History of the Speech-Language Pathology Teaching Assistance Center at the Federal University of Bahia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2176-2724.2022v34i4e55602

Keywords:

History, Speech, Language and Hearing Sciences, Universities, Clinical Clerkship, Health Services

Abstract

Introduction: Speech therapy clinic-schools play a fundamental role in the training of future professionals. The Speech-Language Pathology Teaching Assistance Center (CEDAF) was created with the intention of being a clinic-school of the Graduation Course in Speech Therapy at the Federal University of Bahia. Purpose: Describe the history of CEDAF, to contextualize the changes it has gone through, highlighting the main events from the perspective of actors who are part of this path. Method: This is a qualitative study, characterized as exploratory and descriptive, carried out at the CEDAF clinic. Oral data sources were used, collected through interviews and focus groups, recorded in audio, transcribed, and analyzed according to thematic category, seeking to identify the core meanings. Results: It was possible to perceive the intense transformation that CEDAF has undergone throughout its twenty years of history. Among the most significant changes are the expansion of the physical space, the increase in the number of students in the course and the hiring of new professors, the admission of speech therapists in the clinic and the agreement signed with the municipal health network. Conclusion: Registering a first version of the history of CEDAF can contribute to making this place a field of research in continuous improvement in the training of future professionals in speech therapy and service provision.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Conselho Federal de Fonoaudiologia. História da fonoaudiologia. [internet] 2020. [acesso em 2021 ago 06]; Disponível em: https://www.fonoaudiologia.org.br/historia-da-fonoaudiologia/

Catrini M, Mise YF, Pires V. A Fonoaudiologia na Universidade Federal da Bahia: um enfoque histórico. Rev. CEFAC [Internet]. 2019 [acesso em 2020 Set 24]; 21(2): e 1319. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S151618462019000200509&lng=en. https://doi.org/10.1590/1982-0216/20192121319.

Cardoso C, Abreu TT. A Fonoaudiologia na Bahia: uma história recente [internet]. 2004 [acesso em 2021 ago 06]; Revista Baiana de Saúde Pública, 28(1), 96-9. Disponível em: https://rbsp.sesab.ba.gov.br/index.php/rbsp/article/view/1163/pdf_507.

Pereira MD, Pereira MD, Nunes AKF. A importância da implementação das clínicas-escola de psicologia pelas universidades: uma revisão da literatura. Caderno de Graduação-Ciências Humanas e Sociais-UNIT-SERGIPE, 2020; v. 6, n. 2, p. 213.

Zilli MG, Santos APS, Yamaguchi CK, Borges LA. Contribuições de uma clínica-escola no atendimento em saúde no sul de Santa Catarina [internet]. 2017 [acesso em 2021 ago 06]; Revista Interdisciplinar de Estudos em Saúde. V.6, n.1 (13). Disponível em: https://doi.org/10.33362/ries.v6i1.1321.

Melo-Silva LL, Santos MA, Simon CP. Formação em Psicologia: Serviços-escolas em debate. São Paulo: Vetor. Orgs.2005.487p.

Brasil. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CES 5, de 19 de fevereiro de 2002. Institui Diretrizes Nacionais Curriculares do Curso de Graduação em Fonoaudiologia. Brasília [internet]. 2002 [acesso em 2019 mai 03]; Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES052002.pdf

Brasil. Conselho Nacional de Saúde. Resolução CNS 610, de 13 de dezembro de 2018. Resolve aprovar o Parecer Técnico nº 454/2018, que dispõe sobre as recomendações do Conselho Nacional de Saúde à proposta de Diretrizes Curriculares Nacionais do curso de graduação Bacharelado em Fonoaudiologia. Brasília [internet]. 2019 [acesso em 2021 jan 26]; Disponível em: http://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2018/Reso610.pdf

Soares MF. Relatório Técnico Situacional do Departamento de Fonoaudiologia/ Universidade Federal da Bahia. Salvador, 2016.

Colegiado de Fonoaudiologia e Departamento de Fonoaudiologia. Relatório da gestão do Colegiado de Fonoaudiologia e departamento de fonoaudiologia. Instituto de Ciências da Saúde, Universidade Federal da Bahia, Salvador. 2019.

Santos JAP, Arce VAR, Magno LD, Ferrite S. Oferta da Fonoaudiologia na rede pública municipal de saúde nas capitais do Nordeste do Brasil. Audiol., Commun. Res. [Internet]. 2017 [acesso em 2020 Dez 28]; 22: e1665. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S231764312017000100311&lng=en. https://doi.org/10.1590/2317-6431-2015-1665.

Corrêa CC, Arakawa AM, Maximino LP. Clínica-escola de fonoaudiologia: manejo da lista de espera. Rev. CEFAC [Internet]. 2016 [acesso em 2020 out 27]; 18 (5): 1222-9. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462016000501222&lng=en. https://doi.org/10.1590/1982-0216201618518215.

Amaral AEV, Luca L, Rodrigues TC, Leite CA, Lopes FL,Silva MA. Serviços de psicologia em clínicas-escola: revisão de literatura. Boletim de Psicologia [internet]. 2012 [acesso em 2020 out 4]; 62(136), 37-52. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0006-59432012000100005&lng=pt&tlng=pt

Andrade NVS. Situação atual do Centro Docente Assistencial de Fonoaudiologia da Universidade Federal da Bahia: um enfoque sobre os problemas. [Dissertação] Mestrado Profissional em Saúde Coletiva – Instituto de Saúde Coletiva da Salvador: Universidade Federal da Bahia-UFBA; 2019.

Lopes JRS. Acolhimento como tecnologia para assistência fonoaudiológica em uma clínica escola. [Dissertação] Mestrado de Tecnologias em Saúde. Salvador: Escola Bahiana de Medicina e Saúde Pública-EBMSP; 2021.

Minayo MCS. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde.13ª Ed. São Paulo-SP: Editora Hucitec; 2013.

Erdmann AL, Andrade R, Mello ALSF, Drago LC. A atenção secundária em saúde: melhores práticas na rede de serviços. Rev. Latino-Am. Enfermagem [Internet]. 2013 [acesso em 2018 mar 29] v.21. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0104-11692013000700017

Brasil. Ministério da Educação. Decreto 6.096, de 24 de abril de 2007. Institui o Programa de Apoio a planos de Reestruturação e expansão das Universidades Federais – REUNI. Brasília [internet]. 2007 [acesso em 2021 fev 01]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2007/Decreto/D6096.htm

Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Núcleo Técnico da Política Nacional de Humanização. Acolhimento nas práticas de produção de saúde. 2. ed. Brasília: 2010.

Brasil. Folheto política nacional de humanização PNH. 1ª edição. Brasília: 2013.

Brasil. Ministério da Saúde. Cartilha da PNH: acolhimento com classificação de risco. Brasília: 2004.

Costa RG, Souza LBR. Perfil dos usuários e da demanda pelo serviço da clínica-escola de fonoaudiologia da UFBA. R. Ci. méd. biol. [internet]. 2009 [acesso em 2021 fev 01] v.8, n.1, p.53-9. Disponível em: http://dx.doi.org/10.9771/cmbio.v8i1.4376.

Published

2023-06-14

How to Cite

Lopes, J. R. da S., Andrade , N. V. de S., Soares, C. L. M., & Castelar, M. (2023). History of the Speech-Language Pathology Teaching Assistance Center at the Federal University of Bahia. Distúrbios Da Comunicação, 34(4), e55602. https://doi.org/10.23925/2176-2724.2022v34i4e55602

Issue

Section

Communication