Preschool performance in vocabulary and predictive skills in blended learning
DOI:
https://doi.org/10.23925/2176-2724.2023v35i2e59709Keywords:
Pandemics, Vocabulary, Literacy, Child, ReadingAbstract
Introduction: Remote teaching limited the experience of concrete experiences in collective spaces for the formation of knowledge and intensified children’s vulnerability in terms of formal education, especially children in the initial phase of literacy. From this panorama, it became essential to investigate the performance of students in search of information about the impact caused by the pandemic of COVID-19 on child development. Objective: To verify the performance of preschoolers in vocabulary and predictive skills in hybrid teaching, given the impacts of the COVID-19 pandemic. Method: Participated in this study 12 schoolchildren, aged between 5 and 6 years, belonging to the third period of early childhood education. For the evaluation were selected the Protocol for Early Identification of Reading Problems, and the Auditory Vocabulary and Expressive Vocabulary Tests. Results: The data obtained showed statistical significance for the tests of Receptive Vocabulary in relation to Expressive, Rapid Automatic Naming and Alphabet Knowledge, Syllabic Segmentation and Rhyme Production, correct answers for Expressive Vocabulary and Alphabet Knowledge, as well as for the number of errors in Expressive Vocabulary and for the Automatic Rapid Naming. Conclusion: The desired success for entering the 1st year of Elementary School will depend on the individual variations of each student regarding the performance of the aspects evaluated in this work and the quality of the stimuli received.
Downloads
Metrics
References
Barbosa V, Silva C. Correlação entre habilidade de vocabulário receptivo, consciência sintática e escrita de palavras. Rev. CEFAC. 2020; 22(3): e2420. doi: 10.1590/1982-0216/20202232420
Côrrea KCP, Machado MAMP, Hage SRV. Competências iniciais para o processo de alfabetização. CoDAS. 2018; 30(1): e20170039. doi: 10.1590/2317-1782/20182017039
Amorim ANGF, Dias NM, Albuquerque EXS, Silva VC, Falcão ACGP, Guerra VGR, Silva MH, Santos LL. Habilidades iniciais de leitura e escrita na educação infantil: amostra de desempenho no Nordeste do Brasil para obtenção de referenciais específicos por região. Rev. CEFAC. 2020; 21(5): e13219. doi: 10.1590/1982-0216/201921513219
Silva C, Alves PV. Desempenho de vocabulário de alunos com e sem dificuldades para aprender a ler e escrever. Rev. CEFAC. 2021; 23(3): e12020. doi: 10.1590/1982-0216/202123312020
Nóro LA, Santos DR, Machado RQ, Freitas KR, Santos GB, Wiethan FM, Mota HB. Estudo comparativo sobre a aquisição de palavras de classe aberta e classe fechada em crianças com desenvolvimento típico de linguagem. Distúrb. comun. 2019; 31(3): 411-7. doi: 10.23925/2176-2724.2019v31i3p411-417
Kolinsky R, Navas AL, De Paula FV, Brito NR, Botecchia LM, Bouton S, Sernicles W. The impact of alphabetic literacy on the perception of speech sounds. Cognition. 2021; 213. doi: 10.1016/j.cognition.2021.104687
Avarena S, Tijms J, Snellings P, van der Molen MW. Predicting individual differences in reading and spelling skill with artificial script–based letter–speech sound training. J. learn. disabil. 2018; 51(6): 552-64.
Schafer CM, Quitaiski LF, Giacchini V. Desempenho em consciência fonológica e erros de escrita de crianças submetidas a diferentes métodos de alfabetização. Distúrb. comun. 2017; 29(2): 318-29. doi: 10.23925/2176-2724.2017v29i2p318-329
Shah K, Mann S, Singh R, Bangar R, Kulkarni R. Impact of COVID-19 on the Mental Health of Children and Adolescents. Cureus. 2020; 12(8): e10051. doi: 10.7759/cureus.10051
Siegle CBH, Pombo A, Luz C, Rodrigues LP, Cordovil R, Sá CSC. Influências das características familiares e domiciliares no nível de atividade física infantil durante o distanciamento social por covid-19 no brasil. Rev. Paul. Pediatr. 2020; 39: e2020297. doi: 10.1590/1984-0462/2021/39/2020297
Correa SM. La innovación educativa en los tiempos del Coronavirus. Salutem Scientia Spiritus. 2020; 6(1): 14-2.
