Phonological acquisition in pre-school children and iron deficiency: a population study

Authors

  • Maristela Cavalheiro Tamborindeguy França Hospital Nossa Senhora da Conceição, Porto Alegre, Brasil
  • Milene Urrutia de Azevedo Prefeitura de Vicente Dutra
  • Marcio Pezzini França Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Departamento de Odontologia Preventiva e Social
  • Liane Esteves Daudt Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Programa de Pós-Graduação em Saúde da Criança e do Adolescente
  • Rudimar dos Santos Riesgo Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Programa de Pós-Graduação em Saúde da Criança e do Adolescente

DOI:

https://doi.org/10.23925/2176-2724.2019v31i4p549-556

Keywords:

Iron deficiency, Child language, Preschool Children

Abstract

Introduction - This research aimed to analyze the phonological acquisition and its relationship with demographic data and iron deficiency in preschool children from Vicente Dutra-RS. Method - It was performed a cross-sectional study, using hemogram data (hemoglobin, ferritin and transferrin saturation), and data on acquisition of oral and written language in a population of 51 children (26 girls, 51%), with 5.3±0.3 years of age. Results - It was not found an association between iron deficiency and acquisition of oral and written language. However, it was observed an association between the variables phonological acquisition and chance of writing (value), p = 0.006, and phonological acquisition and phonetic deviations (p = 0.012). Conclusions - The data found in this cross-sectional research do not suggest a relationship between language and iron deficiency; however, larger samples in longitudinal studies would be interesting for a better understanding of the findings.

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Author Biographies

Maristela Cavalheiro Tamborindeguy França, Hospital Nossa Senhora da Conceição, Porto Alegre, Brasil

Fonoaudióloga, Doutora em Saúde da Criança e do Adolescente.

Milene Urrutia de Azevedo, Prefeitura de Vicente Dutra

Nutricionista, Mestre em Saúde da Criança e do Adolescente

Marcio Pezzini França, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Departamento de Odontologia Preventiva e Social

Fonoaudiólogo, Doutor em Pediatria, Professor da Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Liane Esteves Daudt, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Programa de Pós-Graduação em Saúde da Criança e do Adolescente

Hematologista, Doutora, Professora da Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

Rudimar dos Santos Riesgo, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Programa de Pós-Graduação em Saúde da Criança e do Adolescente

Neuropediatra, Doutora, Professora da Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

Published

2020-01-20

How to Cite

França, M. C. T., Azevedo, M. U. de, França, M. P., Daudt, L. E., & Riesgo, R. dos S. (2020). Phonological acquisition in pre-school children and iron deficiency: a population study. Distúrbios Da Comunicação, 31(4), 549–556. https://doi.org/10.23925/2176-2724.2019v31i4p549-556

Issue

Section

Artigos