AN INTERDISCIPLINARY ATTITUDE AS RECEPTION STATE IN SCHOOL INCLUSION PROCESSES

Authors

  • PRISCILA APARECIDA DIAS SALGADO Universidade Taubaté
  • MARIANA ARANHA DE SOUZA Universidade de Taubaté

Keywords:

School inclusion. Interdisciplinarity. Interdisciplinary attitude.

Abstract


 AN  INTERDISCIPLINARY ATTITUDE AS RECEPTION STATE IN SCHOOL INCLUSION PROCESSES

 this article proposes a reflection on the problem of school inclusion/ exclusion,  presenting as a proposal of confrontation an inclusive reception based on the principles of interdisciplinarity and the educator´s  interdisciplinary attitude. Considering that  the interdisciplinarity perspective  has a polysemous character based on cultural elements of epistemological, methodological and ontological nature, the interdisciplinary attitude finds possibilities of effectiveness through the subjects that decide for an inclusive reception that considers elements such as: to learn with the differences; to be in constant learning; to perceive its limitations in a constant process of self-knowledge; to understand that each individual is unique and needs to be understood; to study the theme continuously .

 

Author Biographies

PRISCILA APARECIDA DIAS SALGADO, Universidade Taubaté

Mestranda em Educação pela Universidade de Taubaté. Licenciada em Filosofia pela Unisal/ Lorena. Professora da Secretaria de Educação do Estado de São Paulo

MARIANA ARANHA DE SOUZA, Universidade de Taubaté

Doutora e Mestre em Educação: Currículo pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Pedagoga pela Faculdade Maria Augusta Ribeiro Daher. Professora Colaboradora do Programa de Pós-Graduação em Educação e Desenvolvimento Humano da Universidade de Taubaté. Assessora Pedagógica do Núcleo de Educação à Distância da Universidade de Taubaté. Pesquisadora do GEPI.

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Published

2017-04-10

Issue

Section

Artigos Originais