A DIALOGUE ABOUT INTERDISCIPLINARITY IN IVANI CATARINA ARANTES FAZENDA AND SOME MEMBERS OF GROUP OF STUDIES AND RESEARCH ON INTERDISCIPLINARY PUC-SP (GEPI)
Keywords:
Interdisciplinarity. Ivani Catarina Arantes Fazenda. GEPI. Education.Abstract
after finding that interdisciplinarity as thought by Ivani Catarina Arantes Fazenda and GEPI has not been understood deeply in teaching science, we conducted a dialogue with various texts in order to promote understanding of this universe. We pointed out that interdisciplinarity goes beyond the methodological or conceptual plan at school: it is an attitude permeated by respect for others and for the world, an action that goes beyond the school environment and involves the spheres of knowledge, actions and feelings.
Interdisciplinarity. Ivani Catarina Arantes Fazenda. GEPI. Education.
References
ALVES, Adriana. Interdisciplinaridade e matemática. In: FAZENDA, Ivani Catarina Arantes (org.). O que é interdisciplinaridade? - São Paulo: Cortez, 2013, pp. 103-117.
ASSUMPÇÂO, Ismael. Interdisciplinaridade: uma tentativa de compreensão do fenômeno. In: FAZENDA, Ivani Catarina Arantes (org.). Práticas interdisciplinares na escola. São Paulo: Cortez, 2011, pp. 23-25.
BOCHNIAK, Regina. O questionamento da interdisciplinaridade e a produção do seu conhecimento na escola. In: FAZENDA, Ivani Catarina Arantes (org.). Práticas interdisciplinares na escola. São Paulo: Cortez, 2011, pp. 129-141.
BRASIL. Resolução CEB nº 4, de 13 de julho de 2010. Define Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais para a Educação Básica. D.O.U. de 14/7/2010, Seção 1, p. 824. Brasil, Brasília, DF.
FAZENDA, Ivani Catarina Arantes (org.); GODOY, Herminia Prado (coordenadora técnica). Interdisciplinaridade: pensar, pesquisar, intervir. São Paulo: Cortez, 2014.
______. (org.). O que é interdisciplinaridade? - 2 ed. São Paulo: Cortez, 2013.
______. (org.). Práticas interdisciplinares na escola – 12 ed. São Paulo: Cortez, 2011a.
______. Interdisciplinaridade: história, teoria e pesquisa. 18 ed. Campinas: Papirus, 2011b.
______. (org.). Metodologia da pesquisa educacional. São Paulo: Cortez, 2010.
______. Dicionário em construção: Interdisciplinaridade. São Paulo: Cortez, 2002.
FERREIRA, Maria Elisa de M.P. Prólogo: Perceber-se interdisciplinar. In: FAZENDA, Ivani Catarina Arantes (org.). Práticas interdisciplinares na escola. São Paulo: Cortez, 2011a, pp. 11-12.
______. Ciência e interdisciplinaridade. In: FAZENDA, Ivani Catarina Arantes (org.). Práticas interdisciplinares na escola. São Paulo: Cortez, 2011a, pp. 19-22.
FERREIRA, Sandra Lúcia. Introduzindo a noção de interdisciplinaridade. In: FAZENDA, Ivani Catarina Arantes (org.). Práticas interdisciplinares na escola. São Paulo: Cortez, 2011a, pp. 33-35.
¬¬¬JOSÉ, Mariana Aranha Moreira. Interdisciplinaridade: as disciplinas e a interdisciplinaridade brasileira. In: FAZENDA, Ivani Catarina Arantes (org.). O que é interdisciplinaridade? - São Paulo: Cortez, 2013, pp. 91-102.
LENOIR, Yves et al. Três interpretações da perspectiva interdisciplinar em educação em função de três tradições culturais distintas. Revista E-Curriculum, São Paulo, v. 1, n. 1, 2005-2006. Disponível em: <http://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/download/3109/2049>. Acesso em: jun. 2014.
______. Didática e interdisciplinaridade: uma complementaridade necessária e incontornável. In: FAZENDA, I. C. A. (org.) Didática e interdisciplinaridade. Campinas: Papirus, 1998, pp. 45-75.
LIMA, Sonia Regina Albano de. Mais reflexão, menos informação! . In: FAZENDA, Ivani Catarina Arantes (org.). O que é interdisciplinaridade? - São Paulo: Cortez, 2013, pp. 191-206.
MOZENA, Erika Regina; OSTERMANN, Fernanda. Uma revisão bibliográfica sobre a interdisciplinaridade no ensino das ciências da natureza. Revista Ensaio, v.16, n.2, pp. 185-206, 2014.
NICOLESCU, Basarab. Um novo tipo de conhecimento: transdisciplinaridade. In: NICOLESCU, Basarab et al. Educação e transdisciplinaridade. Brasília: UNESCO, 2000. Disponível em: <http://unesdoc.unesco.org/images/0012/001275/127511por.pdf>. Acesso em: jul. 2014.
PEÑA, María de los Dolores J. Interdisciplinaridade: questão de atitude. In: FAZENDA, Ivani Catarina Arantes (org.). Práticas interdisciplinares na escola. São Paulo: Cortez, 2011, pp. 57- 64.
TAVARES, Dirce Encarnación. A interdisciplinaridade na contemporaneidade – qual o sentido? In: FAZENDA, Ivani Catarina Arantes (org.). O que é interdisciplinaridade? - São Paulo: Cortez, 2013, pp. 141-152.
TRINDADE, Diamantino Fernandes. Interdisciplinaridade: um novo olhar sobre as ciências. In: FAZENDA, Ivani Catarina Arantes (org.). O que é interdisciplinaridade? - São Paulo: Cortez, 2013, pp. 71-89.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.A Revista Interdisciplinaridade e os textos aqui publicados estão licenciados com uma Licença Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International. Baseado no trabalho disponível em http://revistas.pucsp.br/interdisciplinaridade. Podem estar disponíveis autorizações adicionais às concedidas no âmbito desta licença em http://revistas.pucsp.br/interdisciplinaridade.