MUSICAL TEACHING UNDER AN AWARENESS-RAISING PERSPECTIVE.

Authors

  • Sonia Regina Albano de Lima Professora do curso de pós-graduação em música do IA-UNESP.
  • ANA LUCIA NOGUEIRA BRA BRAZ pesquisadora da FUNADESP e professora da Universidade do Grande ABC.

Keywords:

music, teaching, sensitizing, methodology, learning process.

Abstract

The text intends to reveal the importance of including in the basic education and in the courses of teacher’s qualification a type of musical teaching which is not technicist and which is capable of helping the individual in his learning process and in the development of his personality. This teaching model may activate the individual’s cognitive mechanisms, the concentration, the analogic thinking, the sensitivity, and the emotional development. This awareness-raising musical teaching may contribute to the teaching of other disciplines that integrate the basic education syllabus. The article’s theoretical foundation was more specifically based on reports by A. Storr, H. Gardner, and Gainza, among others, and finds legal support in the enactment of the Statutory Law n. 11.769/08. The text also describes some scientific experiments carried out in this area.

Author Biographies

Sonia Regina Albano de Lima, Professora do curso de pós-graduação em música do IA-UNESP.

Professora do curso de pós-graduação em música do IA-UNESP. Pesquisadora do Grupo de Estudos e Pesquisa em Interdisciplinaridade- GEPI do Programa de Pós Graduação: Educação/Currículo da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo – PUCSP. Doutora em Comunicação e Semiótica, área de Artes - PUC-SP. Pós-Doutora em Educação pelo GEPI-PUC-SP. Especialista em interpretação musical e música de câmara com o Prof. Walter Bianchi (FMCG). Bacharel em Direito (USP). Foi diretora e coordenadora pedagógica da Faculdade de Música Carlos Gomes e da Escola Municipal de Música.

ANA LUCIA NOGUEIRA BRA BRAZ, pesquisadora da FUNADESP e professora da Universidade do Grande ABC.

Doutora em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (2003), Mestrado em Educação pela Universidade Paulista (1995). Graduação em Psicologia pela Universidade Paulista (1983), graduação em Pedagogia pela Faculdade Filosofia Ciências e Letras Carlos Pasqualli (1988). Atualmente é pesquisadora da FUNADESP e professora da Universidade do Grande ABC.

Published

2016-10-01

Issue

Section

Interdisciplinaridade com Arte