Perspectives on the sacred art of Cláudio Pastro
a state of knowledge in theses and dissertations (2005-2022)
DOI:
https://doi.org/10.23925/rct.i110.68360Keywords:
Cláudio Pastro, Sacred art in Brazil, Second Vatican CouncilAbstract
Cláudio Pastro (1948-2016) is recognized as the most outstanding Brazilian sacred artist of the late 20th and early 21st centuries. For the Jubilee of the Year 2000, on the occasion of the entry into the Third Millennium of the Christian era, Pastro was the artist chosen by the Vatican to create a work symbolizing this new era. Since 2000, he has also been selected to create and carry out the major decoration project for the National Shrine of Our Lady of Aparecida, in the Paraíba Valley in São Paulo, the second largest Catholic temple in the world, second only to St. Peter’s Basilica in the Vatican. The artistic project developed at the Aparecida Sanctuary gave greater prominence to the work of Cláudio Pastro and also generated academic interest in his work. This article presents an analysis of the different perspectives on Cláudio Pastro’s sacred art, based on the theses and dissertations. The results offer a synthetic picture of the characteristics of these academic works and from them a systematized knowledge about the core information of the paths, influences, style and main works of this innovative Brazilian sacred artist.
References
ALBERIGO, Giuseppe. O Concílio Vaticano II (1962-1965). In: ALBERIGO, Giuseppe (org.). História dos Concílios Ecumênicos. Tradução de José Maria de Almeida. 3.ed. São Paulo: Paulus, 2005, p. 393-442.
BEOZZO, José Oscar. Recepção do Concílio Vaticano II na Igreja do Brasil. In: PASSOS, João Décio; SANCHEZ, Wagner Lopes (dir.). Dicionário do Concílio Vaticano II. São Paulo: Paulus, 2015, p. 803-812.
BOGAZ, Antônio Sagrado; HANSEN, João Henrique. Sacrosanctum Concilium. In: PASSOS, João Décio; SANCHEZ, Wagner Lopes (dir.). Dicionário do Concílio Vaticano II. São Paulo: Paulus, 2015, p. 860-867.
BOURDIEU, Pierre. A ilusão biográfica. In: AMADO, Janaína; FERREIRA, Marieta de Moraes (coord.). Usos & abusos da história oral. 8.ed. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2006, p. 183-192.
BURCKHARDT, Titus. A arte sagrada no Oriente e no Ocidente: princípios e métodos. Tradução de Eliana Catarina Alves; Sérgio Rizek. São Paulo: Attar, 2004.
FAGGIOLI, Massimo. Vaticano II: a luta pelo sentido. Tradução de Jaime A. Clasen. São Paulo: Paulinas, 2013.
FERNANDES, Márcio Luiz. A recepção artística na América Latina. In: PASSOS, João Décio; SANCHEZ, Wagner Lopes (dir.). Dicionário do Concílio Vaticano II. São Paulo: Paulus, 2015, p. 797-803.
FERREIRA, Norma S. de Almeida. As pesquisas denominadas “Estado da Arte”. Educação & Sociedade, Ano XXIII, n. 79, p. 257-272, Agosto, 2002.
FRADE, Gabriel. A arte sacra e a liturgia. Revista de Cultura Teológica, PUC-SP, v. 20, n. 80, p. 53-60, out/dez, 2012.
GENOVEZE, Claudinéia Cássia. Os painéis de azulejos de são José de Anchieta no Pátio do Colégio de Cláudio Pastro interpretados em três perspectivas: do artista, do espaço e do observador. Dissertação (mestrado em Ciências da Religião). Universidade Metodista de São Paulo, São Paulo, 2015.
JALUSKA, Taciane Terezinha. A educação patrimonial no espaço sagrado: o potencial educativo nas obras de Cláudio Pastro na ambientação do Santuário de Nossa Senhora Aparecida/SP segundo as percepções de visitantes e turistas. Tese (doutorado em Teologia). Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba, 2018.
KHOLS-SANTOS, Pricila; MOROSINI, Marília Costa. O revisitar da metodologia do estado do conhecimento para além de uma revisão bibliográfica. Revista Panorâmica, v.33, p. 123-145, 2021.
LEVI, Giovanni. Usos da biografia. In: AMADO, Janaína; FERREIRA, Marieta de Moraes (coord.). Usos & abusos da história oral. 8.ed. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2006, p. 167-182.
