Early speech-language intervention in childhood aphasia after a stroke: case report

Authors

  • Natalia Caroline Favoretto Faculdade de Odontologia de Bauru, Universidade de São Paulo
  • Natalia Gutierrez Carleto Faculdade de Odontologia de Bauru, Universidade de São Paulo
  • Paula Grandini Cunha Faculdade de Odontologia de Bauru, Universidade de São Paulo
  • Vanessa Clivelaro Bertassi Panes Faculdade de Odontologia de Bauru, Universidade de São Paulo
  • Adriano Yacubian Fernandes Faculdade de Odontologia de Bauru, Universidade de São Paulo
  • Dionísia Aparecida Cusin Lamônica Faculdade de Odontologia de Bauru, Universidade de São Paulo
  • Magali de Lourdes Caldana Faculdade de Odontologia de Bauru, Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.23925/2176-2724.2017v29i3p480-486

Keywords:

Speech, Language and Hearing Sciences, Language, Stroke, Child.

Abstract

Stroke is less common in children than in adults, but it has a devastating power for the future of these individuals, even with signs of better recovery from the changes. The aim of this study is to describe the speech therapy findings of a case of stroke child, showing the progress after 12 months of speech therapy initiated early after acquired neurological injury. This is an individual of 11 years old, male, with neurodevelopment normality and independence to the functional activities during early childhood. In March of 2015, he suffered a sudden illness, was referred to the emergency hospital and diagnosed with hemorrhagic stroke, in the left frontoparetotemporal region. Surgical procedures were performed, and hospitalization lasted 25 days. At the time of hospital discharge, there was guidance about the need for speech therapy care. In the first evaluation of language, there was evidence of acquired aphasia of the emissive type, according to the classifications proposed for children. A total of 91 speech therapy sessions lasting 50 minutes were performed for 12 months. When analyzing formal language skills that have remained altered, it is observed that those related to reading and writing are those of greater significance, interfering in school performance and communicative development. Thus, in addition to speech and language therapy until functional communication is possible, it is important that there be school support.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Natalia Caroline Favoretto, Faculdade de Odontologia de Bauru, Universidade de São Paulo

Fonoaudióloga. Mestre em Ciências. Doutoranda em Distúrbios da Comunicação, pelo departamento de Fonoaudiologia da Faculdade de Odontologia de Bauru, Universidade de São Paulo.

Natalia Gutierrez Carleto, Faculdade de Odontologia de Bauru, Universidade de São Paulo

Fonoaudióloga. Mestre em Distúrbios da Comunicação. Doutora em Ciências, pelo departamento de Saúde Coletiva da Faculdade de Odontologia de Bauru, Universidade de São Paulo.

Paula Grandini Cunha, Faculdade de Odontologia de Bauru, Universidade de São Paulo

Fonoaudióloga. Mestranda em Distúrbios da Comunicação, pelo departamento de Fonoaudiologia da Faculdade de Odontologia de Bauru, Universidade de São Paulo.

Vanessa Clivelaro Bertassi Panes, Faculdade de Odontologia de Bauru, Universidade de São Paulo

Enfermeira. Mestre em Ciências da Saúde. Doutoranda em Ciências Odontológiacas Aplicadas, pelo departamento de Saúde Coletiva da Faculdade de Odontologia de Bauru, Universidade de São Paulo.

Adriano Yacubian Fernandes, Faculdade de Odontologia de Bauru, Universidade de São Paulo

Médico. Neurologista. Docente do Curso de Fonoaudiologia, da Faculdade de Odontologia de Bauru, Universidade de São Paulo.

Dionísia Aparecida Cusin Lamônica, Faculdade de Odontologia de Bauru, Universidade de São Paulo

Fonoaudióloga. Livre Docente do Curso de Fonoaudiologia, da Faculdade de Odontologia de Bauru, Universidade de São Paulo.

Magali de Lourdes Caldana, Faculdade de Odontologia de Bauru, Universidade de São Paulo

Fonoaudióloga. Livre Docente do Curso de Fonoaudiologia, da Faculdade de Odontologia de Bauru, Universidade de São Paulo.

Published

2017-09-29

How to Cite

Favoretto, N. C., Carleto, N. G., Cunha, P. G., Panes, V. C. B., Fernandes, A. Y., Lamônica, D. A. C., & Caldana, M. de L. (2017). Early speech-language intervention in childhood aphasia after a stroke: case report. Distúrbios Da Comunicação, 29(3), 480–486. https://doi.org/10.23925/2176-2724.2017v29i3p480-486

Issue

Section

Artigos