Indigenous childhod study: interdisciplinarity in yeachers’s training to a dialogue with arts

Authors

  • Ivani Catarina Arantes Fazenda PUC/SP
  • Ana Lúcia Gomes da Silva Professora da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul/Campus de Aquidauana.

Keywords:

Interdisciplinary. Teachers. Arts. Indigenous culture.

Abstract

this article is part of a postdoctoral research and seeks to understand, through the interdisciplinary perspective, while teaching arts, the teaching actions in early childhood education among the Terena indigenous culture. We investigated about the techer’s training according to an interdisciplinarity perspective. The research conditions led us to think about the indigenous infant’s universe, which directed us to the following questions: how to deal with childhood sociology and not inquire about how indigenous children dialogue with art? Also, in the same direction, how do preschool education teachers extend their repertoire when facing the reduction of material and immaterial cultural values and the artistic manifestations of the indigenous people? Our focus in is on the person of the indigenous teacher in primary education seeking to apprehend the representations of the subjective world and their expectations as an immanent desire in their educational, artistic and cultural area. Concerning  methodology, we follow the steps of interdisciplinary practice under the guidance of professor Ivani Fazenda as a beacon of the way. We use qualitative, bibliographical and empirical research methods which relies on intervention practice. The procedures included literature surveying and reviewing in order to build a state of art of the subject in question, such as: how the teacher’s view of early preschool education has been constituted in the educational process when related to art in the indigenous culture? As result, we present an investigative theoretical framework of primary indigenous school education in teacher development likewise; we identified how to integrate art with the different areas of knowledge, within the interdisciplinary approach in early preschool pedagogical material; a way to promote a dialogue between arts and the reality of the indigenous culture to value individual and collective history of the indigenous child.

 

Author Biographies

Ivani Catarina Arantes Fazenda, PUC/SP

Professora titular do Programa de Pós Graduação: Educação/Currículo da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo – PUCSP. Professora associada do CRIE (Centre de Recherche et intervention educative) da Universidade de Sherbrooke - Canadá, membro fundador do Instituto Luso Brasileiro de Ciências da Educação-Universidade de Evora - Portugal. Líder do GEPI (Grupo de Estudos e Pesquisas em Interdisciplinaridade) e colaboradora do Grupo de Estudos e Pesquisa sobre Interdisciplinaridade e Espiritualidade – INTERESPE do Programa de Pós-Graduação: Educação/Currículo da PUCSP.  Livre docente em Didática pela Universidade do Estado de São Paulo (UNIVESP/1991). Doutora em Antropologia pela Universidade de São Paulo (UNESP/1984). Mestra em Filosofia da Educação pela PUCSP (1978). Graduada em Pedagogia pela USP (1963). CV: http://lattes.cnpq.br/9538159500171350; site: http://pucsp.br/gepi; E-mail: jfazenda@uol.com

Ana Lúcia Gomes da Silva, Professora da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul/Campus de Aquidauana.

Doutora em Educação: Currículo pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo/PUC/SP. Professora da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul/Campus de Aquidauana. Coordenadora pela CAPES do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência/PIBID/Pedagogia/UFMS/CPAQ. Responsável pelo Laboratório de Arte e Culturas Lúdicas Diversificadas/UFMS/CPAQ. Dirigente da Revista Diálogos Interdisciplinares/GEPFIP/UFMS/CPAQ e Parecerista da revista Interdisciplinaridade da PUC/SP. Dirigente do Grupo de Estudos e Pesquisas em Formação Interdisciplinar de Professores GEPFIP/UFMS/CPAQ. CV: http://lattes.cnpq.br/3468543283151836 Contato: analucia.sc1@hotmail.com

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Published

2018-10-03