MOROSINI, Marília Costa. Estado de conhecimento e questões do campo científico. Educação, Santa Maria, v. 40, n. 1, p. 101-116, jan-abr, 2015.
MOROSINI, Marília Costa; FERNANDES, Cleoni M. B. Estado do conhecimento: conceitos, finalidades e interlocuções. Educação Por Escrito, Porto Alegre, v. 5, n.2 , p. 154-164, jul-dez, 2014.
O’MALLEY, John W. Quando os bispos se reúnem: um ensaio que compara Trento, o Vaticano I e o Vaticano II. Tradução de Clara Batarda. Lisboa, Portugal: Edições 70, 2020.
ROMANOWSKI, Joana Paulin; ENS, Romilda Teodora. As pesquisas denominadas do tipo “estado da arte” em educação. Diálogos Educacionais, Curitiba, v.6, n. 19, p. 37-50, set/dez, 2006.
SANCHEZ, Wagner Lopes. História. In: PASSOS, João Décio; SANCHEZ, Wagner Lopes (dir.). Dicionário do Concílio Vaticano II. São Paulo: Paulus, 2015, p. 437-440.
SANTOS, Márcio A. R. dos; SANTOS, Carlos A. F. dos; SERIQUE, Nádia dos Santos; LIMA, Rafael R. Estado da arte: aspectos históricos e fundamentos teórico-metodológicos. Revista Pesquisa Qualitativa, São Paulo (SP), v. 8, n. 17, p. 202-220, agosto, 2020.
SARTORELLI, César Augusto. O espaço sagrado e o religioso na obra de Cláudio Pastro: um estudo da produção arquitetônica e plástica de Cláudio Pastro e da arquitetura religiosa católica brasileira no século XX. Dissertação (mestrado em Ciências da Religião). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2005.
SILVA JÚNIOR, Alfredo Moreira da. Aggiornamento ou fumaça de satanás: interpretações sobre o Concílio Vaticano II no catolicismo brasileiro. Tese (doutorado em Ciências da Religião). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.
SILVA, Richard Gomes da. A iconografia da arte sacra de Cláudio Pastro na Basílica Nacional de Aparecida. Dissertação (mestrado em Artes). Universidade Estadual do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2019.
SOUTO, Hilda. Processos de criação na obra de Cláudio Pastro: uma investigação estético-teológica no acervo em papel do mosteiro Nossa Senhora da Paz. Tese (doutorado em Teologia). Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba, 2022.
TEIXEIRA, Paulo M. M. Estados da Arte: aparando arestas na compreensão dessa modalidade de pesquisa. Ciência & Educação, Bauru, v. 29, 2023.
TODA, Egídio Shizuo. A arte sacra de Cláudio Pastro na Basílica de Aparecida e sua contemporaneidade: história, cultura e leitura de suas obras. Dissertação (mestrado em Educação, Arte e História da Cultura). Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2013.
TODA, Egídio Shizuo. A universalidade da mulher que se tornou Nossa Senhora e sua relação primitiva-contemporânea na história, arte, religião e semiótica. Tese (doutorado em Educação, Arte e História da Cultura). Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2019.
TOMMASO, Wilma Steagall De. O Pantocrator de Cláudio Pastro: importância e atualidade. Tese (doutorado em Ciência da Religião). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.
TOMMASO, Wilma Steagall De. O Cristo Pantocrator: da origem às igrejas no Brasil, na obra de Cláudio Pastro. São Paulo: Paulus, 2017.
TORRES, Marília Marcondes de Moraes Sarmento e Lima. O Cristo do Terceiro Milênio: a visão plástica da arte sacra atual de Cláudio Pastro. Dissertação (mestrado em Artes). Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, UNESP, Instituto de Artes, São Paulo, 2007.
VEIGA, Alfredo César da. Cláudio Pastro: arte como veículo do sagrado. Dissertação (mestrado em Estética e História da Arte). Universidade de São Paulo, São Paulo, 2005.
VILHENA, Maria Ângela. Arte. In: PASSOS, João Décio; SANCHEZ, Wagner Lopes (dir.). Dicionário do Concílio Vaticano II. São Paulo: Paulus, 2015, p. 32-37.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista de Cultura Teológica

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.