The reception of the Council of Nicaea in Latin America today
DOI:
https://doi.org/10.23925/rct.i34.70449Keywords:
Council of Nicaea, Christian Faith, Reception, Latin America, SocietyAbstract
The aim of this article is to reflect on the reception of the Council of Nicaea in the Latin American context. It proposes ways for the experience of the faith defined in Nicaea to lead Latin American Christian communities to insertion in their sociocultural contexts. To this end, it revisits Nicaea, analyzing its main issues and the concept of homoousios as a response to the Christological problem; it proposes a re-dimensioning of being Christian in Latin America today; and it points out ways for the construction of a theology with open conclusions. The research method is bibliographical analysis. The article concludes that in order to remain faithful to the “faith of Nicaea” – the communion between the human and the divine in the person of Jesus Christ and within the Trinity – the church needs to take confident steps on the conciliar and synodal path, as a method for discernment and decision-making in ecclesial life and in the mission among the Latin American peoples.
References
BERKENBROCK, Volney J. “Fé cristã plural: a chance do retorno à catolicidade”. Atualidade Teológica, v.46, jan./abr.2014, p. 81-103.
BETTENSON, Henry. Documentos da Igreja Cristã. 5ª edição. São Paulo: ASTE, 2011.
CESARÉIA, Eusébio de. História eclesiástica. Rio de Janeiro: CPAD, 2011.
COMBLIN, J. La crisis de la religión en la Cristiandad. Revista electrónica latino-americana de teología (RELat). Servicios Koinonia, n. 377, 2007. Disponível em https://www.servicioskoinonia.org/relat/377.htm. Acesso em 12 fev. 2025.
CONCÍLIO VATICANO II. Documentos do Concílio Vaticano II. São Paulo: Paulus, 2007.
CORBIN, Alain: “História do Cristianismo”. Em: Quando o Império Romano se torna cristão. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2009.
DEIFELT, Wanda. “Contexto social, linguagem e imagens de Deus”. In SUZIN, Luiz Carlos (org.). Teologia para Outro Mundo Possível. São Paulo: Paulinas, 2006, p. 263-276.
FERNANDEZ, Samuel, “Eusebio de Cesareia y a controvérsia arriana. Una nueva interpretación del estalido de la crisis”. Estudios Eclesiasticos, vol. 99, núm. 389, mayo 2024, p. 413-443.
FRANCISCO, Papa. Exortação apostólica Evangelii gaudium. Sobre o anúncio do Evangelho no mundo atual (EG). São Paulo: Paulinas, 2013.
FRANCISCO, Papa. Carta encíclica Laudato Si´. Sobre o cuidado da casa comum (LS). São Paulo: Paulinas, 2015.
FRANCISCO, Constituição apostólica Veritatis Gaudium. Sobre as universidades e as faculdades eclesiásticas. São Paulo: Paulinas, 2017.
FRANCISCO, Papa. Carta encíclica Fratelli tutti. Sobre a fraternidade e a amizade social (FT). São Paulo: Paulinas, 2020.
FRANCISCO, Papa. “Mensagem para o lançamento do Pacto Educativo Global” (2019, 12 de setembro). Disponível em: https://www.educationglobalcompact.org/resources/Risorse/vademecum-portuges.pdf. Acesso em 12 fev. 2025.
GONZÁLEZ, Justo L. História ilustrada do cristianismo: a era dos mártires até a era dos sonhos frustrados. 2a edição. São Paulo: Vida Nova, 2011.
HINSON, E. Gleann., SLEPLERSKI, Paulo. Vozes do cristianismo primitivo: o cristianismo como movimento que celebra sua unidade na diversidade, feito por indivíduos comuns, rumo à institucionalização. São Paulo: Arte Editorial, 2010.
HORTEGAS, Monica Giraldo. “Religião popular e sincretismo na América Latina: uma análise decolonial”. Revista Vozes dos Vales – UFVJM – MG – Brasil – Nº 20 – Ano X – 10/2021, p. 6 (Reg.: 120.2.095–2011 – UFVJM – QUALIS/CAPES – LATINDEX – ISSN: 2238-6424 – www.ufvjm.edu.br/vozes).
HUBER, Carlo. E questo Tutti Chiamano “Dio”. Analisi del linguaggio Cristiano. Roma, Editrice PUG, 1993.
KINZIG, Wolfram. “The Creed of Nicaea. Old Questions, New Answers”. The Ecumenical Review, vol. 75, n. 2, April 2023, p. 215-234.
KUNG, Hans. Ser cristiano. 4.ª ed. Madrid: Cristiandad, 1978.
MARCONI, Momolina. Prelúdio à História das Religiões. São Paulo: Paulus, 2008.
MARÍN MENA, TOMÁS J. “Nicea y la alteridade em Dios: relevancia ontológica, génesis dogmática y alcance histórico-salvífico”. Estudios Eclesiasticos, vol. 99, núm. 389, mayo 2024, p. 477-513.
OLSON, Roger. História da teologia cristã: 2000 anos de tradição e reformas. São Paulo: Vida, 2001.
PALÁCIO, Carlos. “A identidade problemática”. Perspectiva Teológica 21 (1989) 171-176
PALÁCIO, Carlos. “A originalidade singular do cristianismo”, Perspectiva Teológica 26 (1994) 311-339.
QUEIRUGA, Andrés Torres. Do Terror de Isaac ao Abbá de Jesus. Por uma nova imagem de Deus. São Paulo: Paulinas, 2001.
SANTOS, Francisco Emanoel Lima. “A Escola de Alexandria e sua interpretação alegórica das Sagradas Escrituras”. PqTeo, v. 6, n. 11, p. 108-123, jan./jun. 2023.
SCHILLEBEECKX, Edward. La história de un viviente. Matrid: Trotta, 2002
SHELLEY, Bruce L. História do cristianismo de todos: uma narrativa do desenvolvimento da Igreja Cristã através dos séculos. São Paulo: Shedd Publicações, 2004. p.112
SILVA, Gilvan Ventura da; MENDES, Normas Mendes (org). “Repensando o Império Romano”. Em: SILVA, G. V. da & MENDES, N. M. (Org.) A Relação Estado/Igreja no Império Romano (séculos III e IV). Rio de Janeiro: Mauad; Vitória, ES: EDUFES, 2006.
SOUZA, Alex Amorim de. O segundo Deus. Porto Alegre: Redes Editora, 2008.
SOUZA, Alzirinha; ARAGÃO, Gilbraz. “Fazer a igreja católica se mover: a pertinência do Evangelho no mundo contemporâneo”. Paralellus, Recife, v. 9, n. 22, set./dez. 2018, p.667-697.
STEIL, Carlos Alberto. “Catolicismo e cultura”. Em: VALLA, Victor Vincent (org.), Religião e cultura popular. Rio de Janeiro: DP&A editora, 2001, p. 30-31.
WOLFF, Elias. A teologia na academia: valores, desafios e possibilidades. Teología y Vida 63/2 (2022) 149-177.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista de Cultura Teológica

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.