The contribution of the ten general competencies of the BNCC in the area of religious education: guiding principles of cohesion and hope

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/rct.i94.44751

Keywords:

Common National Curricular Base, General Competencies, Religious Education

Abstract

This paper analyzes the role or roles of the 10 general Competencies of the Base Nacional Comum Curricular [Common National Curricular Base] – the BNCC - ratified in 2017, and its relationship with teacher training in programs of Teacher Training (Licentiate) in Sciences of Religion – Religious Education. The general competencies traverse the proposed knowledge in the teaching units of Brazil, permitting that the learning process be holistic. Its goal is to analyze this proposed unfolding through the general competencies of the BNCC in the area of knowledge of Religious Education, which has gained official space in the formation of the pedagogical curriculums of public and private kindergarten and elementary education schools. In this sense, the Teacher Training programs in Sciences of Religion – Religious Education are challenged to demonstrate this involvement with this theme.

Author Biographies

Laude Erandi Brandenburg, Faculdades EST -São Leopoldo RS

Doutora em Teologia, Docente do Programa de Pós-Graduação e do Bacharelado em Teologia da Faculdade EST, São Leopoldo-RS. Docente e Pesquisadora na área do Ensino Religioso. Líder do Grupo de Pesquisa Currículo, Identidade Religiosa e Práxis Educativa.

Fernando Batista de Campos, Faculdades EST

Doutorando em teologia, área Tradições e Escrituras Sagradas pela Faculdades EST. Docente no Instituto de Teologia São João Paulo II de Sorocaba.

Pablo Rangel Cardoso da Costa Souza, Faculdades EST- São Leopoldo-RS.

Doutorando em teologia, área Tradições e Escrituras Sagradas pela Faculdades EST

References

ALMEIDA, Maria Elizabeth B. de; Moreira da SILVA, Maria da Graça. Currículo, tecnologia e cultura digital: espaço e tempos de web currículo. PUC-SP, Revista e-curriculum, vol. 7, n. 1, 2011.

BRANDENBURG, Laude . Práxis educativa no ensino religioso-confluência entre epistemologia e didática. In: Erandihttp://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/2010/artigos_teses/ENSINORELIGIOSO/artigos2/praxis_educativa.pdf.

BRASIL. Ministério da Educação; Secretaria de Educação Básica; Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão; Secretaria de Educação Profissional e Tecnológica. Conselho Nacional de Educação; Câmara de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular: MEC; SEB; DICEI, 2017.Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf.

HOUSSAIS, Antonio; VILLAR, Mauro de Salles. Dicionário Houssais de Língua Portuguesa. 1. Ed. Rio de Janeiro: Objetiva, 2009.

JUNQUEIRA, Sérgio Rogério Azevedo. Materiais didáticos para o componente curricular Ensino Religioso visando a 2016 implementação do artigo 33 da Lei 9394/96 revisto na Lei 947/97– 2016.

KLUCK, Cláudia Regina Condello Candido. O papel dos livros didáticos na construção do Ensino Religioso. Curitiba: PUCPR, 2015.

MAUÉS. Olgaises; WONDJE, Calixte; GAUTHIER, Clermont. Duas perspectivas diferentes em relação à abordagem por competências no ensino: os casos do Brasil e do Quebec. Disponível em: periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11306.

MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários para a educação do futuro. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2002.

SEGUNDO, Juan Luiz. Libertação da teologia. Tradução de Benno Brod. São Paulo: Loyola, 1978b.

Published

2019-12-24

Issue

Section

Artigos