Analysis of Audiologic Profile in School-age Children

Authors

  • Débora Lüders Universidade Tuiuti do Paraná - UTP
  • Denise Maria Vaz Romano França Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Paranaguá- FAFIPAR.
  • Diolen Conceição Barros Lobato Universidade da Amazônia - UNAMA
  • Regina Maria Klas Universidade Tuiuti do Paraná
  • Cláudia Giglio de Oliveira Gonçalves Universidade Tuiuti do Paraná
  • Adriana Bender Moreira de Lacerda Universidade Tuiuti do Paraná

Keywords:

hearing, audiometry, pure-tone, students, habits.

Abstract

Introduction: The identification of hearing problems in schools makes it possible to plan and promote hearing health and to prevent hearing disorders. Aim: To evaluate children’s hearing in a public elementary school. Method: This is a contemporary cross-sectional cohort study. Pure-tone audiometric test was done on 406 students from 1st to 4th grade in a public elementary school. An audiological evaluation was performed at the school with a MAICO MA41 audiometer, in a soundproof booth. Results: Among the 406 children tested, 50 (12.3%) had hearing loss in one or both ears, on one or more frequencies, with the worst average thresholds at the frequency of 6000 Hz with hearing loss happening in the right ear 51.7% of the time, and 356 children (87.7%) had normal results.  Conclusion: We conclude that the hearing tests carried out inside of schools is valid for the detection of hearing loss. Because 12,3% of the children had hearing loss, it is important to develop prevention programs for auditory health Based on other results also found in this study, i.e., thresholds lower than 6000 Hz, more attention needs to be given to increasingly early auditory habits  ch developed by children.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Débora Lüders, Universidade Tuiuti do Paraná - UTP

Fonoaudióloga. Especialista em Audiologia. Doutora em Distúrbios da Comunicação. Integrante do Núcleo de Estudos - Saúde, Trabalho e Sociedade - Universidade Tuiuti do Paraná - UTP.

Denise Maria Vaz Romano França, Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Paranaguá- FAFIPAR.

Pedagoga, Fonoaudióloga, Doutora em Distúrbios da Comunicação pela Universidade Tuiuti do Paraná; professora do Curso de Pedagogia da Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Paranaguá- FAFIPAR.

Diolen Conceição Barros Lobato, Universidade da Amazônia - UNAMA

Fonoaudióloga, Doutoranda em Distúrbios da Comunicação da Universidade Tuiuti do Paraná, Professora do Curso de Fonoaudiologia da Universidade da Amazônia - UNAMA

Regina Maria Klas, Universidade Tuiuti do Paraná

Fonoaudióloga, Mestre em Distúrbios da Comunicação pela Universidade Tuiuti do Paraná.

Cláudia Giglio de Oliveira Gonçalves, Universidade Tuiuti do Paraná

Fonoaudióloga, Doutora em Saúde Coletiva, pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP; Professora do Programa de Mestrado e Doutorado em Distúrbios da Comunicação da Universidade Tuiuti do Paraná.

Adriana Bender Moreira de Lacerda, Universidade Tuiuti do Paraná

Fonoaudióloga, Doutora em Ciências Biomédicas pela Universidade de Montreal - Canadá; Professora do Programa de Mestrado e Doutorado em Distúrbios da Comunicação da Universidade Tuiuti do Paraná.

Published

2015-03-01

How to Cite

Lüders, D., França, D. M. V. R., Lobato, D. C. B., Klas, R. M., Gonçalves, C. G. de O., & Lacerda, A. B. M. de. (2015). Analysis of Audiologic Profile in School-age Children. Distúrbios Da Comunicação, 27(1). Retrieved from https://revistas.pucsp.br/index.php/dic/article/view/16780

Issue

Section

Artigos