Augmentative and alternative communication intervention in multiple disabilities and deafblindness: a systematic review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2176-2724.2019v31i3p394-410

Keywords:

Communication Disorders, Communication Aids for Disabled, Disabled People, Disabled Children, Effectiveness, Speech, Language and Hearing Sciences.

Abstract

Introduction: Communication is seriously affected in children and young people with multiple disabilities and deafblindness, which makes it a priority area of intervention. Objective: Analyse and systematise the literature regarding the intervention with augmentative and alternative communication in children and young people with multiple disabilities and deafblindness, considering the mode of implementation and evaluation of the effectiveness of that intervention. Methods: Systematic review of the literature following the PRISMA Statement. The research was carried out in the databases SciELO, LILACS, PubMed and B-On, until May 31st, 2018, using the terms “multiple disabilities”, “deafblindness” and “augmentative and alternative communication” in Portuguese and in English, combined between them. Results: A total of nine articles were selected after careful analysis and the application of strict inclusion and exclusion criteria. Conclusion: Some differences have been identified concerning the implementation and evaluation of augmentative and alternative communication effectiveness, revealing that further research is needed in order to demonstrate the impact of the use of this tool in the following aspects: multiple natural settings, complex communicative function, communicative partners, frequency of intervention and perceptions of parents / professionals.

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Author Biographies

Irina Afonso, Agrupamento de Escolas da Bemposta (Portimão - Portugal) Universidade Fernando Pessoa

Licenciada em Terapêutica da Fala, pela Escola Superior de Saúde da Universidade do Algarve, Faro, Portugal, em 2008; 

Mestre em Educação Especial - Domínio Cognitivo e Motor, pelo Instituto Superior de Ciências Educativas, Odivelas, Portugal, em 2012; 

Pós-graduada em Comunicação Aumentativa e Alternativa da Infância à Idade Adulta, pelo Insituto CRIAP, Portugal, em 2014;

Pós-graduada em Motricidade Orofacial, pela Associação Central de Psicologia, Portugal, em 2015;

Doutoranda em Desenvolvimento e Perturbações da Linguagem - Ramo de Perturbações de Linguagem, pela Universidade Fernando Pessoa, Porto, Portugal; 

- Terapeuta da Fala em contexto escolar, desenvolvendo funções de acompanhamento direto de alunos com multideficiência, autismo e outras perturbações do desenvolvimento e dificuldades de aprendizagem, desde 2008 até ao presente (Atualmente a exercer funções no Agrupamento de Escolas da Bemposta, em Portimão, Portugal). 

 

 

Fátima Maia, Universidade Fernando Pessoa - Faculdade de Ciências da Saúde - Escola Superior de Saúde

Membro do Centro de Investigação em Ciências Sociais e do Comportamento (FP-B2S); 

Coordenadora do 1º e 2º ciclos de Estudo em Terapêutica da Fala; 

Professora Auxiliar; 

Terapeuta da Fala. 

Rute F. Meneses, Universidade Fernando Pessoa - Faculdade de Ciências Humanas e Sociais

Coordenadora do 2º ciclo de Psicologia Clínica e da Saúde; 

Diretora do Centro Transdisciplinar de Estudos da Consciência (CTEC); 

Professora Associada; 

Psicóloga. 

Published

2019-10-28

How to Cite

Afonso, I., Maia, F., & Meneses, R. F. (2019). Augmentative and alternative communication intervention in multiple disabilities and deafblindness: a systematic review. Distúrbios Da Comunicação, 31(3), 394–410. https://doi.org/10.23925/2176-2724.2019v31i3p394-410

Issue

Section

Artigos