
JENKINS, Henry. Cultura da Convergência. (2º edição). São Paulo: Editora Aleph, 2009.
MAIA, Nilo Cesar Barros Guimarães. TV 2.0: A Internet como plataforma de convergência. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2009.
SODRÉ, Muniz. “Eticidade, campo comunicacional e midiatização”. In: MORAES, Dênis (Org.). Sociedade midiatizada . Rio de Janeiro: Mauad X, 2006, p. 19-31.
THOMPSON, J. B. The media and modernity: a social theory of the media. Cambridge: Polity, 1995.
VERÓN, E. Teoria da midiatização: uma perspectiva semioantropológica e algumas de suas consequências. MATRIZes, [S. l.], v. 8, n. 1, p. 13-19, 2014. DOI: 10.11606/issn.1982-8160.v8i1p13-19. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/82928. Acesso em: 12 jan. 2021.
VERÓN, Eliseo. “Midiatização, novos regimes de significação, novas práticas analíticas?”. In: FERREIRA, Giovandro Marcus Ferreira; SAMPAIO, Adriano de Oliveira; FAUSTO NETO, Antônio. Mídia, discurso e sentido. Salvador: EDUFBA, 2011, p. 17-25.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista Avesso: Pensamento, Memória e Sociedade
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.