The intensity of vocal fatigue symptoms and acoustic parameters of teachers before and after vocal loading

Authors

  • Ariane Damasceno Pellicani Universidade Federal de Sergipe
  • Alice Fontes Ramos Universidade Federal de Sergipe
  • Francisco Flavio Santos Universidade Federal de Sergipe
  • Rodrigo Dornelas Universidade Federal do Rio de Janeiro
  • Aline Ferreira de Brito-Mota Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto

DOI:

https://doi.org/10.23925/2176-2724.2021v33i3p428-436

Keywords:

Fatigue, Voice, Faculty, Dysphonia, Woman

Abstract

Introduction: Vocal fatigue is a set of vocal symptoms manifested after prolonged and/or intense vocal use that is frequently observed in teachers. Objective: to describe and compare acoustic parameters and self-perception of vocal fatigue symptoms before and after a vocal exposure by the teacher in the occupational environment. Methods: 30 women, with an average of 40.37 years old, public school teachers, were submitted to the recording of acoustic parameters and self-perception evaluation of the intensity of vocal fatigue symptoms before and after vocal use in the classroom. The Advanced Mult-Dimensional Voice Programm (MDVP-Adv) was used to extract acoustic parameters. Results: only the SPI parameter of noise showed a significant decrease after vocal use (p=0.02). Symptoms of hoarseness, vocal failures, sore/ burning throat, tiredness to maintain speech increased after occupational voice use. Conclusion: after occupational voice use, the SPI breathiness rate decreased and the vocal fatigue symptoms increased.

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Author Biographies

Ariane Damasceno Pellicani, Universidade Federal de Sergipe

Professora Adjunta do Departamento de Fonoaudiologia da Universidade Federal de Sergipe- Campus Lagarto 

Área de concentração: Voz

Alice Fontes Ramos, Universidade Federal de Sergipe

Fonoaudióloga pela Universidade Federal de Sergipe- Campus Lagarto

REsidencia Multiprofissional pela Universidade Federal de Sergipe- Campus Lagarto

Francisco Flavio Santos, Universidade Federal de Sergipe

Fonoaudióloga pela Universidade Federal de Sergipe- Campus Lagarto

Rodrigo Dornelas, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Professor Adjunto do Departamento de Fonoaudiologia da Universidade Federal do Rio de Janeiro

Aline Ferreira de Brito-Mota, Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto

Fonoaudióloga pela Universidade Federal de Sergipe

Doutoranda em Ciências pela Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto- USP 

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Published

2021-09-28

How to Cite

Pellicani, A. D., Ramos, A. F., Santos, F. F., Dornelas, R., & Brito-Mota, A. F. de. (2021). The intensity of vocal fatigue symptoms and acoustic parameters of teachers before and after vocal loading. Distúrbios Da Comunicação, 33(3), 428–436. https://doi.org/10.23925/2176-2724.2021v33i3p428-436

Issue

Section

Artigos