The syntactic/discursive function of parenthetic in texts by elementary School Students
DOI:
https://doi.org/10.23925/2237-759X2024V55e65142Keywords:
parenthetic function, textual production, personal report genreAbstract
This paper discusses the parenthetical syntactic/discursive function, not covered by the Brazilian Grammatical Nomenclature (NGB), but already described by some linguists (KENEDY and OTHERO 2018; LOPES, 2015, among others). The use and characteristics of this function will be analyzed in texts of the personal report genre, produced by students in the 6th and 9th years of Elementary School, in order to point out their contexts of use and discursive value. The parenthetical corresponds to a constituent interpolated in the sentence that inserts parallel comments. We will present the particularities of this syntactic/discursive function, discussing how parenthetical, directly or indirectly, is treated in some Portuguese textbooks and/or grammars.
References
ARAGÃO, Andreia Doria. Produzindo textos a partir do gênero relato pessoal. Dissertação (mestrado profissional em Letras). Universidade Federal de Sergipe, 2016.
BECHARA, Evanildo. Moderna Gramática Portuguesa. 37ª ed. rev., e ampl. Rio de Janeiro: Lucerna, 2002. p. 672.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.
CINTRA, Lindley; CUNHA, Celso. Nova Gramática do Português Contemporâneo. 7ª ed., reimpr. Rio de Janeiro: Lexikon, 2017.
CUNHA, Gustavo Ximenes; DECAT, M. B. N. Por uma caracterização dos constituintes textuais desgarrados como comentários parentéticos à luz de uma perspectiva modular da organização do discurso. In: Alfa, Revista Linguística, v. 65, e 12937, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1981-5794-e12937. Acesso em: 21 maio 2023.
JUBRAN, C. C. A. S. Parentetização. In: JUBRAN, C. C. A. S. & KOCH, I. G. V. (Orgs.) Gramática do português culto falado no Brasil: construção do texto falado, v. 1. Campinas: Editora da UNICAMP, 2006.
KENEDY, Eduardo; OTHERO, G. de A. Para Conhecer Sintaxe. São Paulo: Contexto, 2018.
LOPES, Ana Cristina Macário. Orações parentéticas introduzidas por 'como': contributos para a sua caracterização semântico-pragmática. In: Revista Diacrítica, v. 29, n. 1, 2015. Disponível em: http://hdl.handle.net/10316/47869. Acesso em: 19 março 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Marília Fernanda Pereira de Freitas, Josielem Ferreira Nascimento

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.



