“God without absolute

Posmodern implications in Theology, Philosophy and Art”

Authors

  • René Dentz Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.23925/rct.i110.69679

Keywords:

Body, Art, Religion, Absolute, Sublimation

Abstract

This article explores the implications of the postmodern concept of a «God without an absolute» in theology, philosophy and art, developing a dialogue with the ideas of Jean-Luc Marion, Pierre Thévenaz and Michel Foucault. In the theological field, Marion proposes that God be understood through his withdrawal, or that he preserves his radical otherness. Thévenaz, in turn, defends a philosophy without an absolute that does not deny God, but establishes an autonomous relationship between human reason and the divine. Based on these notions, the work investigates the relationship between body, sublimation and spirituality, based on Foucault and Birman’s analyses of the repression and exaltation of the body in contemporary times. The article also discusses the «death of art» in Hegel’s system and the implications of contemporary art, exemplified by the work of Marcel Duchamp, as an «art without an absolute». The work concludes that the deconstruction of the absolute opens up new possibilities of interpretation and relationship with the transcendent, the body and creation.

Author Biography

René Dentz, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

*Doutor em Teologia pela Faculdade Jesuíta de Belo Horizonte (FAJE). Professor do Departamento de Filosofia da Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC-Minas). Contato: renedentz@gmail.com

References

BELTING, Hans. O Fim da História da Arte. São Paulo: Cosac Naify, 2012.

BIRMAN, Joel. Entre cuidado e Saber de Si. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2000.

BIRMAN, Joel. Revista de Psicologia Clínica. Rio de Janeiro, v.20, p. 11-26, 2008.

BIRMAN, Joel. O Sujeito na Contemporaneidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2021.

CABANNE, Pierre. Marcel Duchamp: Engenheiro do Tempo Perdido. São Paulo:Perspectiva, 1997.

DE DUVE, Thierry. Kant depois de Duchamp. In: revista do Mestrado em História da Arte EBA. UFRJ. 2º semestre 1998.

DIDEROT, Denis. Salão de 1765. In: A Pintura Textos essenciais vol.7 Direção geral e apresentação Jaqueline Lichtenstein. O paralelo das artes. Sâo Paulo: Editora34, 2005. p.77-81.

DUCHAMP, Marcel. “O ato criador”. In: BATTOCK, Gregory. A nova arte. São Paulo: Perspectiva, 2004.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e Punir: História da Violência nas Prisões. São Paulo: Ática, 2002.

FOUCAULT, Michel. História da Sexualidade: as confissões da carne. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2020.

HAAR, Michel. “Os pressupostos do sistema hegeliano das artes”. In: A Obra de Arte – Ensaio sobre a ontologia das obras. Rio de Janeiro: Difel, 2000. p.54-66.

HEGEL, G. W. F. Curso de Estética – O Sistema das Artes. Trad. Álvaro Ribeiro. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

HEGEL, G. W. F.. Cursos de Estética I. Trad. Marco Aurélio Werne. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2001.

JOHNS, Jasper. “Marcel Duchamp (1887-1968)”. IN: Escritos de artistas: Anos 60/70. Organização Glória Ferreira e Cecília Cotrin. Rio de Janeiro: Zahar, 2006. p.203.

PAZ, Octavio. Marcel Duchamp ou o Castelo da Pureza. São Paulo: Perspectiva, 2002.

PAZ, Octavio. Ruptura e convergência. In: A outra voz. Tradução Wladir Dupont. São Paulo: Siciliano, 1993.

LAPLANCHE, Jean. A Sublimação. São Paulo: Martins Fontes, 1989.

LE BRETON, David. Desaparecer de si. Uma tentação contemporânea. Petrópolis: Vozes, 2018.

RICOEUR, Paul. Vivant jusqu´à la mort. Suivi de Fragments. Paris: Seuil, 2007.

THÉVENAZ, Pierre. La condition de la raison philosophique. Être et Penser, Neuchâtel: Éditions de La Baconnière, 1960.

VASARI, Giorgio. Vida dos Artistas. Tradução de Benedetti, Ivone Castilho. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

WINNICOTT, D.W. La capacité d´être seul. In: De la pédiatrie à la psychanalyse. Paris: Payot, 1969.

Published

2025-05-28

How to Cite

Dentz, R. (2025). “God without absolute: Posmodern implications in Theology, Philosophy and Art”. Revista De Cultura Teológica, 35(110), 216–241. https://doi.org/10.23925/rct.i110.69679