The use of concept maps for the interdisciplinary integration of research sub-projects about ecosystem services provided by riparian forests
Keywords:
Riparian vegetation. Concept map. Ecosystem services. Interdisciplinarity. Research project management.Abstract
Research projects in the environmental area, although oriented by an effort of systemic understanding of the environmental processes, are often still developed in a compartmentalized way by researchers specialized in narrow and restricted areas of knowledge. Umbrella research projects, composed of several subprojects, often suffer from lack of integration, requiring strategies for overcoming it. This article reports the construction of a concept map in the ECOVALORAÇÃO project, aiming to promote a better understanding of the integration among the actions and the researches conducted by the several subprojects that compose it, all of them concerned about quantifying and valuing the environmental services provided by riparian vegetation.The method chosen for the macroproject conceptual modeling was an incremental construction of concept maps from the content analysis of the technical reports and proposal of activities of the subprojects, which were reviewed in workshops for participatory construction of the conceptual model.
References
ARAÚJO, A.; MENEZES, C.; CURY, D. Um ambiente integrado para apoiar a avaliação da aprendizagem baseado em mapas conceituais. Anais do XII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, São Leopoldo-RS, UNISINOS, pp. 49-58, 2002. Disponível: http://dx.doi.org/10.5753/cbie.sbie
BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2009.
CAÑAS, A.; FORD, K. e COFFEY, J. Herramientas para Construir y Compartir Modelos de Conocimiento Basados en Mapas Conceptuales. Informática Educativa, v.13, n.2, pp. 145-158, 2000.
CHAIBEN, H.; SOUZA-LIMA, J.E.; KNECHTEL, M.R.; MACIEL-LIMA, S.M. A Educação Ambiental através de Redes de Mapas Conceituais. Interscience place, v. 19 n.1, pp.55-76, 2011. Disponível em: http//dx.doi.org/10.6020/1679-9844/1905
FAZENDA, I. C. A. Interdisciplinaridade-Transdisciplinaridade:visões culturais e epistemológicas e as condições de produção. Interdisciplinaridade, São Paulo, v.1, n. 2, pp.34-42, out 2012.
GANDOLFI, S; JOLY, C. A.; RODRIGUES, R. R. Permeability-impermeability: canopy trees as biodiversity filtes. Sci Agric. v.64, n.4, pp. 433-438, 2007.
GIMENES, K. Z.; CUNHA-SANTINO, M. B.; BIANCHINI-JR, I. Decomposição de matéria orgânica alóctone e autóctone em ecossistemas aquáticos. Oecologia Australis, v.14, n.4, pp. 1036-1073, 2010.
HEEMSKERK, M.; K. WILSON; PAVAO-ZUCKERMAN, M. Conceptual models as tools for communication across disciplines. Conservation Ecologyv.7, n. 3: art.8. [online], 2003. URL: http://www.consecol.org/vol7/iss3/art8/
MOREIRA, M.A. Mapas conceituais e aprendizagem significativa. Cadernos do Aplicação, vol.11, n.2: 143-156, 1998. Disponível em: http://www.if.ufrgs.br/~moreira/mapasport.pdf
MOREIRA, M.A. Mapas conceituais e aprendizagem significativa. São Paulo: Editora Centauro, 2010.
MÜLLER, F. Gradients in ecological systems. Ecological modelling, v.108, n.1-3, pp. 3-21, 1998.
MÜLLER, F. Hierarchical approaches to ecosystem theory. Ecological modelling, v.63, n.1-4, pp. 215-242, 1992.
NEWELL, W. H. A Theory of Interdisciplinary Studies. Issues in Integrative Studies n.19, pp. 1-25, 2001.
PINHEIRO, F.; RIBEIRO, J.F.; FONSECA, C. Síndromes de dispersão de sementes em Matas de Galeria do Distrito Federal. In: Lazarini, E.; Sousa-Silva, J.C. (Org). Cerrado: caracterização e recuperação de Matas de Galeria. Planaltina: Embrapa Cerrados, 2001, pp. 335-378.
SÃO PAULO. Documento CERI/ HE / SP / 7009. OCDE: São Paulo
SEGALÀSA, J.; FERRER-BALASB, D.; MULDER, K.F. Conceptual maps: measuring learning processes of engineering students concerning sustainable development. European Journal of Engineering Education, v. 33, n. 3, pp. 297-306, 2008.
SZOSTAK, R. The State of the field: Interdisciplinary Research. Issues in Interdisciplinary Studies, v. 31, pp. 44-65, 2013.
VANNOTE, R. L.; MINSHALL, G. W.; CUMMINS, K. W.; SEDELL, J. R.; CUSHING, C. E. The river continuum concept. Can. J. Fisch. Aquat. Sci., n.37, pp. 130-137, 1980.
ZAGALLO, S.A.; TELES, A.A.; ZAMIGNAN, G.; FONSECA, S.F.; SAITO, C.H. Serviços ecossistêmicos fornecidos por matas ripárias: uma abordagem a partir de mapas conceituais. In: OLIVEIRA, M. M. D. et al. (org). Cidadania, meio ambiente e sustentabilidade. Caxias do Sul: Educs, 2017, pp. 403-431.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.A Revista Interdisciplinaridade e os textos aqui publicados estão licenciados com uma Licença Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International. Baseado no trabalho disponível em http://revistas.pucsp.br/interdisciplinaridade. Podem estar disponíveis autorizações adicionais às concedidas no âmbito desta licença em http://revistas.pucsp.br/interdisciplinaridade.