Vocal welfare of teachers: a proposal for intervention developed by distance mode learning

Authors

  • Ana Terra Santos Pompeu Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
  • Léslie Piccolotto Ferreira Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
  • Cecília Bonini Trenche Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
  • Thelma Thomé Souza Prefeitura do Município de São Paulo
  • Adriana Oliveira Esteves Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
  • Susana Pimentel Giannini Hospital do Servidor Público Municipal de São Paulo

Keywords:

Faculty, Voice, Distance education, Health promotion, Intersectoriality

Abstract

Introduction: This paper shares the experience of interinstitutional work, involving health promotion activities and disease prevention to vocal health of teachers from public schools of São Paulo city, through health education in distance learning mode. Methods: Participated in the process: students, teachers at Pontifícia Universidade Católica de São Paulo and coordinator of the Municipal Health Program Vocal of São Paulo city. The workshop contained 40 hours, with two face meetings and others on-line: 8 modules, 8 Forums, 8 reviews and 16 chats. 75 teachers participated in the proposal. At the end, they answered a questionnaire to asses the form and content of workshop. Results: The experience was positive both for the target audience (teachers) and in the training of professionals (speech therapists) and managers with responsibility to serve the health needs of the population. Most teachers reported that the workshop was important for professional learning (94%); did reflect on the content (94%); enabled expose ideas to other participants (68%); we had support from tutors (81%); was encouraged to continue the course (80%); and believes the course was ideal duration (77%). Conclusion: Integration between university and service enables the development of experiences that meet the health needs of the population. Health education actions in distance learning mode can be an important option to work with more people in order to promote health, disease prevention and self-care teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Ana Terra Santos Pompeu, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Mestranda pelo Programa de Estudos Pós-Graduados em Fonoaudiologia da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP).

Léslie Piccolotto Ferreira, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Doutora em Distúrbios da Comunicação Humana (UNIFESP-EPM); Professora Titular do Departamento de Fundamentos da Fonoaudiologia e da Fisioterapia da PUC-SP; Coordenadora do Laboratório de Voz (LaborVox) da  PUC-SP.

Cecília Bonini Trenche, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Doutora em História e Filosofia da Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo; Professora titular da PUC-SP Departamento de Clínica Fonoaudiológica e Fisioterápica.

Thelma Thomé Souza, Prefeitura do Município de São Paulo

Mestre em Distúrbios da Comunicação (PUC-SP). Fonoaudióloga do Departamento de Saúde do Servidor (DESS) e Coordenadora do Programa Municipal de Saúde Vocal da Prefeitura do Município de São Paulo.

Adriana Oliveira Esteves, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Fonoaudióloga. Mestre em Disturbios da Comunicação pela PUC-SP. Doutoranda em Linguística pela PUC-SP. Atua Profissionalmente com Assessoria em Comunicação e Expressão Verbal com profissionais da Voz.

Susana Pimentel Giannini, Hospital do Servidor Público Municipal de São Paulo

Doutora em Ciências (Faculdade de Saúde Pública – USP), Pós-doutorado em Fonoaudiologia (PUC-SP). Fonoaudióloga do Hospital do Servidor Público Municipal de São Paulo e da Clínica de Audição, Voz e Linguagem - Prof. Dr. Mauro Spinelli (Derdic-PUC-SP).

Published

2016-07-06

How to Cite

Pompeu, A. T. S., Ferreira, L. P., Trenche, C. B., Souza, T. T., Esteves, A. O., & Giannini, S. P. (2016). Vocal welfare of teachers: a proposal for intervention developed by distance mode learning. Distúrbios Da Comunicação, 28(2). Retrieved from https://revistas.pucsp.br/index.php/dic/article/view/24771

Issue

Section

Communication