Social representations of old age and care enunciated by speech-language and nursing academics

Authors

  • Juliana Mendes Universidade Federal do Paraná
  • Giselle Massi Universidade Tuiuti do Paraná
  • Mariluci Hautsch Willig Universidade Federal do Paraná
  • Nadine de Biagi Ziesemer Universidade Tuiuti do Paraná
  • Ana Paula Berberian Vieira da Silva Universidade Tuiuti do Paraná
  • Telma Pelaes de Carvalho Universidade Tuiuti do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.23925/2176-2724.2018v30i2p-402-410

Keywords:

Aging, Speech, Language and Hearing Sciences, Education, Nursing

Abstract

Objective: To analyze the social representations that nursing and speech-language students have about old age and elder care. Methods: Qualitative research, grounded in the Theory of Social Representations. Twenty-five (25) undergraduates from the health area, who attended two public and two private universities from a State located in the south of Brazil, participated in the study. A thematic interview with digitally -recorded open questions was used for data collection. The survey data was organized according to the Discourse of the Collective Subject method. Results: Undergraduates’ social representations enabled the organization of central ideas, anchoring and the Discourse of the Collective Subject, evidencing that, on one hand, elderly healthcare is only based on elders’ physical decay, in addition, they are denied power of decision, and old age is infantilized. On the other hand, undergraduates’ social representations also show that the reciprocity in the relationship between care provider and elderly subject may revitalize the caring process, overcoming negative preconceptions on old age. Conclusions: Representational construction on elderly healthcare, filled with preconceptions resulting in a negative view of old age, deserves attention during health professionals’ education.

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Author Biographies

Juliana Mendes, Universidade Federal do Paraná

Enfermeira do Hospital de Clínicas da Universidade Federal do Paraná. Doutora em Distúrbios da Comunicação pela Universidade Tuiuti do Paraná

Giselle Massi, Universidade Tuiuti do Paraná

Fonoaudióloga. Mestre e Doutora em Linguística pela Universidade Federal do Paraná. Professora da Graduação em Fonoaudiologia e do Mestrado e Doutorado em Distúrbios da Comunicação da Universidade Tuiuti do Paraná

Mariluci Hautsch Willig, Universidade Federal do Paraná

Professora Colaboradora de Pós-graduação em Enfermagem - Mestrado Profissional - Universidade Federal do Paraná

Nadine de Biagi Ziesemer, Universidade Tuiuti do Paraná

Doutoranda no Programa de Mestrado e Doutorado em Distúrbios da Comunicação da Universidade Tuiuti do Paraná. Professora do Curso Técnico em Enfermagem do Instituto Federal do Paraná.

Ana Paula Berberian Vieira da Silva, Universidade Tuiuti do Paraná

Professora da Graduação em Fonoaudiologia e do Mestrado e Doutorado em Distúrbios da Comunicação da Universidade Tuiuti do Paraná

Telma Pelaes de Carvalho, Universidade Tuiuti do Paraná

Doutoranda no Programa de Mestrado e Doutorado em Distúrbios da Comunicação da Universidade Tuiuti do Paraná. Professora do Curso Técnico em Enfermagem do Instituto Federal do Paraná.

Published

2018-06-29

How to Cite

Mendes, J., Massi, G., Willig, M. H., Ziesemer, N. de B., Silva, A. P. B. V. da, & Carvalho, T. P. de. (2018). Social representations of old age and care enunciated by speech-language and nursing academics. Distúrbios Da Comunicação, 30(2), 402–410. https://doi.org/10.23925/2176-2724.2018v30i2p-402-410

Issue

Section

Communication