Linhares MB, Enumo SR. Reflexões baseadas na Psicologia sobre efeitos da pandemia COVID-19 no desenvolvimento infantil. Estud. psicol. 2020; 37: e200089. doi: 10.1590/1982-0275202037e200089
Anderson RD, Subrahmanyam K. Digital Screen Media and Cognitive. Pediatrics. 2017; 140(s2): e20161758. doi: 10.1542/peds.2016-1758C.
Ribeiro M, Clímaco F. Impactos da pandemia na educação infantil: a pandemia acelerou a necessidade de se problematizar a questão digital na educação infantil? Pedagogia em Ação. 2020; 13(1).
Correa SM. La innovación educativa en los tiempos del Coronavirus. Salutem Scientia Spiritus. 2020; 6(1):14-2.
Nalom AF, Schochat E. Desempenho de alunos de escola pública e privada em processamento auditivo, vocabulário receptivo e compreensão leitora. CoDAS. 2020; 32(6): e20190193. doi: 10.1590/2317-1782/20202019193
Núcleo Ciência pela Infância. Repercussões da Pandemia de COVID-19 no Desenvolvimento Infantil. Edição Especial, 2020.
Capellini SA, Portes ABPC, Donadon GD. Protocolo de identificação precoce dos problemas de leitura – IPPL. Ribeirão Preto: Booktoy; 2017.
Capovilla FC, Negrão VB, Damasio M. Teste de vocabulário auditivo e teste de vocabulário expressivo. São Paulo: Memnon; 2011.
Dawson B, Trapp RG. Bioestatística básica e clínica. 3 ed. Rio de Janeiro: McGraw-Hill; 2001.
Brancalioni AR, Zauza A, Karlinski CD, Quitaiski LF, Thomaz MFO. Expressive vocabulary performance of students aged from 4 to 5 years attending public and private schools. Audiol., Commun. res. 2018; 23:e1836 doi: 10.1590/2317-6431-2016-1836
Barbosa AL, Lemos F, Azoni C. Aplicação de um instrumento de triagem do vocabulário para crianças entre 3 e 7 anos: estudo piloto. CoDAS. 2021; 33(2): e20190154. doi: 10.1590/2317-1782/20202019154
Lonigan CJ, Purpura DJ, Wilson SB, Walker PM, Clancy- Menchetti. Evaluating the components of an emergent literacy intervention for preschool children at risk for reading difficulties. J. exp. child psychol. 2013; 114(1): 111-30. doi: 10.1016/j.jecp.2012.08.010
Lima MCGS. Plasticidade neural, neurociência e educação: as bases do aprendizado. Arquivos do Mudi. 2020; 24(2): 30-41, 2020. doi: 10.4025/arqmudi.v24i2.53548
Milburn TF, Lonigan CJ, Philips BM. Stability of risk status during preschool. J. learn. disabil. 2018; 52(3): 209-19. doi: 10.1177/0022219418789373
Macedo MSAN, Almeida AC, Tibúrcio APA. Práticas de alfabetização com crianças de seis anos no ensino fundamental: diferentes estratégias, diferentes concepções. Cad. CEDES. 2017; 37(102): 219-36. doi: 10.1590/CC0101-32622017173622
Silva C, Capellini SA. Correlação de habilidades cognitivo-linguísticas de escolares submetidos a intervenção fonológica. Revista Psicopedagogia. 2021; 38(117): 305-16. doi: 10.51207/2179-4057.20210026
Santos R, Francisco G, Lukasova K. Vocabulário expressivo e receptivo em crianças da pré-escola e fatores socioeconômicos. Rev. CEFAC. 2021; 23(6): e5921. doi: 10.1590/1982-0216/20212365921
Gokula R, Sharma M, Cupples L, Valderrama JT. Comorbidity of auditory processing, attention, and memory in children with word reading difficulties. Front. Psychol. 2019; 10: 2383. doi: 10.3389/fpsyg.2019.02383
Peng P, Fuchs D, Fuchs LS, Elleman AM, Kearns DM, Gilbert JK, Compton DL, Cho E, Patton S. A longitudinal analysis of the trajectories and predictors of word reading and reading comprehension development among at-risk readers. J. learn. disabil. 2019; 52(3): 195-208. doi: 10.1177/0022219418809080
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Cláudia Silva, Ligia Morais Rodriguez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.