The syntactic/discursive function of parenthetic in texts by elementary School Students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2237-759X2024V55e65142

Keywords:

parenthetic function, textual production, personal report genre

Abstract

This paper discusses the parenthetical syntactic/discursive function, not covered by the Brazilian Grammatical Nomenclature (NGB), but already described by some linguists (KENEDY and OTHERO 2018; LOPES, 2015, among others). The use and characteristics of this function will be analyzed in texts of the personal report genre, produced by students in the 6th and 9th years of Elementary School, in order to point out their contexts of use and discursive value. The parenthetical corresponds to a constituent interpolated in the sentence that inserts parallel comments. We will present the particularities of this syntactic/discursive function, discussing how parenthetical, directly or indirectly, is treated in some Portuguese textbooks and/or grammars.

 

Author Biographies

Marília Fernanda Pereira de Freitas, Universidade Federal do Pará

Marília Freitas graduou-se em Licenciatura em Letras - Habilitação em Língua Portuguesa (2005) e Inglesa (2007) pela Universidade Federal do Pará. Concluiu o curso de Mestrado em Letras - Estudos Linguísticos - no Programa de Pós-Graduação em Letras da mesma instituição (2008). Foi contemplada com bolsa CAPES, Programa de Doutorado Sanduíche no Exterior (PDSE), vigente de setembro/2015 a abril 2016, atuando como research scholar na University of Texas at Austin (UT-Austin). Concluiu o Curso de Doutorado em Letras (2017), também na UFPA. É professora efetiva da Universidade Federal do Pará, na Faculdade de Letras, desde 2011. É coordenadora do Curso de Letras/ Português do Parfor/ UFPA (2017-atual). A partir de 2023, passou a compor o quadro de professores do PROFLETRAS, Mestrado Profissional em Letras, na UFPA.

Josielem Ferreira Nascimento, Universidade Federal do Pará

Licenciada Plena no Curso de Letras - habilitação em Língua Portuguesa, pela Universidade Federal do Pará. Atua como professora de Língua Portuguesa em uma escola particular da cidade de Belém, estado do Pará, ministrando aulas para o Ensino Fundametal e Médio.

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Published

2025-03-20

How to Cite

Freitas, M. F. P. de, & Nascimento, J. F. . (2025). The syntactic/discursive function of parenthetic in texts by elementary School Students. Intercâmbio, 55, e65142. https://doi.org/10.23925/2237-759X2024V55e65142

Issue

Section

Artigos