Breastfeeding and care: winnicott’s purpose

Authors

  • Cristina Saling Kruel Psicóloga, Professora no Centro Universitário Franciscano (UNIFRA), Doutoranda em Distúrbios da Comunicação Humana pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM).
  • Ana Paula Ramos de Souza Fonoaudióloga, Professora do Departamento de Fonoaudiologia da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM).

Keywords:

breast feeding, mother and child health, infant care.

Abstract

Campaigns to encourage breastfeeding have been informing people for decades about the benefits of this practice, both physiologically and emotionally. However, for this to happen it is necessary the mother to show an affective availability in breastfeeding, and health professionals may considerably affect this practice. Considering the current relevance of this topic and the fact that Winnicott is dedicated to guiding health professionals, this study aims to present a theoretical reflection on breastfeeding from the Winnicottian theory and its implications in mother-child health care. Among the conclusions, we highlight that the professionals should facilitate the manifestation of mothering care, a process which belongs to the mother. Respecting the mother’s time and her breastfeeding rhythm and wishes is one of the main Winnicottian teachings to the health team.

Downloads

Metrics

PDF views
3,325
Jul 2014Jan 2015Jul 2015Jan 2016Jul 2016Jan 2017Jul 2017Jan 2018Jul 2018Jan 2019Jul 2019Jan 2020Jul 2020Jan 2021Jul 2021Jan 2022Jul 2022Jan 2023Jul 2023Jan 2024Jul 2024Jan 2025Jul 2025Jan 2026251
|

Author Biographies

Cristina Saling Kruel, Psicóloga, Professora no Centro Universitário Franciscano (UNIFRA), Doutoranda em Distúrbios da Comunicação Humana pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM).

Psicóloga, Especialista em Psicomotricidade pela Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC), Especialista em Psicologia Clínica - Infância e família pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) e Mestre em Psicologia pela UFRGS. Atualmente, realiza o Curso de Doutorado em Distúrbios da Comunicação Humana pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) e é Professora no Centro Universitário Franciscano (UNIFRA). Tem experiência na área de Psicologia, atuando principalmente em temas do desenvolvimento emocional primitivo, relações familiares, parentalidade, relação pais-bebê, detecção de risco psíquico e estimulação precoce.

Ana Paula Ramos de Souza, Fonoaudióloga, Professora do Departamento de Fonoaudiologia da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM).

possui graduação em Fonoaudiologia pela Universidade Federal de Santa Maria (1987), mestrado em Lingüística e Letras pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1991) e doutorado em Lingüística e Letras pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1996). Foi  do curso de graduação e mestrado em Letras da Universidade de Passo Fundo, ministrando psicolingüística na graduação e análise do texto falado no mestrado. Atualmente é professora do quadro efetivo do departamento de Fonoaudiologia da Universidade Federal de Santa Maria ministrando disciplinas da área de linguagem e do campo comunitário nos cursos de graduação em Fonoaudiologia e no mestrado em distúrbios da comunicação.

Published

2014-02-23

How to Cite

Kruel, C. S., & de Souza, A. P. R. (2014). Breastfeeding and care: winnicott’s purpose. Distúrbios Da Comunicação, 26(1). Retrieved from https://revistas.pucsp.br/index.php/dic/article/view/15779

Issue

Section

Communication