Subjectivities in focus

The mise-en-scène of Family Law

Authors

  • Manuela Pereira Galvão da Silva Universidade Federal do Paraná

Keywords:

Family law, Subjectivities, Performances

Abstract

The paper aims to analyze, from a Foucauldian perspective, the legal and judicial practices of family law and to problematize its functioning as mechanisms of production of a mise-en-scène from which subjectivities are created and in which strategically articulated discursive games operate and dispute truths. Two cinematographic works that portray the judicial litigation of couples around the custody of their children are used to illustrate the production of subjectivities and performances linked to the roles of mother and father. These movies illustrate how the surveillance of the jurisdictional apparatus over families can function as an instrument for normalizing behaviors and reinforcing the performance representation of roles in the social field (male/female man/woman mother/father). This critical contribution raises questions and demands reflection on the universalist legal discourses of protection for the human person, the best interests of the child, the privatization of family law and the legal value of affection.

Author Biography

Manuela Pereira Galvão da Silva, Universidade Federal do Paraná

Mestranda em Direito das Relações Sociais na Universidade Federal do Paraná (UFPR). Bacharel em Direito pela Universidade Federal do Paraná, com especialização (pós-graduação lato sensu) em Direito Civil e Empresarial pela Academia Brasileira de Direito Constitucional.

References

BODY-GENDROT, Sophie. Uma vida privada francesa segundo o modelo americano. In: PROST, Antonie; CHARTIER, Gerard Vincent (org.). História da vida privada, v. 5. Trad.: Denise Bottman. São Paulo: Companhia das Letras, 1992.

BORDWELL, David; THOMPSON, Kristin. A arte do cinema: uma introdução. Trad.: Luís Carlos Borges. São Paulo: Unicamp, 2013.

BUTLER, Judith. Problemas de gênero. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2019.

CÂNDIDO, Antônio. A literatura e a vida social. In CÂNDIDO, Antônio. Literatura e Sociedade. 13ª ed. Ouro Sobre Azul: Rio de Janeiro, 2014.

COHEN, Jean-Louis. Regulating Intimacy: A new legal paradigm. Princeton: Princeton University Press, Edição do Kindle, 2004.

ELIAS, Norbert. A sociedade dos indivíduos. Trad.: Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1994.

ESPOSITO, Roberto. Dois: A máquina da teologia política e o lugar do pensamento. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2019.

FOUCAULT, Michel. A verdade e as formas jurídicas. Rio de Janeiro: Editora Nau, 2005.

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade 1: A vontade de saber. 9ª ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e terra, 2019.

HALL, Stuart. Introducción: ¿Quien necessita <>? In: GAY, Paul du (comp.) Cuestiones de identidad cultural. Buenos Aires: Amorrortu, 2003.

HONNETH, Axel. O direito da liberdade. São Paulo: Martins Fontes, 2015.

KRAMER VS. KRAMER, Columbia Pictures, 1979. Direção: Robert Benton.

MARRIAGE STORY, Netflix, 2019. Direção: Noah Baumbach.

MIRANDA, Pontes de. Tratado de direito privado: parte geral. Tomo I. Atual. por Judith Martins-Costa [et.al]. São Paulo: Editora Revista dos Tribunais, 2012.

WOODWARD, Kathryn. Identidade e diferença: uma introdução teórica e conceitual. In: Identidade e diferença: a perspectiva dos Estudos Culturais. Petrópolis: Editora Vozes, 2014.

Published

2021-12-23

How to Cite

Silva, M. P. G. da. (2021). Subjectivities in focus: The mise-en-scène of Family Law. Revista Fronteiras Interdisciplinares Do Direito, 1(1), 13–29. Retrieved from https://revistas.pucsp.br/index.php/fid/article/view/51811

Issue

Section

Artigos