Phonatory deviation diagram in two vocal rehabilitation programs

Authors

  • Isabella Bonzi Centro de Estudos da Voz - CEV
  • Glaucya Madazio Centro de Estudos da Voz - CEV
  • Felipe Moreti Centro de Estudos da Voz - CEV
  • Vanessa Pedrosa Centro de Estudos da Voz - CEV
  • Mara Behlau Centro de Estudos da Voz - CEV

DOI:

https://doi.org/10.23925/2176-2724.2017v29i3p498-509

Keywords:

Voice, Dysphonia, Acoustics, Speech, Language and Hearing Sciences.

Abstract

Objective: To compare both vocal perceptual analysis and Phonatory Deviation Diagram (PDD) of a group of patients undergoing voice therapy with Vocal Function Exercises (VFE) and a group undergoing Comprehensive Vocal Rehabilitation Program (CVRP). Methods: 72 professional voices with vocal complaint, sent to voice rehabilitation of behavioral dysphonia, were followed during six speech therapy sessions. The participants were randomly divided into two groups. One of them was submitted to CVRP and the other, the VFE. The analyzed speech material was the / ε / vowel, recorded in Vocal Quality module of VoxMetria program (CTS Informatica) for extraction of the phonatory deviation diagram, pre and post therapy times. The groups were compared according to the general level of the voice deviation, acoustic aspects and to the distribution of the PDD vocal samples, in terms of normal area, density, shape and location in the quadrants. Results: The only difference was on the density of the PDD record on post vocal therapy, and the VFE group had a more concentrated record after the therapy compared to CVRP group (p = 0.031). Only individuals from the CVRP group showed differences on the vocal perceptual analysis, and most of them had their voices assessed as with no deviation in the post-intervention. Conclusions: Comprehensive Vocal Rehabilitation Program promotes an improvement of voice quality, but there was no correspondence of the vocal perceptual analysis with acoustic analysis, as the phonatory deviation diagram was sensitive to identify changes only in the evaluation of patients undergoing Vocal Function Exercises.

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Author Biographies

Isabella Bonzi, Centro de Estudos da Voz - CEV

Estudante do Curso de Especialização do Centro de Estudos da Voz - CEV.

Fonoaudióloga formada pela Universidade Federal da São Paulo - UNIFESP/EPM (2010). Possui curso de aprimoramento em Formação Integrada em Voz pelo CEV (2011), Especialização em Voz pelo CEV (2012) e Especialização em Dinâmicas dos Grupos pela SBDG(2014). 

Glaucya Madazio, Centro de Estudos da Voz - CEV

Professora do curso de Especialização em Voz - CECEV do Centro de Estudos da Voz - CEV.

Graduação em Fonoaudiologia pela PUC-SP(1994), Especialista em voz pelo CFFa (1997), Mestre em Distúrbios da Comunicação Humana (Fonoaudiologia) pela UNIFESP (2000) e Doutora em Ciências pela UNIFESP (2009)

Felipe Moreti, Centro de Estudos da Voz - CEV

Professor do curso de Especialização em Voz - CECEV do Centro de Estudos da Voz - CEV.

Possui Graduação em Fonoaudiologia pela Universidade Federal de São Paulo / Escola Paulista de Medicina - UNIFESP/EPM (2003 - 2006), Especialização em Voz pelo Centro de Estudos da Voz - CEV (2007 - 2009), Mestre e Doutor em Ciências pelo Programa de Pós-Graduação em Distúrbios da Comunicação Humana (Fonoaudiologia) da Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP (2012 e 2016). 

Vanessa Pedrosa, Centro de Estudos da Voz - CEV

Professora do curso de Especialização em Voz - CECEV do Centro de Estudos da Voz - CEV.

Graduação em Fonoaudiologia pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás (1999), Mestrado (2006) e Doutorado (2012)  realizadso no Departamento de Medicina Interna e Terapêutica da Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP

Mara Behlau, Centro de Estudos da Voz - CEV

Possui graduação em Fonoaudiologia pela Universidade Federal de São Paulo (1977), mestrado em Distúrbios da Comunicação Humana (Fonoaudiologia) pela Universidade Federal de São Paulo (1984) e doutorado em Distúrbios da Comunicação Humana (Fonoaudiologia) pela Universidade Federal de São Paulo (1986). Professora permanente do programa de Pós-Graduação em Distúrbios da Comunicação Humana: Campo Fonoaudiológico da Universidade Federal de São Paulo. Diretora do Centro de Estudos da Voz - CEV, onde coordena o Curso de Especialização em Voz - CECEV

Published

2017-09-29

How to Cite

Bonzi, I., Madazio, G., Moreti, F., Pedrosa, V., & Behlau, M. (2017). Phonatory deviation diagram in two vocal rehabilitation programs. Distúrbios Da Comunicação, 29(3), 498–509. https://doi.org/10.23925/2176-2724.2017v29i3p498-509

Issue

Section

Artigos