A DIALOGUE ABOUT INTERDISCIPLINARITY IN IVANI CATARINA ARANTES FAZENDA AND SOME MEMBERS OF GROUP OF STUDIES AND RESEARCH ON INTERDISCIPLINARY PUC-SP (GEPI)

Authors

  • ERIKA REGINA MOZENA GEPI- PUC/SP
  • FERNANDA OSTERMANN UFRGS

Keywords:

Interdisciplinarity. Ivani Catarina Arantes Fazenda. GEPI. Education.

Abstract

after finding that interdisciplinarity as thought by Ivani Catarina Arantes Fazenda and GEPI has not been understood deeply in teaching science, we conducted a dialogue with various texts in order to promote understanding of this universe. We pointed out that interdisciplinarity goes beyond the methodological or conceptual plan at school: it is an attitude permeated by respect for others and for the world, an action that goes beyond the school environment and involves the spheres of knowledge, actions and feelings.

 Interdisciplinarity. Ivani Catarina Arantes Fazenda. GEPI. Education.

Author Biographies

ERIKA REGINA MOZENA, GEPI- PUC/SP

Doutora em Ensino de Física (IF/UFRGS) com mestrado em Ensino de Física (USP) e graduação em Física (Unicamp).

FERNANDA OSTERMANN, UFRGS

Professora Doutora e Pesquisadora em Ensino de Física da IF/UFRGS.

References

ALVES, Adriana. Interdisciplinaridade e matemática. In: FAZENDA, Ivani Catarina Arantes (org.). O que é interdisciplinaridade? - São Paulo: Cortez, 2013, pp. 103-117.

ASSUMPÇÂO, Ismael. Interdisciplinaridade: uma tentativa de compreensão do fenômeno. In: FAZENDA, Ivani Catarina Arantes (org.). Práticas interdisciplinares na escola. São Paulo: Cortez, 2011, pp. 23-25.

BOCHNIAK, Regina. O questionamento da interdisciplinaridade e a produção do seu conhecimento na escola. In: FAZENDA, Ivani Catarina Arantes (org.). Práticas interdisciplinares na escola. São Paulo: Cortez, 2011, pp. 129-141.

BRASIL. Resolução CEB nº 4, de 13 de julho de 2010. Define Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais para a Educação Básica. D.O.U. de 14/7/2010, Seção 1, p. 824. Brasil, Brasília, DF.

FAZENDA, Ivani Catarina Arantes (org.); GODOY, Herminia Prado (coordenadora técnica). Interdisciplinaridade: pensar, pesquisar, intervir. São Paulo: Cortez, 2014.

______. (org.). O que é interdisciplinaridade? - 2 ed. São Paulo: Cortez, 2013.

______. (org.). Práticas interdisciplinares na escola – 12 ed. São Paulo: Cortez, 2011a.

______. Interdisciplinaridade: história, teoria e pesquisa. 18 ed. Campinas: Papirus, 2011b.

______. (org.). Metodologia da pesquisa educacional. São Paulo: Cortez, 2010.

______. Dicionário em construção: Interdisciplinaridade. São Paulo: Cortez, 2002.

FERREIRA, Maria Elisa de M.P. Prólogo: Perceber-se interdisciplinar. In: FAZENDA, Ivani Catarina Arantes (org.). Práticas interdisciplinares na escola. São Paulo: Cortez, 2011a, pp. 11-12.

______. Ciência e interdisciplinaridade. In: FAZENDA, Ivani Catarina Arantes (org.). Práticas interdisciplinares na escola. São Paulo: Cortez, 2011a, pp. 19-22.

FERREIRA, Sandra Lúcia. Introduzindo a noção de interdisciplinaridade. In: FAZENDA, Ivani Catarina Arantes (org.). Práticas interdisciplinares na escola. São Paulo: Cortez, 2011a, pp. 33-35.

¬¬¬JOSÉ, Mariana Aranha Moreira. Interdisciplinaridade: as disciplinas e a interdisciplinaridade brasileira. In: FAZENDA, Ivani Catarina Arantes (org.). O que é interdisciplinaridade? - São Paulo: Cortez, 2013, pp. 91-102.

LENOIR, Yves et al. Três interpretações da perspectiva interdisciplinar em educação em função de três tradições culturais distintas. Revista E-Curriculum, São Paulo, v. 1, n. 1, 2005-2006. Disponível em: <http://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/download/3109/2049>. Acesso em: jun. 2014.

______. Didática e interdisciplinaridade: uma complementaridade necessária e incontornável. In: FAZENDA, I. C. A. (org.) Didática e interdisciplinaridade. Campinas: Papirus, 1998, pp. 45-75.

LIMA, Sonia Regina Albano de. Mais reflexão, menos informação! . In: FAZENDA, Ivani Catarina Arantes (org.). O que é interdisciplinaridade? - São Paulo: Cortez, 2013, pp. 191-206.

MOZENA, Erika Regina; OSTERMANN, Fernanda. Uma revisão bibliográfica sobre a interdisciplinaridade no ensino das ciências da natureza. Revista Ensaio, v.16, n.2, pp. 185-206, 2014.

NICOLESCU, Basarab. Um novo tipo de conhecimento: transdisciplinaridade. In: NICOLESCU, Basarab et al. Educação e transdisciplinaridade. Brasília: UNESCO, 2000. Disponível em: <http://unesdoc.unesco.org/images/0012/001275/127511por.pdf>. Acesso em: jul. 2014.

PEÑA, María de los Dolores J. Interdisciplinaridade: questão de atitude. In: FAZENDA, Ivani Catarina Arantes (org.). Práticas interdisciplinares na escola. São Paulo: Cortez, 2011, pp. 57- 64.

TAVARES, Dirce Encarnación. A interdisciplinaridade na contemporaneidade – qual o sentido? In: FAZENDA, Ivani Catarina Arantes (org.). O que é interdisciplinaridade? - São Paulo: Cortez, 2013, pp. 141-152.

TRINDADE, Diamantino Fernandes. Interdisciplinaridade: um novo olhar sobre as ciências. In: FAZENDA, Ivani Catarina Arantes (org.). O que é interdisciplinaridade? - São Paulo: Cortez, 2013, pp. 71-89.

Published

2017-04-10

Issue

Section

Artigos de revisão