Implementation of an environmental education program to prevent and control noise pollution in an elementary school in the city of São Paulo

Authors

  • Fernanda Cristina Reis Merli Martins Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
  • Teresa Maria Momensohn Santos Pontifícia Universidade Catolica de São Paulo PUCSP
  • Ruth Ramalho Ruivo Palladino Pontificia Universidade Católica de São Paulo PUCSP

DOI:

https://doi.org/10.23925/2176-2724.2019v31i1p22-32

Keywords:

Hearing, Noise, Learning

Abstract

Introduction: Some studies have shown that children that live in noisy environments have more difficulty concentrating and learning. The school environment may be negatively affected by the teacher and students’ own production activities. Noise reduction in school may result in calmer, more attentive, more interested and less agitated children. Objectives: To develop interactive noise control activities with students within their learning environment. Methods: This is an exploratory descriptive study developed by means of an intervention research. The sample comprised 11 classes of third and fourth grade students from a public Elementary School in the State of São Paulo. The activities included: story writing, music composition, the development of a toy, the production of a t-shirt with the project’s logo – “Pass On” project, and the presentation of a lecture to the children. Results: Children started to notice how noise was present within the school environment as well as in other daily situations. This study was successful in bringing awareness to the students regarding the consequences of a noisy school environment, allowing them to improve their processing of the information provided by teachers. Conclusion: This study allowed children to identify noise, to get to know their effects, the importance of protecting themselves from this type of pollution, and to acquire healthy hearing habits. We suggest that other programs should be conducted to stablish a routine, providing broader results.

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Author Biographies

Fernanda Cristina Reis Merli Martins, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Mestre em  Fonoaudiologia. Atende em consultório crianças com atraso no desenvolvimento, autismo e demais acometimentos.

Teresa Maria Momensohn Santos, Pontifícia Universidade Catolica de São Paulo PUCSP

possui mestrado em Fonoaudiologia pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1980), mestrado em Distúrbios da Comunicação Humana (Fonoaudiologia) pela Universidade Federal de São Paulo (1992) e doutorado em Distúrbios da Comunicação Humana (Fonoaudiologia) pela Universidade Federal de São Paulo (1994). Atualmente é diretor clínico e de pesquisa do Instituto de Estudos Avançados da Audição Momensohn Santos e professor titular da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. sócia fundadora da Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia, membro da Academia Brasileira de Audiologia, da Academia Americana de Audiologia e da Sociedade Internacional de Audiologia; autora dos Livros "A Prática da Audiologia"; "Audiologia Infantil"; Aplicação do mascaramento em audiologia". As pesquisas que orienta estão voltadas para as seguintes questões: triagem e diagnóstico dos transtornos auditivos periféricos ou centrais em crianças, adolescentes, adultos ou idosos; saúde auditiva da criança e do adolescente frente a hábitos auditivos negativos, exposição a equipamentos sonoros pessoais; poluição sonora no ambiente de aprendizagem; o efeito do ruído sobre o reconhecimento de fala do estudante na sala de aula e sobre a habilidade de leitura

Ruth Ramalho Ruivo Palladino, Pontificia Universidade Católica de São Paulo PUCSP

Possui graduação em Fonoaudiologia, mestrado em Lingüística Aplicada aos Estudos da Linguagem e doutorado em Psicologia Clínica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. É professora-doutora do Departamento de Clínica Fonoaudiológica e Fisioterápica da Faculdade de Ciências Humanas e da Saúde ( Fachs) da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, do curso de graduação em Fonoaudiologia e do Programa de Estudos Pós-Graduados em Fonoaudiologia. Vice-coordenadora do Programa de Estudos Pós-Graduados em Fonoaudiologia - Membro da Comissão de Residência Multiprofissional - COREMU - da Pucsp. - . Tem experiência na área de Diagnóstico e Terapia dos Transtornos da Linguagem na infância, atuando principalmente nos seguintes temas: linguagem, alimentação, desenvolvimento, clínica e subjetividade.

Published

2019-03-29

How to Cite

Martins, F. C. R. M., Momensohn Santos, T. M., & Palladino, R. R. R. (2019). Implementation of an environmental education program to prevent and control noise pollution in an elementary school in the city of São Paulo. Distúrbios Da Comunicação, 31(1), 22–32. https://doi.org/10.23925/2176-2724.2019v31i1p22-32

Issue

Section

Artigos