Self-evaluation of an undergraduate speech-language-hearing program from the perspective of its graduates
DOI:
https://doi.org/10.23925/2176-2724.2025v37i2e70119Keywords:
Health Education, Higher Education, Evaluation Study, GraduateAbstract
Introduction: Assessments by graduates stand out among the indicators for the self-assessment of higher education institutions. Objective: To reflect on the contribution of graduates’ assessment to an institutional self-assessment process to improve speech-language-hearing training. Methods: Observational cross-sectional research with graduates of the last four classes of a Speech-Language-Hearing program in the city of São Paulo. Participants answered an 11-question instrument (Microsoft Forms®) sent remotely via email and WhatsApp. Data were analyzed using numerical and percentage statistics. Results: The study invited 63 graduates, of which 48 (76.1%) participated, with a predominance of white women. The majority (44-92%) work in their area of training, find employment at most in the first year of graduation (42-88.0%), and assess their professors’ contribution as significant to their academic trajectory (98%-47). After graduation, 89.5% (43) continued their studies, with a prevalence of lato sensu programs (54.2%-32). Language is the first area chosen (26.9%-11). The literature has a scarcity of analyses on research on graduates in the area, highlighting the need for scientific production on the training of speech-language pathologists in their relationship with the job market. Conclusion: The analysis of the institution’s graduates helps improve the program and continuing education, making it possible to understand the demands and needs of the work field. The publication of such research based on an institutional instrument can contribute to the reflection of training demands in speech-language-hearing sciences.
Downloads
References
BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Nota técnica INEP/DAES/CONAES Nº65/2014. Roteiro para Relatório de Autoavaliação Institucional. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira - INEP, 2014.
Paul JJ. Acompanhamento de egressos do Ensino Superior: experiência brasileira e internacional. Cad CRH. 2015; 28(74): 309-26. doi: 10.1590/S0103-49792015000200005
Lousada ACZ, Martins GA. Egressos como fonte de informação à gestão dos cursos de Ciências Contábeis. Rev Contab Finanç. 2005;16(37): 73-84. doi: 10.1590/S1519-70772005000100006.
Brasil. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior (SINAES). Brasília: INEP; 2015. p. 29–32.
Desiderio TMP, Ferreira ASSBS. Avaliação de egresso da área da saúde: uma revisão. Rev Bras Educ Med. 2022; 46(1): e039. doi:10.1590/1981-5271v46.1-20210267
Miranda CS, Pazello ET, Lima CB. Egressos como instrumento de avaliação institucional: uma análise da formação e empregabilidade dos egressos da FEA-RP/USP. Rev Gest Univ Am Lat. 2015; 8(1): 298–32. doi:10.5007/1983-4535.2015v8n1p298.
Teixeira LC, Rodrigues ALV, Santos JN, Cardoso AFR, Gama ACC, Resende LM. Professional trajectory of graduates in speech, language and hearing sciences. Rev CEFAC. 2013; 15(6): 1591-600. doi: 10.1590/S1516-18462013005000048
Maciel CA, Escarce AG, Motta AR, Teixeira LC. Situação e satisfação profissional na percepção de egressos de Fonoaudiologia. Audiol Commun Res. 2019; 24: e2094. doi: 10.1590/2317-6431-2018-2094.
Ferreira LP, Ferraz PRR, Garcia ACO, Falcão ARG, Ragusa-Mouradian CA, Herrero E et al. Fonoaudiólogos Doutores no Brasil: perfil da formação no período de 1976 a 2017. CoDAS. 2019; 31(5): e20180299. doi: 10.1590/2317-1782/20192018299
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Fundação São Paulo. Estatuto da PUC-SP. São Paulo: PUC-SP; 2023 [Acesso em 2025 jan 17]. Disponível em https://www.pucsp.br/universidade/missao
Ferreira LP, Silva MAA, Mendes BCA (orgs.). A fonoaudiologia da PUC-SP: relatos de nossa história [livro eletrônico]. São Paulo: Sintropia Traduções; 2023.
Guedes-Granzotti RB, Silva K, Dornelas R, Domenis DR. Metodologias ativas e as práticas de ensino na comunidade: sua importância na formação do fonoaudiólogo. Distúrb Comun. 2015; 27(2): 369-74 [citado 2024 abr 5]. https://revistas.pucsp.br/dic/article/view/20026.
Morosini M. Internacionalização da educação superior no Brasil e desafios no contexto do sul global. Revista Educación Superior Y Sociedad. 2021; 33(1): 361-83. doi: 10.54674/ess.v33i1.349
Silva DGM, Sampaio TMM, Bianchini EMG. Percepções do fonoaudiólogo recém-formado quanto a sua formação, intenção profissional e atualização de conhecimentos. Rev Soc Bras Fonoaudiol. 2010;15(1): 47-53. doi: 10.1590/S1516-80342010000100
Mousinho R, Schmid E, Pereira J, Lyra L, Mendes L, Nóbrega V. Aquisição e desenvolvimento da linguagem: dificuldades que podem surgir neste percurso. Rev Assoc Bras Psicopedag. 2008; 25(78): 297-306.
Brasil. Conselho Nacional de Saúde. Resolução n°610, de 13 de dezembro de 2018. Recomendações do Conselho Nacional de Saúde (CNS) à proposta das diretrizes curriculares nacionais do curso de graduação de bacharelado em Fonoaudiologia. Brasília: CNS; 2018.
Fragoso A, Valadas ST, Paulos L. Ensino superior e empregabilidade: perceções de estudantes e graduados, empregadores e acadêmicos. Educ Soc. 2019; 40:1-19. doi: 10.1590/ES0101-73302019186612
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Maria Cecília Bonini Trenche, Leslie , Debora Valim Cirino Cirino

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.






