Psycho-educational support to family and formal caregivers of older people with dementia

Authors

  • Daniela Figueiredo
  • Sara Guerra
  • Alda Marques
  • Liliana Sousa

DOI:

https://doi.org/10.23925/2176-901X.2012v15iEspecial11p31-55

Keywords:

Dementia, Family and formal careers, Psycho-educational intervention.

Abstract

The growing incidence of dementia poses several challenges to the social support networks of people with dementia. Managing the symptoms of the disease is highly demanding and affects the well-being of the caregivers. Psycho-educational approaches have the potential to reduce the stress and burnout related to dementia caregiving demands. This paper describes the experience of two psycho-educational programs for family and formal caregivers. Main results are reported and recommendations for further intervention developments are identified. 

Author Biographies

Daniela Figueiredo

Licenciada em Ciências da Educação. Doutorada em Ciências da Saúde. Professora Adjunta da Escola Superior de Saúde da Universidade de Aveiro. Membro da Unidade de Investigação e Formação em Adultos e Idosos.

Sara Guerra

Gerontóloga. Doutoranda no Programa Doutoral em Gerontologia e Geriatria, ministrado numa parceria entre a Universidade de Aveiro e a Universidade do Porto.

Alda Marques

Fisioterapeuta. Mestre em Biocinética do Desenvolvimento. Doutorada em Fisioterapia. Professora Adjunta da Escola Superior de Saúde da Universidade de Aveiro. Membro da Unidade de Investigação e Formação em Adultos e Idosos.

Liliana Sousa

Psicóloga. Mestre em Psicologia Clínica. Doutorada em Ciências da Educação. Professora Auxiliar com Agregação na Secção Autónoma de Ciências da Saúde da Universidade de Aveiro. Membro da Unidade de Investigação e Formação em Adultos e Idosos.

Published

2012-02-02

How to Cite

Figueiredo, D., Guerra, S., Marques, A., & Sousa, L. (2012). Psycho-educational support to family and formal caregivers of older people with dementia. Revista Kairós-Gerontologia, 15(Especial11), 31–55. https://doi.org/10.23925/2176-901X.2012v15iEspecial11p31-55