Contribution of auditory steady state evoked potential to the election of cochlear implantation or hearing aid for children with hearing impairment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2176-2724.2023v35i1e56757

Keywords:

Auditory evoked potentials, Hearing loss, Child, Hearing

Abstract

Introduction: Hearing impairment in children debilitates the acquisition and development of oral language, which can be minimized with diagnosis and confirmation of deafness in the first months of life. Auditory Steady State Evoked Potential (ASSEP) analysis stands out from others auditory evoked potentials due to the ease of recording, objectivity of the answers, stimulation of several frequencies simultaneously, in both ears, besides the identification of residual hearing. Purpose: Determine the contribution of the ASSEP for the therapeutic definition (election of cochlear implantation or hearing aid device) in hearing rehabilitation of children. Methods: The records of 20 children aged one month to three years with severe or profound bilateral neurosensory hearing loss, who were submitted to ASSEP and specific frequency brainstem auditory evoked potential (BAEP) analysis were analyzed. Both tests performed at frequencies of 500 Hz and 2000 Hz using the equipment Smart-EP Intelligent Hearing Systems®. Results: There was difference between the exams regarding the occurrence of residual hearing, since a significant number of individuals had absent responses on the BAEP and present responses on the ASSEP. There was no association between the presence of residual hearing, degree of hearing loss and the child’s age with the type of therapeutic intervention. Conclusion: The presence of residual hearing, classification of the degree of loss and child’s age exerted no influence on the final conduct.

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Author Biographies

Gabriela Regina Sampaio, Universidade Federal de São Paulo

Graduada em Fonoaudiologia pela Universidade de Franca, 2014 e Pós graduada na Residência Multiprofissional em saúde da criança e adolescente (Universidade Federal de São Paulo). Atua como fonoaudióloga no Centro Especializado em Reabilitação III Sé.

Elaine Colombo Sousa Maruta, Universidade Federal de São Paulo

Possui Doutorado (2018), Mestrado (2011) e Especialização (2007) em Distúrbios da Comunicação Humana pela Universidade Federal de São Paulo. Graduada em Fonoaudiologia (2006) pela Universidade Federal de São Paulo. Atualmente é fonoaudióloga da Sociedade Paulista para o Desenvolvimento da Medicina - Hospital São Paulo/UNIFESP e do Núcleo de Estudos Fonoaudiológicos (NESF). Atua principalmente no diagnóstico audiológico infantil, em avaliação comportamental, eletroacústica e eletrofisiológica.

Marisa Frasson Azevedo, Universidade Federal de São Paulo

Possui Graduação em Fonoaudiologia pela Universidade Federal de São Paulo (1974), Mestrado em Distúrbios da Comunicação Humana (Fonoaudiologia) pela Universidade Federal de São Paulo (1985) e Doutorado em Distúrbios da Comunicação Humana (Fonoaudiologia) pela Universidade Federal de São Paulo (1993). Atualmente é Professor Associado Doutor do Departamento de Fonoaudiologia da Universidade Federal de São Paulo, atuando principalmente nos seguintes temas: audição, avaliação audiológica, fonoaudiologia, emissão otoacústica e triagem auditiva.

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Published

2023-06-01

How to Cite

Sampaio, G. R., Maruta, E. C. S., & Azevedo, M. F. (2023). Contribution of auditory steady state evoked potential to the election of cochlear implantation or hearing aid for children with hearing impairment. Distúrbios Da Comunicação, 35(1), e56757. https://doi.org/10.23925/2176-2724.2023v35i1e56757

Issue

Section

Artigos