Psychoanalysis and Speech, Language and Hearing Sciences
an interdisciplinary perspective
DOI:
https://doi.org/10.23925/2176-2724.2022v34i1e53300Keywords:
Psychoanalysis, Speech, Language and Hearing Sciences, Interdisciplinary ResearchAbstract
Introduction: The interdisciplinary relationship between Psychoanalysis and Speech, Language and Hearing Sciences started in the ‘90s in Brazil, intending to seek a communication that shared issues related to the field of speech and language. Objective: To verify, through an integrative literature review, what has been published about the interdisciplinarity between Psychoanalysis and Speech, Language Pathology and Audiology in national and international literature. Method: The search for the articles was realized using the descriptors: “Psicanálise”, “Fonoaudiologia”, “Psychoanalysis”, “Speech Therapy”, “Audiology”, in the Lilacs, Scielo, VHL, Cochrane Library, Medline, Ibecs, and Pubmed databases. Results: 10 articles published between the years 2010 and 2020 were selected. The analysis was performed through the classification of articles and the categorization of results. Three thematic categories were highlighted for discussion: Psychic constitution as a basis for development and language changes; Epistemological complementarity for the analysis of language pathologies and the contribution of psychoanalytic listening in the speech therapy clinic. The results indicated a concentration of publications on the topic researched in journals in the field of Speech, Language and Hearing Sciences and were published by authors trained in Speech Therapy, Psychology, and Linguistics. Regarding the area of performance of Speech Therapy in interface with Psychoanalysis, the highest prevalence was in language. Conclusion: The results demonstrate the importance of Psychoanalysis in listening to symptoms and speech-language disorders, since these do not manifest themselves in isolation; they are directly influenced or caused by the subject’s psychic issues.
Downloads
Metrics
References
Mori JSM. Machado FP, Cunha MC. Fonoaudiologia e Psicanálise: caracterização dessa interface na formação acadêmica de fonoaudiólogos e no discurso de docentes de cursos de Fonoaudiologia. Distúrb. comun. Setembro, 2012; 24(2): 239-47.
Cunha MC. Fonoaudiologia e Psicanálise: a fronteira como território. São Paulo: Plexus, 1997.
Nascimento EM, Ferreira DM, Santos FR, Silva NN, Oliveira AS, Carrer JS, Riato LA, Gozzer MM. Interface entre a psicanálise e a fonoaudiologia: uma revisão da literatura. Rev. CEFAC. Julho, 2017; 19(4): 575-83.
Aarão PCL, Pereira FCB, Seixas KL, Silva HG, Campos FR, Tavares APN, Gama ACC, Lemos SMA. Histórico da Fonoaudiologia: relato de alguns estados brasileiros. Rev. méd. Minas Gerais. 2011; 21(2): 238-44.
Prates LPCS, Martins VO. Distúrbios da fala e da linguagem na infância. Rev. méd. Minas Gerais. 2011; 21(4): 54-60.
Pereira AS, Keske-soares M. Patologia de linguagem e escuta fonoaudiológica permeada pela psicanálise. Psico (Porto Alegre). Outubro, 2010; 41(4): 517-24.
GIL AC. Como elaborar projetos de pesquisa. 5.ed. São Paulo: Atlas, 2010.
Brasil. Lei nº 10.2016. Dispõe sobre a proteção e os direitos das pessoas portadoras de transtornos mentais e redireciona o modelo assistencial em saúde mental. Brasília, 06 de abril de 2001. Disponível em:http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/leis_2001/l10216.htm#:~:text=LEI%20No%2010.216%2C%20DE,Art.
Brasil. Parecer Nº 04/08. Dispõe sobre a atuação fonoaudiológica nos Centros de Apoio Psicossociais (CAPS) destinados ao atendimento da criança e adolescente. Conselho Regional de Fonoaudiologia, São Paulo: 2008. Disponível em: https://www.fonosp.org.br/images/Legislacao/Pareceres2Regiao/Parecer_CAP_04-08.pdf
Capes - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Documento da Área Interdisciplinar. Brasília, 2019. Disponível em: https://uab.capes.gov.br/images/Documento_de_%C3%A1rea_2019/INTERDISCIPLINAR.pdf Acesso em: 09/01/2020
Satolo VPX, Bernardo CHC, Lorenzani AEBS, Morales AG. Um panorama histórico-conceitual da pesquisa interdisciplinar: uma análise a partir da pós-graduação da área interdisciplinar. Educ. rev. 2019; 35: 1-25.
Coelho G B. Programas de Pós-Graduação Interdisciplinares: uma necessidade emergente da pesquisa científica brasileira. In: Rodrigues LP, Almeida J, Coelho GB. (Org.). Ciência, interdisciplinaridade e avaliação CAPES. 1ed. Jundiaí: Paco Editorial; 2019. 71-90.
Lieber SN, Freire RMAC. O processo de constituição subjetiva de uma criança surda: relato de caso. Rev. CEFAC, 2019.
Lacan J. O inconsciente freudiano e o nosso. In: Lacan J. Os quatro conceitos fundamentais da psicanálise. 2. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 1998 (1964) 23-33.
Santos, et al. Psiquismo e linguagem na clínica interdisciplinar com crianças pequenas. Distúrb. comun. Março, 2019; 31(1): 54-68.
Sampaio NFS, Paixão TN, Perottino S. Uma discussão a respeito da dislexia – o sujeito na sua relação com a escrita. Pesqui. prát. psicossociais. Janeiro, 2019; 14(1),1-18.
Perottino S. Riso e humor: seus efeitos na clínica de linguagem dos autismos. Lingüística. 2019; 35 (2) 129-47.
Silva MFF, Cunha MC. Considerações teóricas acerca do impacto físico, psíquico e social na paralisia facial periférica. Distúrb. comun. Março, 2019; 28(1): 175-80.
Freud S. (1996). A dinâmica da transferência In: Freud S. Edição Standard Brasileira das Obras Psicológicas Completas, Vol. XII: Imago; 2012/1912. 60-6.
Rocha ACO, Baptista MGG, Maia SM, Novaes BCAC. Atendendo irmãos na clínica fonoaudiológica – algumas reflexões. Distúrb. comun. Dezembro, 2013; 25(3): 452-7.
Moro MP, Souza APR. A entrevista com os pais na terapia do espectro autístico. Rev. CEFAC. Maio, 2012; 14(3): 574-87.
Freire RMAC. Sobre o objeto da fonoaudiologia. Rev. CEFAC. Março, 2012; 14(2): 308-12.
Brasil. Lei nº 6.965. Regulamentação da profissão de Fonoaudiólogo. Brasília, 09 de dezembro de 1981. Disponível em: https://legislacao.presidencia.gov.br/atos/?tipo=LEI&numero=6965&ano=1981&ato=b3cITUE50MrRVTfc0
Nascimento EN, Santos FR, Ferreira DMO, Oliveira SA, Silva NN, Cunha LA, Carrer JS. Caracterização das publicações periódicas nacionais integrando fonoaudiologia e psicologia: estudo longitudinal. Distúrb. comun. Setembro, 2016; 28(3): 568-80.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Carina Chimainski, Carolina Lisboa Mezzomo, Amanda Schreiner Pereira, Marieli Barichello Gubiani
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.